۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
اقتصاد آسیا توان مواجهه با موج دوم ویروس را ندارد
آیا آسیا ناجی اقتصاد کرونا زده است؟

اقتصاد آسیا توان مواجهه با موج دوم ویروس را ندارد

تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا غیر قابل اغماض است ولی پیش بینی می شود قاره آسیا شرایط بهتری نسبت به دیگر قاره ها داشته باشد. مساله مهم در مورد این قاره اینجاست که آسیا توان مواجهه اقتصادی با موج دوم بیماری را ندارد و باید از وقوع موج دوم جلوگیری کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن را می توان واقعیت تلخ زندگی این روزهای دنیا دانست. واقعیتی که هر روز تلخ تر می شود و کمتر می توان رگه های روشنی در آن دید. بانک توسعه آسیا  در گزارش سالانه خود از دوره کنونی به عنوان عصری که  اقتصاد دنیا به یکباره متوقف شد نام برده است  و سازمان بین المللی کار  این دوران دا عصر بیکاری و بحران های ناشی از بیکاری نام گذاری کرده است. دوره ای که مردم برای امرار معاش و گذران زندگی نیازمند حمایتهای دولتی هستند و دولتها هم بالاترین میزان بیکاری در تمامی تاریخ جهان را برای خود ثبت کرده اند. حال جهان چشم انتظار دنیای علم هستند تا با کشف واکسنی ناجی اقتصاد دنیا شوند، انتظاری که پایان آن مشخص نیست و خود به موج بی ثباتی های حاکم در این روزهای  دنیا اضافه می کند.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در نتیجه همه گیری کرونا ایجاد شده است، کاهش نرخ رشد اقتصادی و بحران های  ایجاد شده در بخشهای  صنعتی و تولیدی در دنیا است. سی ان بی سی  نوشت: «اثرات مخرب  این بحران روی اقتصادهای صنعتی بارها مورد مطالعه قرار گرفته است و هر بار هم تصویر تیره تری ارایه شده است. این بار صندوق بین المللی پول در مورد اثرات این بحران روی  اقتصاد آسیا گزارشهایی را ارایه داده است و ابعاد این بحران را روی بزرگترین و پر جمعیت ترین قاره دنیا مورد مطالعه قرار داده است.»

 طبق گزارش این  صندوق در نتیجه همه گیری کرونا و تعطیلی گسترده  اقتصاد و اقتصاد قاره کهن برای اولین بار طی سی سال اخیر منقبض می شود. چانگوگ ری مسول بخش آسیا در صندوق بین المللی پول در این مورد به سی ان بی سی گفت: «آسیا از دیگر کشورها و مناطق دنیا مستثنی نیست. در نتیجه این بحران تمامی کشورهای جهان آسیب دیده اند و آسیا هم دمانند دیگر کشورها در این بحران حضور دارد. انتظار می رود در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی قاره آسیا ۱.۶ درصد کاهش یابر در حالیکه در ماه آوریل در بدترین سناریو انتظار رشد صفر درصدی اقتصاد قاره کهن را داشتیم.»

اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۴.۹ درصد منقبض می شود و اقتصاد کشورهای صنعتی افت ۶.۵ درصدی را تجربه می کند. با توجه به این آمارها می توان این طور برآورد کرد که قاره آسیا  در وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا قرار دارد و بدون شک باز هم می تواند نقش ناجی را برای اقتصاد دنیا ایفا کند

هنوز وضع آسیا بهتر از دیگر قاره ها است
سی ان بی سی ضمن بررسی آمارهای ارایه شده توسط صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نوشت: «اقتصاد دنیا در سال جاری با نرخ ۴.۹ درصد منقبض می شود و اقتصاد کشورهای صنعتی افت ۶.۵ درصدی را تجربه می کند. با توجه به این آمارها می توان این طور برآورد کرد که قاره آسیا  در وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا قرار دارد و بدون شک باز هم می تواند نقش ناجی را برای اقتصاد دنیا ایفا کند.»

مسول بخش آسیا صندوق بین المللی پول  با اشاره به  پیش بینی رشد ۶.۶ درصدی  اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۱ به سی ان بی سی گفت: «نگرانی های زیادی در مورد وضعیت آسیا در سال ۲۰۲۱ وجود دارد زیرا اغلب اقتصادهای بزرگ آسیا برای رشد به تجارت و توریسم وابسته هستد و این دو حوزه از اقتصاد در جریان همه گیری کرونا بیشترین آسیب را متحمل شدند و نمی توان به درستی پیش بینی کرد که این بخشها چه زمانی احیا می شوند.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد احیای اقتصاد دنیا به کشف دارویی برای درمان این بیماری یا واکسنی برای جلوگیری از شیوع این بیماری مرتبط باشد. ولی حتی با کشف واکسن هم احیای صنعت توریسم و بازگشت به وضعی که قبل از کرونا داستیم به سرعت انجام نمی شود زیرا اوضاع اقتصادی کشورهای آسیب دیده است و خانوارها هم منابع مالی کمتری برای سفرهای تفریحی دارند. با این شرایط احیای صنعت توریسم و صنایع مرتبط با آن از جمله حمل و نقل هوایی حراقل سه سال زمان نیاز دارد. این بازه سه ساله از زمانی شروع می شود که دنیا با کشف واکسنی بتواند بتواند همه را در برابر ویروس ایمن کند و زندگی به حالت عادی بازگردد.»

مراقب موج دوم بیماری باشید
اما مساله ای که این روزها بارها مورد بحث قرار می گیرد احتمال وقوع موج دوم بیماری است.   فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «موج دوم بیماری آسیب رسان تر از موج اول است  زیرا زیر ساختهای اقتصادی کشورها آسیب دیده است و دولتها  دیگر توان مالی لازم برای ارایه کمکهای  مالی و تزریق مجدد به اقتصاد را ندارند. این مساله برای دولتهای کشورهای در حال توسعه جدی تر است و اگر با موج دوم بیماری و تعطیلی احتمالی اقتصاد ربورو شوند، بحران اقتصادی و انسانی بسیار بزرگار از موج اول خواهد بود.»

این روزنامه به اشاره به این نکته که مردم می توانند با رعایت پروتکل ها از وقوع موج دوم جلوگیری کنند نوشت: «ما در برهه ای حساس از تاریخ  زندگی می کنیم. برهه ای که  بالغ بر ۳۰۰ میلیون شغل تمام وقت در دنیا از بین رفته است و مشاغل باقی مانده هم نمی توانند از درآمد مناسبی برخوردار باشند. از طرف دیگر دولتها بالاترین میزان بدهی در تاریخ را دارند و توان رشد اقتصادی از کشورها گرفته شده است. در سوی دیگر ماجرا ویروسی قرار دارد که هر روز بخش بزرگی از سرمایه های انسانی کشورها را از بین می برد. به نظر می رسد این بازی برای مردم ساکن زمین بسیار پر هزینه است.»

کد خبر: ۲۷٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha