۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کیسه های اوره یارانه ای از بازار سیاه سر درآورد| عرضه سینوسی کریستال ملامین در بورس
رشد قیمت محصولات پتروشیمی صدای صنایع چوب را هم درآورد

کیسه های اوره یارانه ای از بازار سیاه سر درآورد| عرضه سینوسی کریستال ملامین در بورس

مغانلو دبیر انجمن صنعت چوب با انتقاد از وضعیت قیمت گذاری کریستال ملامین، گفت: کیسه های اوره ای که برای حمایت از کشاورز به قیمت یارانه ای توزیع می شود، از بازار سیاه سر درمی آورد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کسیه های اوره شرکت خدمات کشاورزی از بازار سیاه سر درآورده است. بر اساس تصمیم دولت، وزارت جهاد کشاورزی باید کود اوره را به قیمت یارانه در اختیار کشاورزان قرار دهد اما آنگونه که برخی از منابع خبری می گویند این کیسه ها به جای مصرف در زمین های کشاورزی از کارخانجات چوب و بازار کشورهای همسایه سر درآورده اند. آنگونه که علی مغانلو به بازار می گوید: کیسه های اوره ای که در صنعت چوب استفاده می شود، مارک شرکت خدمات کشاورزی روی آن خورده است.

این مشکل در حالی است که شرکت های پتروشیمی به شدت از وضعیت قیمت گذاری این محصول گله مند هستند. ضمن اینکه طلب اوره سازان معمولا با زمان زیادی تاخیر پرداخت می شود.

او با تأکید بر این مفهوم که امروز در خصوص مواد اولیه و مواد پتروشیمی مورد نیاز با مشکل مواجه است، اظهار داشت: «ما در داخل کشور، در عین این که صادر کنندۀ بزرگ اوره هستیم، اما در حوزۀ صنایع داخلی کشور، با تأمین اوره مشکل داریم چرا که تولیدکنندگان از عرضه خودداری می‌کنند و بازار با این مشکلات مواجه شده است.

عمده مواد مورد نیاز از بازار بورس پتروشیمی تأمین می‌شود، اما مقررات وضع شده در این بازار موجب شده است که برخی از اقلام مورد نیاز تولیدی را گران‌تر از مواد تولیدی جهانی بخریم

کاهش عرضه کریستال ملامین به دلیل کمبود خوراک

اما اوره تنها محصول پتروشیمی نیست که نحوه عرضه آن با چالش مواجه است. دبیر انجمن صنعت چوب در حالیکه وضعیت عرضه کریستال ملامین در بورس را مورد نقد قرار می دهد، می گوید:عمده مواد مورد نیاز از بازار بورس پتروشیمی تأمین می‌شود، اما مقررات وضع شده در این بازار موجب شده است که برخی از اقلام مورد نیاز تولیدی را گران‌تر از مواد تولیدی جهانی بخریم.

به گفته او، یکی از چالش ها اصلی وضعیت قیمت این محصول در بازار است. متاسفانه قیمت کریستال ملامین به صورت دوره ای افزایش پیدا می کند و همین مساله باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات این صنعت شده است.

مغانلو با بیان اینکه عرضه کریستال ملامین با نوسانات سینوسی زیادی همراه است، ادامه داد: هم اکنون با کمبود عرضه این محصول در بورس مواجه هستیم. طوری که بسیاری از تولیدکنندگان به سراغ استفاده از ذخایر خود در انبارها رفته اند.

او در پاسخ به این سوال که دلیل اصلی کمبود عرضه کریستال ملامین چه بوده است، ادامه داد: واحدهای پتروشیمی همچون شیراز و خراسان دلیل این کاهش عرضه را مشکلات موجود در تامین خوراک در فصول سرد سال اعلام کرده اند. ضمن اینکه این مساله در دو سال گذشته که مساله ناترازی گاز بیشتر شده، فراگیر تر شده است.

مواد پتروشیمی سهمی حدود ۲۰ درصدی از قیمت تمام شده تولیدات در صنعت چوب را به خود اختصاص می دهند

مغانلو دبیر انجمن صنایع چوب ایران همچنین در پاسخ به این سوال که سهم مواد پتروشیمی از قیمت تمام شده صنایع چوبی چقدر است، گفت: ۱۰درصد از مواد اولیه مصرفی در صنعت چوب انوع چسب ها و ۹۰ درصد دیگر را چوب تشکیل می دهد. اما به توجه به قیمت بالای چسب ها می توان گفت که مواد پتروشیمی سهمی حدود ۲۰ درصدی از قیمت تمام شده تولیدات در صنعت چوب را به خود اختصاص می دهند.

وقتی کمبود انرژی دامن صنایع چوبی را هم می گیرد

جدای از دردسرهایی که ناترازی گازی برای تامین خوراک صنایع چوب ایران ایجاد کرده، کمبود انرژی فرآیند تولید در این صنعت را هم با چالش مواجه کرده است.

به گفته او، مهم‌ترین چالش موجود پیش روی تولیدکنندگان اوراق چوبی، انرژی است که در تابستان مشکلات برق و در زمستان مشکلات آن‌ها را می‌آزارد، چرا که اولویت مصرف گاز و برق کشور، با مصارف خانگی است و همین امر موجب می‌شود که بخشی از انرژی در این دوره‌ها قطع شود و این امر، باعث ایجاد مشکلات عمده‌ای تولید برای تولیدکنندگان می‌شود.

کد خبر: ۲۷۲٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha