۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
سهامداران در مورد فروش بیشتر سهام تصمیم بگیرند
مدیرعامل آرامکو:

سهامداران در مورد فروش بیشتر سهام تصمیم بگیرند

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو گفت که سهامداران آرامکو عربستان تصمیم خواهند گرفت که آیا بزرگترین شرکت نفتی جهان امسال با عرضه سهام جدید اقدام کند یا خیر.

به گزارش بازار، در حال حاضر، پادشاهی عربستان سعودی پس از فروش ۱.۷ درصد در عرضه اولیه عمومی (IPO) در دسامبر ۲۰۱۹، کمی بیش از ۹۸ درصد از سهام آرامکو را در اختیار دارد. از ۹۸ درصد سهام پادشاهی، ۹۰ درصد از سهام آرامکو متعلق به دولت عربستان است، در حالی که ۸ درصد دیگر متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی است.

ماه گذشته گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی در حال کار با مشاوران برای احیای فروش جدید سهام غول نفتی دولتی آرامکو است که بزرگترین شرکت نفتی جهان از نظر ارزش بازار و تولید نفت است.

منابع ناشناس با اطلاع از این طرح ها در پایان ژانویه به بلومبرگ گفتند، سعودی ها به دنبال فروش سهام آرامکو در بازار داخلی هستند و به دنبال جذب حداقل ۱۰ میلیارد دلار از عرضه بعدی هستند.

قبل از عرضه اولیه عمومی سهام در سال ۲۰۱۹، عربستان سعودی ابتدا قصد داشت آرامکو را در بورس اوراق بهادار عربستان سعودی، تداول و در یک بازار بزرگ بین‌المللی عرضه کند، در حالی که لندن، نیویورک، توکیو و هنگ کنگ همگی شایعه یا گزارش شده‌اند که در این رقابت شرکت کرده‌اند.

اما در نهایت، تقاضای اندک سرمایه‌گذاران و امکان قرار گرفتن پادشاهی در معرض شکایت‌ها – به‌ویژه با فهرست نیویورک – حاکمان را مجبور کرد که سهام آرامکو را کاهش دهند.
آرامکو عربستان در دسامبر ۲۰۱۹ در بورس اوراق بهادار عربستان سعودی وارد بازار شد و حدود ۳۰ میلیارد دلار در فهرست سهامی که به بزرگترین سهام در تاریخ تبدیل شد، جذب کرد.

از زمان عرضه اولیه سهام، حاکمان سعودی، از جمله ولیعهد محمد بن سلمان، بارها گفته اند که در آینده فروش شیل آرامکو در تداول بیشتر خواهد شد.

به گفته منابع بلومبرگ، طبق گزارش‌ها، آخرین طرح فروش سهام اکنون در دست بررسی است که سعودی‌ها به دنبال کسب حداقل ۱۰.۷ میلیارد دلار (۴۰ میلیارد ریال سعودی) از فروش سهام هستند.

کد خبر: ۲۷۳٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha