۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
بی تاثیری کاهش کرایه ها بر قیمت کشتی| تجارت دریابرد ایران ٨ درصد رشد داشت
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد

بی تاثیری کاهش کرایه ها بر قیمت کشتی| تجارت دریابرد ایران ٨ درصد رشد داشت

صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌ با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند گفت: کاهش کرایه‌ها اثر خود را بر روی قیمت ساخت کشتی نگذاشته و قیمت کشتی بالا است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی‌اکبر صفایی در همایش اقتصاد دریامحور ایران با بیان اینکه سالانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، گفت: حمل و نقل دریایی وضعیت متفاوتی دارد در حالی که نرخ کرایه ناوگان نفتی افزایش یافته نرخ کرایه کانتینری کاهش یافته که البته این تفاوت‌ها به اتفاقات باب‌المندب برمی‌گردد. این وضعیت باب‌المندب باعث شده که این ظرفیت پاسخگویی عرضه نباشد و فاصله بین قیمت‌ها ایجاد شده باشد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده که مسائل سیاسی بر روی قیمت کرایه کشتی بسیار موثری است و اتفاقاتی در باب‌المندب رخ داده باعث کشتیرانی‌های بزرگ از جمله مرسک مسیر تردد خود را تغییر دهند و به سمت مسیر جنوب و آفریقا رفته‌اند و همین باعث تغییر کرایه‌ها شد.

هنوز کاهش کرایه‌ها اثر خود را بر روی قیمت ساخت کشتی نگذاشته و قیمت کشتی بالا است

وی به افزایش سفارشات ساخت کشتی اشاره کرد و اضافه کرد: بازار کشتی‌سازی گرم شده و در برخی مواقع تا سال ٢٠٢٨ تقاضای پذیرش سفارش ساخت کشتی را تکمیل کرده‌اند. اما آنچه که به طور مشخص وجود دارد این است که هنوز کاهش کرایه‌ها اثر خود را بر روی قیمت ساخت کشتی نگذاشته و قیمت کشتی بالا است.

صفایی با اشاره به اینکه ناوگان دریایی ایران در بین ٢٠ کشور کشتیرانی بزرگ قرار دارد و بین ١٠ کشور برتر در این حوزه است خاطر نشان کرد: ٨٠ هزار کشتی در جهان حمل و نقل یک میلیارد تن کالا را انجام می‌دهند و تردد دریایی حمل و نقل ارزان، ایمن، قابل اعتماد است که باعث شده تجار در دنیا از این شیوه حمل و نقل کالا استفاده کنند.

در ١٠ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا ٨ درصد رشد داشت و با رشد ٩ درصدی حمل و نقل کانتینری مواجه بودیم

وی ادامه داد: در ١٠ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا ٨ درصد رشد داشت و با رشد ٩ درصدی حمل و نقل کانتینری مواجه بودیم و امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌ها با ظرفیت ١٨ هزار تی ایی یو هستند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد حمل و نقل مسافر دریایی گفت: در چند روز تعطیلات ٢٢ بهمن ماه ۴۵٠ هزار نفر بین بنادر مسافری استان هرمزگان تردد داشتند که این عدد در ایام نوروز به میلیون‌ها نفر خواهد رسید از این رو زیرساخت‌های بنادر هرمزگان را آماده افزایش پذیرش گردشگران دریایی کردیم.

باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم. توسعه دریامحور یعنی آنچه که به دریا مربوط می شود

صفایی با اشاره به توسعه دریامحور بیان کرد: باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم. توسعه دریامحور یعنی آنچه که به دریا مربوط می شود؛ مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تقسیم بندی شده است. در برخی مناطق ، ساحل ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر از دریا متاثر است.محدوده ای که در سیاستهای دریامحور تعریف شده، پسکرانه ها، سواحل، دریا و اقیانوس ها است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کاهش سولفور سوخت، گفت: امروز با ایمو با شعار کربن صفر تلاش دارد در حمل و نقل دریایی استفاده از سوخت با سولفور بالا را به حداقل برساند.

کد خبر: ۲۷۳٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha