۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
دلایل مخالفت شرکت راه آهن با راه اندازی قطار سریع السیر
رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد

دلایل مخالفت شرکت راه آهن با راه اندازی قطار سریع السیر

آقا محمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری کند اما راه‌آهن اعلام کرد زیر ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی آقا محمدی در همایش اقتصاد دریا محور با اشاره به اینکه برای اجرای اقتصاد دریا محور نیاز به زیرساخت‌های انواع شقوق حمل و نقل داریم و نمی‌توان با این سرعت قطار تقاضاهای ایجاد شده را پاسخ داد گفت: در مقطعی برای راه اندازی قطار پرسرعت با شرکت اسپانیایی وارد مذاکره شدیم تا با سایپا همکاری در ساخت قطار سریع‌السیر داشته باشیم اما در آن زمان شرکت راه‌آهن اعلام کرد که زیر ساخت قطارهای سریع‌السیر را ندارد.

اگر توسعه دریا محور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد چرا که اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه وقتی از اقتصاد دریا محور صحبت می شود از یک نقشه کلان و بزرگ می‌گوییم، ادامه داد: اگر توسعه دریا محور به اجرا نرسد، سایر برنامه‌های توسعه به اجرا نمی‌رسد چرا که اقتصاد دریا محور لازمه رشد و توسعه منطقه است.

یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، موضوع اقتصاد دریامحور است و در همه دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا تشکیل شده و جوار دریا واقع شده‌ است

آقا محمدی یادآوری کرد: ایران یک کشور منطقه‌ای است و همه لوازم برای توسعه در برنامه چشم انداز تعریف و دیده شده‌ است. یکی از موضوعات مهم در اقتصاد، موضوع اقتصاد دریامحور است و در همه دنیا کشورهای بزرگ و صاحب تولید در کنار دریا تشکیل شده و جوار دریا واقع شده‌ است.

او با تاکید بر اینکه اخیرا در نمایشگاه دهم بهمن ماه که با حضور رهبری برگزار شد به اهمیت توسعه دریا محور تاکید شد اظهار داشت: بخشی از این برنامه و سیاست‌ها سامان یافته اما از بخشی از آن عقب ماندیم که این عقب ماندگی‌ها در حوزه اقتصاد است.

وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت می‌کنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: همکاری‌های ایران و قطر درباره گاز مشخص است بنابراین از این رو روابط بین ایران و قطر حایز اهمیت است و باید از تنش دور باشد. وقتی درباره ارتباط با هند، روسیه و سایر کشورها صحبت می‌کنیم، توسعه منطقه اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه نباشد منطقه ناامن می‌شود و غرب هم به همین دلیل به دنبال کشیده شدن تنش در منطقه است.

آقا محمدی خاطر نشان کرد: برای ارتباط با دریای مدیترانه باید از طریق عراق، لبنان و سوریه ورود کنیم که این کشورها از همسایگان استراتژیک ما هستند و دسترس قرار دادن امکانات ایران برای کل منطقه است. البته برای رسیدن به دریای سیاه به ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان نیاز داریم. از عمان و یمن هم به دریای عمان می‌رسیم از این رو این ارتباط کلیدی و استراتژیک است.

کد خبر: ۲۷۲٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha