۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
در حال مذاکره برای پل انرژی با ایران هستیم| سفر سه هزار شهروند ایرانی با روادید الکترونیک به روسیه
سفیر روسیه:

در حال مذاکره برای پل انرژی با ایران هستیم| سفر سه هزار شهروند ایرانی با روادید الکترونیک به روسیه

سفیر فدراسیون روسیه در تهران با اشاره به طرح‌های مشترک همکاری میان دو کشور گفت:‌ ایجاد پل انرژی روسیه - قفقاز - ایران از موضوعات مورد بحث در مذاکرات جاری میان مقامات دو کشور است.

به گزارش بازار، ‌ آلکسی دِدوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ریانووستی افزود: این پروژه، تبادل برق بین روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را در زمان‌های اوج مصرف برق در این کشورها را در نظر دارد.

سفیر روسیه در تهران با اشاره به همکاری‌های دوجانبه مسکو- تهران در موضوع حمل و نقل نیز گفت: کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب یک پروژه بسیار امیدوارکننده است و بسیاری از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز به آن علاقه نشان می‌دهند.

وی یادآور شد: در اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز توافقنامه ای بین دولتی بین ایران و روسیه برای تکمیل آخرین قطعه گمشده مسیر ریلی بخش غربی این کریدور در مسیر رشت - آستارا به امضا رسید.

سفیر روسیه در تهران در پاسخ به پرسش این رسانه روس مبنی بر این که "آیا روسیه و ایران در حال بررسی امکان لغو کامل ویزا (روادید) هستند؟ " گفت: صحبت در مورد لغو کامل ویزا زود است، زیرا اتخاذ یک تصمیم مناسب مستلزم یک فرآیند هماهنگی طولانی است.

دِدوف افزود: این تصمیم باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌های همه وزارتخانه‌ها و ادارات ذی صلاح هر دو کشور، از جمله سازمان‌هایی که مسئول تضمین کنترل جریان‌های مهاجرت هستند، اتخاذ شود.

وی ادامه داد: با این وجود، در آگوست سال ۲۰۲۳ (دهم مردادماه ۱۴۰۲)، اجرای عملی توافقنامه بین دولتی در مورد سفرهای گروهی بدون روادید آغاز شد، این توافقنامه بین ایران و روسیه در سال ۲۰۱۷ میلادی امضا شده بود.

دِدوف یادآور شد: در چارچوب این توافقنامه، گروه هایی از گردشگران که از پنج تا ۵۰ نفر سازماندهی شده‌اند، می توانند بدون ویزا از هر دو کشور بازدید کنند.

سفیر روسیه در تهران گفت:‌ علاوه بر این، برای کارآفرینان، دانشجویان، افرادی که در فعالیت های علمی، فرهنگی یا خلاقانه شرکت می کنند، طبق توافقنامه بین دولتی در مورد ساده کردن شرایط سفرهای متقابل گروه‌های خاصی از شهروندان، یک روش ساده برای اخذ ویزا وجود دارد که تعداد این گروه‌ها گسترش خواهد یافت.

دِدوف با اشاره به آغاز صدور ویزای الکترونیکی روسیه برای شهروندان بیش از ۵۰ کشور از جمله ایران از آگوست ۲۰۲۳ میلادی اظهار داشت:‌ بنا بر اطلاعات ما، حدود سه هزار شهروند ایرانی طی پنج ماه گذشته ویزای الکترونیک روسیه را صادر کرده‌اند.

بنا بر اعلام قبلی سرویس مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، روادید الکترونیکی این کشور از طریق وب سایت ویژه وزارت امور خارجه روسیه در اینترنت برای سفرهای توریستی، بازدیدهای مهمان یا تجاری، شرکت در رویدادهای علمی، فرهنگی، ورزشی یا سایر رویدادها صادر می شود.

بر این اساس، روادید الکترونیکی کمتر از ۶ روز از تاریخ ارسال درخواست افراد، صادر می شود و برای یکبار ورود گردشگران به روسیه و حداکثر ۶۰ روز پس از تاریخ ثبت نام، قابل استفاده است.

کد خبر: ۲۷۳٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha