۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
رشد ۱۹ درصدی تجارت ایران با جهان اسلام
سازمان کنفرانس اسلامی اعلام کرد

رشد ۱۹ درصدی تجارت ایران با جهان اسلام

سازمان کنفرانس اسلامی از رشد ۱۹ درصدی تجارت ایران با جهان اسلام در سال ۲۰۲۲ خبر داد و ایران را دوازدهمین تاجر در درون دنیای اسلام معرفی کرد.

به گزارش بازار، سازمان کنفرانس اسلامی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت تجارت در جهان اسلام از رشد ۱۹ درصدی تعاملات تجاری میان کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

کل تجارت ۵۷ عضو این سازمان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۷۳۵ میلیارد دلار بوده که بر اساس برآوردهای سازمان کنفرانس اسلامی این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۸۷۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش ایران در میان ۵۷ عضو این سازمان در رتبه ۱۲ از نظر تجارت با دنیای اسلام قرار گرفته است. به عبارتی دیگر ۴۵ کشور اسلامی تجارت کمتری نسبت به ایران با دنیای اسلام در سال ۲۰۲۲ داشته اند.

کل تجارت ایران با کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم نسبت به سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است. ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار تجارت با کشورهای اسلامی ثبت کرده بود.

بر اساس این گزارش تعاملات تجاری ایران با کشورهای اسلامی در دولت سیزدهم ۴۵ درصد افزایش یافته و از ۱۰ میلیارد و ۶۸۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

امارات بیشترین تعاملات تجاری با دنیای اسلام در سال ۲۰۲۲ را داشته و کل تجارت این کشور با کشورهای اسلامی به ۱۴۵ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه با ۱۲۱ میلیارد دلار و عربستان با ۹۶ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.

*صادرات ایران به کشورهای اسلامی ۱۸ درصد رشد کرد

این گزارش نشان می دهد صادرات ایران به کشورهای اسلامی در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و از ۶ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار به ۷ میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار رسیده است. ۲۱ درصد معادل یک پنجم از کل صادرات ایران در سال ۲۰۲۲ با کشورهای اسلامی بوده است.

واردات ایران از جهان اسلام نیز در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرده و به ۷ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار بالغ شده است. ۳۹ درصد از کل واردات ایران نیز با کشورهای اسلامی بوده است.

کد خبر: ۲۷۳٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha