۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
چه مواردی را باید قبل از خرید ارز دیجیتال بررسی کنیم؟

چه مواردی را باید قبل از خرید ارز دیجیتال بررسی کنیم؟

دنیای ارزهای دیجیتال طی یک دهه اخیر نشان داده است که می‌تواند در کنار سایر بازارهای مالی، یک بازار بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود باشد.

به گزارش بازار، دنیای ارزهای دیجیتال طی یک دهه اخیر نشان داده است که می‌تواند در کنار سایر بازارهای مالی، یک بازار بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود باشد. در این مدت نیز تنوع و تعداد ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر شده و شاهد توسعه و گسترش دنیای کریپتوکارنسی هستیم که نتیجه آن، ارائه صدها سرویس‌، پلتفرم‌، ابزار و مفاهیم جدید است. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی را که باید قبل از خرید ارز دیجیتال بررسی کنید، به شما اطلاع دهیم.

چرا پیش از خرید یک رمز ارز باید تامل و صبر داشته باشیم؟!

دنیای ارزهای دیجیتال دارای پیچیدگی زیادی است و مهم‌ترین فعالیت در این بازار، یعنی خرید رمز ارز، به مثابه آغاز سرمایه‌گذاری در آن است. همانطور که می‌دانید، بزرگان دنیای سرمایه‌گذاری، استاندارهای سفت و سختی در کار خود دارند و لازم است شما نیز برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، علی‌الخصوص در بازار ارزهای دیجیتال، این کارها را همیشه انجام دهید.

قابل اعتماد بودن یک رمز ارز را مورد بررسی قرار دهید

اولین نکته‌ای که باید بدانید، این است که بسیاری از رمز ارزهای بازار دارای ماهیتی جعلی و دروغین هستند که صرفا با هدف کلاهبرداری روی کار می‌آیند؛ اما این بدان معنا نیست که در خرید ارز دیجیتال باید به تمام موارد، به دیده شک و ابهام نگاه کنید. بسیاری از ارزهای معتبر بازار که عموما در ۱۰ جایگاه اول قرار دارند، ارزهای محبوب و قابل اعتمادی به شمار می‌روند.

برای اینکه بتوان یک دید واضح و شفاف نسبت به یک رمز ارز داشت، باید وایت پیپر (Whitepaper) یا سند گزارش و توضیح پیرامون آن را بخوانید تا درباره فلسفه وجودی آن یا کاربردهایی که قرار است ارائه دهد، بیشتر بدانید. در گام بعدی شما باید به تحقیق و تفحص درباره یک رمز ارز بپردازید و از افراد و منابع قابل اعتماد، درباره آن‌ها پرس‌وجو کنید.

از با ارزش بودن یک ارز دیجیتال مطمئن شوید

گاهی اوقات ما با یک ارز طرف هستیم که قابل اعتماد است؛ یعنی ماهیت آن کلاهبرداری نیست؛ اما با این حال ارزش خرید آن پایین است و صرف هزینه روی آن نمی‌تواند یک تصمیم درست و سودآور در آینده باشد. به چنین ارزهایی اغلب شت کوین (Shitcoin) گفته می‌شود. به همین دلیل، خرید ارز دیجیتال باید به شکلی منطقی و درست صورت گیرد. بدین منظور شما باید ابتدا ارزش بازار (Marketcap) یک رمز ارز را در وب‌سایتی همچون CoinMarketCap بررسی کنید.

ارزش بازار یک رمز ارز از حاصل ضرب قیمت آن ارز در کل تعداد ارزهای در حال گردش آن به‌دست می‌آید. همچنین به‌عنوان یک راه‌حل دیگر، می‌توانید باز هم از افراد، وب‌سایت‌ها و منابع قابل اعتماد، تحلیل یک ارز دیجیتال را مشاهده کنید تا با ارزش بودن آن برای شما مشخص شود. همچنین شما باید از طریق بررسی مواردی دیگر مثل میزان پذیرش یک ارز، حجم معاملات آن، حجم در گردش، حداکثر عرضه و طول عمر آن، محبوبیت و ارزشمندی آن را محک بزنید.

سرمایه خود را صرفا برای خرید یک ارز خاص خرج نکنید

یکی از اشتباهاتی که اغلب افراد تازه‌کار با آن روبه‌رو هستند و تا مدت‌ها نیز بر همین روال پیش می‌روند، صرف تمام سرمایه خود بر یک ارز خاص است. در خرید ارز دیجیتال، این کار می‌تواند ریسک بالایی داشته باشد و در صورت کاهش ارزش یک رمز ارز، شما را دچار ضرر فراوانی در کوتاه‌مدت یا بلندمدت کند.

به همین دلیل بهتر است یک لیست چندتایی از رمز ارزها تهیه کنید و از هر کدام به نسبت ارزشی که دارند، خریداری کنید. بدین ترتیب یک سرمایه‌گذاری غیر متمرکز انجام داده‌اید و احتمال ضرر و زیان ناشی از افت قیمت یک ارز را کاهش داده‌اید.

خرید ارز دیجیتال

یک صرافی ارز دیجیتال یا یک کیف پول مطمئن پیدا کنید

باید بدانید که صرافی و کیف پول، دو ابزار مهم در دنیای رمز ارزها هستند. به بیانی بهتر، این دو ابزار مهم به شما در خرید و فروش یا نگهداری سرمایه خود کمک زیادی می‌کنند. به همین دلیل هنگام خرید ارز دیجیتال از صرافی باید ابتدا یک صرافی معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کرده و همچنین یک کیف پول امن نیز پیدا کنید.

تعیین یک استراتژی معاملاتی را جدی بگیرید

بسیاری از افراد فعال در بازار کریپتوکارنسی، حتی با وجود خرید ارز دیجیتال در حجم بالا، باز هم از استراتژی‌های معاملاتی بی‌خبر هستند. داشتن استراتژی معاملاتی نه‌تنها هدفی واضح و مشخص به شما خواهد داد، بلکه می‌توانید به واسطه آن سودهای منظم و بیشتری نیز کسب کنید.

استراتژی معاملاتی اغلب شامل مواردی مثل میزان سرمایه‌گذاری، تعیین مرز سود و ضرر، مدت زمان فعالیت، میزان ریسک‌پذیری و نوع فعالیت (مثلا نوسان‌گیری یا ترید روزانه) است. تعیین چنین مواردی می‌تواند نظم و انضباط بیشتری به شما در سرمایه‌گذاری دهد.

دیگر نکات مهمی که باید به آن دقت کنید

تا اینجا به مهم‌ترین مواردی که باید پیش از خرید ارز دیجیتال به آن‌ها توجه کنید، پرداختیم. نکات ارائه شده بعدی نیز دررابطه‌با عملکرد و اقدامات شما بعد از خرید رمز ارزهاست که البته اگر پیش از خرید نیز به آن توجه کنید، خالی از فایده نیست.

  • بازار رمز ارزها دارای نوسان است؛ نوسان نباید باعث تصمیم‌گیری احساسی در شما شود.

  • ابتدا با با سرمایه‌های کوچک آغاز کنید و هرگز بیشتر از توان مالی خود سرمایه‌گذاری نکنید.

  • همیشه به اخبار، تحلیل و بررسی افراد یا منابع معتبر توجه کنید و گفته آن‌ها را در نظر بگیرید.

  • امنیت سرمایه خود را جدی بگیرید و از یک کیف پول یا صرافی ارز دیجیتال امن استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که نکات ذکر شده، تمام چیزهایی نیست که باید در خرید ارز دیجیتال آن‌ها را رعایت کنید. بی‌شک با سرمایه‌گذاری و در گذر زمان، خود نیز تجارب زیادی به‌دست خواهید آورد که می‌تواند چراغ راه روشنی برای دیگران باشد.

چه مواردی را باید قبل از خرید ارز دیجیتال بررسی کنیم؟

سخن نهایی

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند یک راه خوب و عالی برای کسب سرمایه باشد؛ به‌شرطی که همواره تجربه، فهم و درک خود را از این بازار گسترش دهید و درباره آن مطالعه داشته باشید.

نکته: این مطلب هیچ پیشنهادی مبنی بر خرید یا سرمایه‌گذاری یک ارز دیجیتال ندارد و هرگونه فعالیت در بازار رمز ارزها می‌بایست توسط افراد باتجربه و آشنا با ارزهای دیجیتال صورت گیرد.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha