۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
ماموریت ویژه؛ تدارک حضور ایرانیان خارج نشین و اتباع خارجی در بورس تهران
گفتگوی بازار با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه

ماموریت ویژه؛ تدارک حضور ایرانیان خارج نشین و اتباع خارجی در بورس تهران

انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه بر این باور است که به رغم همه مشکلات اقتصادی، بازار سرمایه ایران برای همه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور جذاب بوده و وزرات خارجه و سازمان بورس در تلاشند تا هر چه سریعتر راههای مشارکت این افراد و اطمینان از آینده بورسی را فراهم آورند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بسیاری از کارشناسان اقتصادی داخلی و بین‌المللی مدتهاست که به تحلیل و ارزیابی روند صعودی شاخصهای بازار سرمایه ایرانی و شتاب فزاینده‌ رشد بورس ایران با وجود اینکه در روزهای اوج شیوع کرونا بورس جهانی در حال ریزش بوده است، پرداخته اند. با وجود وضعیت کنونی اقتصاد ایران، بازار بورس ایران در حال شکوفایی است و به تازگی ایرانیان خارج از کشور تمایل به ورود به این بازار و حفظ سرمایه های خود دارند.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در رابطه با توسعه ورود ایرانیان مقیم خارج از کشور به بازار بورس ایران ترتیب داده که در ادامه مرور می کنیم: 

* با توجه به اینکه بازار بورس ایران در آغاز رشد خود قرار دارد و تا کنون سود دهی مناسبی داشته است، آیا معاونت اقتصادی وزارت خارجه برنامه ای برای توسعه ورود ایرانیان خارج از کشور با توجه به جذابیت این بازار در نظر گرفته است؟
علی رغم شرایط سخت و حساس اقتصادی، یکی از موفقیت های حاصل شده توجه اقشار مختلف جامعه به بازار بورس در جهت حفظ سرمایه های خود می باشد. خوشبختانه، بازار سرمایه ایران برای همه سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور جذاب است و استقبال این مسئله از سوی مردم، توجه بسیار مبارکی می باشد.

در همین خصوص طی دعوت وزارت امور خارجه از مقامات بورس، در روزهای اخیر این افراد در جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد خارجی وزارت امور خارجه شرکت کرده و توضیحات بسیار خوبی در رابطه با روند کار بورس و تلاش های صورت گرفته و موفقیتهای به دست آمده، ارائه دادند.

از نظر من بخشی از این موفقیتها که درخور توجه می باشد این است که تقریبا تمام جناحهای داخل کشور از این حرکت به شکلی و شاید به جهت این که منافع آنها در  موضوع است، حمایت کرده اند به طوری که شرکتهای دولتی، خصوصی و ماورای دولتی از این حرکت و وارد شدن خیل کثیری در بازار بورس استقبال کرده و این مسئله راز موفقیت کنونی میباشد. بنابراین اگر این جریان تداوم یابد و تمام جریانها منفعتشان در این حضور باشد و رقابتهای سیاسی را به این بازار وارد نکنند، بورس همچنان موفق پیش خواهد رفت؛ البته در صورتی که ما بتوانیم شرایط مشارکت ایرانیان  خارج از کشور و خود خارجیها اگر امکان فنی وجود داشته باشد، شرکت های علاقه مند خارجی را در بورس فراهم آوریم، دست یابی به این موفقیت بسیار بیشتر خواهد بود.

ما اطمینان داریم که برخی از اتباع کشورهای همسایه بسیار علاقه مند هستند که وارد بورس ایران شوند. توضیحات مقامات بورس به این مفهوم بود که می توان راهکارهایی را بر ای ایرانیان خارج از کشور در جهت مشارکت بیشتر پیدا کرد. وزارت امور خارجه در این زمینه می تواند همانند پلی مطمئن به منظور ایجاد این ارتباط باشد و ما در تلاشیم تا بتوانیم با کمیته کاری که میان وزارت امور خارجه و بورس در حال راه اندازی است، این نقش را به خوبی ایفا کنیم.

بر اساس توضیحات مقامات بورسی از جمعیت هشتاد و چند میلیونی، حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس مشارکت دارند و این رقم نشانگر موفقیت بزرگ اقتصادی و اجتماعی برای کشور ما می باشد

بر اساس توضیحات مقامات بورسی از جمعیت هشتاد و چند میلیونی، حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس مشارکت دارند و این رقم نشانگر موفقیت بزرگ اقتصادی و اجتماعی برای کشور ما می باشد، بنابراین باید توجه ای بسیار خوب و مناسب از سوی دولت و سازمانهای خصولتی متوجه بازار بورس شوند و ما حتی در تلاش برای ترغیب تمامی اقشار جامعه باشیم، از آنها حمایت کرده و از سرمایه آنها در جهت تولید بیشتر کالاهای ایرانی و همچنین تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی حفاظت کرده و از طریق اوراق بدهی بتوانیم به آنها در جهت تامین سرمایه شرکتها یاری رسانی نماییم.

* از دیدگاه شما چه راهکارهایی برای بین المللی شدن بازار سرمایه (بورس) از سوی وزارت خارجه وجود دارد؟
در درجه اول اگر وزارت خارجه و متخصصین بورس بتوانند هر چه زودتر راهکارهای مشارکت اتباع خارجی، ایرانیان خارج از کشور و شرکتهای خارجی را چه به صورت ارزی چه به صورت ریالی پیدا کنند به طوریکه به این افراد اطمینان بیشتری نسبت به آینده بورس داده شود، ما می توانیم به بین المللی شدن بازار بورس ایران کمک نماییم، زیرا برخی از ایرانیان خارج نشین سرمایه بسیار خوبی در اختیار دارند و افراد بسیار موفقی هستند که میتوانند در کشور خود سرمایه گذاری کنند زیرا به شدت به کشور خود علاقه مند هستند و می‌توانند در این مقطع حساس اقتصادی و به ویژه در سال جهش تولید در این نهضت مشارکت داشته باشند.

کاری که وزارت خارجه با توجه به داشتن نقش قانونی و فعال باید انجام دهد، این است که باید تمام نمایندگی های خود را در درجه نخست در جهت تعیین هویت افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس ایران بسیج کند و ثانیا نمایندگی خود را با آموزشهای دریافتی از سازمان بورس به پاسخگویی زنده و مستقیم تر مسلح کنیم. ما می توانیم محل تغذیه علاقه مندان مشارکت در بورس با ارائه اطلاع رسانی های به روز باشیم. در هر صورت نمایندگی های ما امن ترین کانال اطلاع رسانی برای تشویق ایرانیان خارج از کشور برای ورود به شرایط بورس در ایران هستند.

البته سیستم بانکی جهانی با فشارهای امریکا با مشکلات زیادی برای ارتباط و تماس با ایران روبرو می باشد که اما باز هم از طریق ارزهای دیجیتال و انواع و اقسام راهها، سازمان بورس این راهکارهای مشارکتی را باید پیدا کند و همان طور که در جلسه اخیر به ما اعلام کرده اند، توانایی یافتن این راهکارها را دارند.

قرار است اطلاعات لازم درباره بازار سرمایه و چگونگی مشارکت ایرانیان خارج از کشور در این بازار از سوی کارشناسان بورس و به وسیله رایزنی‌های اقتصادی و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در اختیار متقاضیان قرار گیرد

قرار است اطلاعات لازم درباره بازار سرمایه و چگونگی مشارکت ایرانیان خارج از کشور در این بازار از سوی کارشناسان بورس و به وسیله رایزنی‌های اقتصادی و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

هدف بخش اقتصادی وزارت خارجه این است اطمینان عمومی را به بازار بورس جلب کند تا بورس فرصت مناسبی برای یافتن راهکارهای بهتر و قوی تر پیدا کرده تا مردم کمتر نگران آینده سرمایه خود باشند.

بنابراین باید توان و علاقه ایرانیان خارج از کشور را به بورس داخل سوق دهیم که این موضوع فرصتی طلایی برای کشور در جهت جذب سرمایه‌ها و توسعه اقتصادی خواهد بود.

نکته جالب توجه این است که بازار بورس ما تازه آغاز شده، به طوریکه سال ۱۳۹۷ آغاز حیات مجدد برای بازار سرمایه بود و در سال ۹۸ موفقیتهای شایانی مشاهده شد. در ابتدای سال جاری این بازار با استقبال خوبی روبرو شد که در صورتیکه شرکتهای جدید، سهام جدیدی را معرفی نمایند و مدیریتهای دولتی نیز واگذار شوند. موفقیت حاصله بیشتر خواهد بودد.

شرکتها با مدیریت دولتی دیگر کارایی نداشته و توانایی ادامه حیات خود را ندارند، بنابراین باید به دولت کمک کرد تا همانطور که در آینده به واگذاری سهام خود می پردازد، مدیریتهای خود را نیز واگذار کند.

معاون اقتصادی وزرات امور خارجه : ما باید توان و علاقه ایرانیان خارج از کشور را به بورس داخل سوق دهیم که این موضوع فرصتی طلایی برای کشور در جهت جذب سرمایه‌ها و توسعه اقتصادی خواهد بود

* بخش اقتصادی وزرات امور خارجه تمرکز خود را در سال جاری که به نام جهش تولید نامگذاری شده، بر پایه چه موضوعی قرار داده است؟
تمرکز وزارت امور خارجه در سال ۱۳۹۹ بر صادرات از طریق راه های ریلی، زمینی، دریایی و هوایی و همچنین ایجاد تسهیلات برای این بخش است. صحبت با کشورهای میزبان کالاهای ایرانی برای اینکه راهکارهای مطمئن تری را برای تجارت ایرانیان پیدا کنیم.

تنها راه کمک به جهش تولید صادرات است و برای اینکه وزارت امور خارجه نهایت کمک خود را به افزایش چشمگیر تولید در سال جاری بکند، تمام تمرکز خود را بر این بخش قرار داده است.

خوشبختانه دولت اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و کالاهایی را که تحت پوشش ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند را به حداقل می رساند. ما امیدواریم که در ماه های آینده شاهد این مسئله باشیم که این ارز که خود یکی از موانع صادرات است را با راهکارهای دولت و از طریق جایگزین بتواند به قشرهای آسیب پذیر کمک کند و این ارز برداشته شود و راه برای صادرات سهل تر و آسانتر باز شود.

کد خبر: ۲۷٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha