۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
صعود ۵ پله‌ای ایران در رتبه بندی سازمان جهانی استاندارد
رئیس سازمان استاندارد

صعود ۵ پله‌ای ایران در رتبه بندی سازمان جهانی استاندارد

اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد گفت: ایران در دو سال دولت سیزدهم در رتبه بندی کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد ۵ پله صعود کرده و اکنون در جایگاه ۲۲ قرار دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مهدی اسلام پناه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان استاندارد در آیین راه اندازی اولین شرکت صدور گواهی و آزمایشگاه تجهیزات ضد انفجار و انرژی خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۲۲ کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد قرار دارد که رتبه بسیار خوبی است و در دو سال گذشته ۵ پله صعود کرده ایم.

او افزود: استانداردهای ما در تطابق با تنظیم گری با استانداردهای بین‌المللی نیز هست، اما بعضی از کشورها استانداردهای ملی خودشان را نیز اعمال می‌کنند و ما برای پذیرش استانداردهای ملی هدفگذاری پذیرش متقابل را با کشورهای هدف داشتیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: پذیرش متقابل بیش از ۶۰ کشور اخذ شده است و استانداردهای کشور با استانداردهای کشور مقصد منطبق شد. ۱۶ تا ۱۹ درصد صادرات ما به کشورهای جهان اسلام است و صادرات غیر نفتی ما رشد پیدا کرده است که ناشی از همین بسترها و تطابق استانداردها است.

اسلام پناه ادامه داد: ۸۰ درصد تجارت صادراتی ما نیاز به ارزیابی‌های بین المللی و ارزیابی انطباق دارد که در همین بسترها شکل میگیرد و سیاست دولت این است که روی این موضوع متمرکز باشیم.

او با بیان اینکه این اقدام با همکاری و همت بخش خصوصی تحقق یافته، گفت: این شرکت نخستین مرکز آزمایشگاهی کشور است که می‌تواند گواهینامه کیفی منطبق با استاندارد ISO/IEC۱۷۰۲۵ برای اطمینان از صحت و دقت آزمون کالیبراسیون، نمونه‌برداری صادر کند.

به گفته اسلام پناه، این اتفاق برای اولین بار در کشور انجام شده که با همت بخش خصوصی شکل گرفته است و این مصداق توانایی و اعتماد به بخش خصوصی در کشور است.

او با بیان اینکه این شرکت نخستین مرکز آزمایشگاهی کشور است که می تواند گواهینامه کیفی منطبق با استانداردهای" ای سی ایکس" را صادر می کند، ادامه داد: ورود به بازارهای جهانی ممکن نیست مگر اینکه انطباق استانداردها را برقرار کنیم و شرکت‌ها باید به بازارهای فراتر از بازار داخل فکر کنند.

او در ادامه با اشاره به رشد تولید گفت: رشد تولید تنها در مرز کشور نیست و رشد تولید، در واقع تولیدی است که امکان عرضه در بازارهای بین المللی را داشته باشد. تهییج مصرف کننده و تحریک تقاضا راهبرد اصلی نیست. راهبرد اصلی کیفی سازی برای ورود به بازار بین المللی است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ورود به بازار های جهانی بدون تعامل با دنیا میسر نیست، افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش خود را به کار بسته تا به مجامع تجارت بین المللی از جمله" ای لک" بپیوندد که در واقع ورود به بازرا های تجارت جهانی است.

اسلام پناه گفت : در روزهای آینده خبرهای خوشی در زمینه رفع مشکلات بین المللی در زمینه کیفی سازی، استاندارد سازی و تجارت جهانی خواهیم داشت.

وی یادآور شد: مجمع بین المللی تائید صلاحیت استاندارد "ای لک" دارای ۲۸ سال سابقه کاری است که با پیوستن به آن مبالغ هنگفتی صرفه جویی ارزی خواهیم داشت؛ تلاش ها بر این است تا در بازارهای جهانی به خوبی رقابت کنیم.

کد خبر: ۲۷۳٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha