۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
سامانه بازارگاه به شفافیت عرضه خوراک دام کمک می کند
معاون جهاد کشاورزی تهران:

سامانه بازارگاه به شفافیت عرضه خوراک دام کمک می کند

تهران - مینایی معاون جهاد کشاورزی تهران با بیان اینکه سامانه بازارگاه به شفافیت عرضه خوراک دام کمک می کند، گفت: تخصیص خوراک برای دامداران در این سامانه با دقت و شفافیت صورت می گیرد.

احمد مینایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه نهاده های دامی دو بخش است گفت: نخست کشاورزان، باغداران و زارعین از آن استفاده می کنند که زیر نظر معاونت تولید و بهبود گیاهی قرار دارد و دوم نهاده های مورد استفاده در دامداری ها و مرغداری ها است.

وی افزود: از سال ۹۷ با دستور وزیر وقت جهاد کشاورزی موظف به طراحی سامانه ای تحت نام بازارگاه شدیم که نهاده ها را به عدالت میان بهره برداران توزیع می کند، نحوه تعلق نهاده ها به این صورت است که پس از ثبت نام، نام کاربری تعریف و به شماره حساب بانک کشاورزی لینک شده و زین پس کشاورز و دامدار می تواند نهاده ها را از طریق این سامانه خریداری کند.

توزیع عادلانه و شفاف نهاده

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در گذشته معاونت امور دام جهاد استانی مسئولیت توزیع نهاده ها را بر عهده داشت اما امروزه دامداری ها به سازمان جهاد مراجعه و پس از شمارش تعداد دام و ثبت در داخل سامانه بازارگاه، در ابتدای هر ماه با توجه به موجودی تخصیص می یابد. همچنین در طول ماه نیز امکان مراجعه مجدد وجود دارد. این سامانه بسیار به شفافیت توزیع نهاده کمک کرد و قابلیت رصد و پیگیری هم دارد.

مینایی در ادامه گفت: در کنار این موضوع بحث استفاده از ضایعات میوه و کارتن به عنوان نهاده و خوراک هم پیش آمده که باید بگویم با توجه به اینکه در بخش نهاده ها حدود ۹۰ درصد وابسته به واردات هستیم، به منظور جلوگیری از خروج ارز و استفاده بهینه از امکاناتی که در داخل کشور داریم، پیگیر هستیم تا ضایعات و پسماندهای گیاهی و تره بارها و میوه ها را در کارخانجات تولید خوراک زیر نظر دامپزشک واحد، فرآوری و پاکسازی و سپس استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث کاهش هزینه های تولید و استفاده از ضایعات در داخل کشور شده و همچنیی از خروج ارز برای واردات نهاده جلوگیری می کند. اما موضوع استفاده از ضایعات کارتن مورد تایید ما نیست، گفت: در تهران اغلب دامداری ها، دامداری های صنعتی هستند و دامداران پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در خصوص تامین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز مشکلات کمتری را نسبت به واحدهای کوچک روستایی و واحدهای خرد مواجه شدند.

قیمت نهاده ها تغییر نکرده است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه با بیان اینکه در مورد قیمت نهاده ها، نرخ ذرت و جو در بازار تغییر خاصی نداشته گفت: حتی این دو قلم در سامانه بازار گاه کاهش نیز یافته اند؛ اما در بحث واردات سویا تصمیم گیری در حوزه اختیارات ستاد تنظیم بازار کشور است.

مینایی ادامه داد: با توجه به قیمت جهانی، هزینه هایی که برای وارد کننده داشته و هزینه های جانبی محاسیه و قیمت نهایی تعیین می شود؛ در حدود پنج درصد افزایش نرخ داشتیم. تا هم وارد کننده به واردات نهاده ترغیب شود و هم مشکلی برای دامدار و مرغدار ایجاد نشود.

وی با اشاره به نزدیکی کارخانجات فرآوری به دامداران تهرانی، مانند کارخانجات فرآوری شیر که باعث شده تا دامدار در مدت زمان کمتری محصول خود را به کارخانه تحویل دهد و درآمد کسب کند، تاکید کرد: اغلب دامدارهای تهرانی به سهولت می توانند از شهرستان های اطراف که دامداری شان آنجا واقع شده است به محل زندگی خود در تهران رفت و آمد داشته باشند و این کارشان را آسان کرده و رضایتمندی بهتری از دامداران دیگر استان ها دارند.

به گزارش بازار، برخی دامداران استان تهران درباره نرخ خوراک گلایه هایی دارند و معتقد هستند که کاه را زمانی که از کشاورزان خریداری می کردند به مراتب ارزان تر بود تا از سامانه و جهاد؛ دامداران عقیده دارند که نهاده ها در سال های اخیر پنج برابر شده اما قیمت دام زنده از ۱۵۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: ۲۷۳٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha