۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم تولید فولاد کشور
در جمع خبرنگاران عنوان شد؛

تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم تولید فولاد کشور

تبریز- مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک از تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم تولید فولاد کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدرضا زنوزی مطلق صبح دوشنبه در حاشیه آیین امضای قرارداد مشارکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از پروژه‌های گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک در این منطقه، احداث هتل ۵ ستاره در ورودی شهر زنوز است؛ البته می‌خواستیم این پروژه در گذشته اجرا شود؛ اما بنا به دلایلی که نمی‌خواهم به آن بپردازم، مسکوت مانده بود و اکنون خانم پاشایی نماینده مرند نقش زیادی در بازگشتم به منطقه دارد. ایشان در این راستا خیلی زحمت کشیده‌اند و بارها از بنده درخواست کرده‌اند که دِینَم به منطقه را ادا کنم.

وی با بیان اینکه پیش از این دو بار برای سرمایه‌گذاری در حوزه مرند و جلفا قدم برداشته‌ام، مطرح کرد: زمان راه‌اندازی ایران خودروی تبریز، مرحوم دکتر رفیعیان از من تقاضا کرده بود تا در منطقه مرند و جلفا سرمایه‌گذاری کنم که در جلسه‌ای در فرمانداری شرکت کردم و سپس خود ایشان به من گفت که همکاری نکردن با این افراد بهتر است. یک بار نیز در دوره حضور آقای حسن‌نژاد در مجلس شورای اسلامی، ایشان از من خواسته بود که در آن حوزه سرمایه‌گذاری کنم که یک‌سری کارشکنی‌ها انجام شد و به هر حال هیچ چیز از آبروی انسان مهم‌تر نیست.

زنوزی ادامه داد: با اصرار خانم دکتر پاشایی و مشورت با اعضای هیأت مدیره دریک، تصمیم گرفتیم در حوزه معدن به منطقه مرند و جلفا ورود کنیم. جا دارد از مهندس رضایی که زحمت کشیده و قسمت عمده کار را پیش برده‌، تشکر کنم. ما خیلی سریع اقدامات عملی را شروع می‌کنیم تا کارخانه کنسانتره احداث شده و به بهره‌برداری برسد. این پروژه اتفاق بسیار خوبی برای مرند، جلفا، زنوز و روستاهای منطقه بوده که اشتغال‌زایی گسترده به دنبال دارد. از آقای مهندس عباسی، فرماندار مرند تشکر می‌کنم که در این راستا با بنده صحبت کرده‌اند.

تابو شکنی دریک در راه‌اندازی صنایع مادر در شمال غرب کشور

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره گروه سرمایه‌گذاری دریک در خصوص گستره فعالیت‌های این مجموعه، اظهار داشت: دریک توانسته اولین‌ها را در شمال‌غرب کشور رقم بزند که باعث افتخار است. نخستین کارخانه خودروسازی خصوصی در کشور، توسط گروه دریک با عنوان ایران‌ خودروی تبریز ایجاد شده است. به یاد دارم، زمان راه‌اندازی این واحد تولیدی، دکتر سبحان‌اللهی به من گفت، با اینکه بیش از ۸۰ درصد قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می‌شود، اما کارخانه خودروسازی نداریم و سال‌هاست به دنبال راه‌اندازی آن هستیم. این مأموریت به بنده محول شد و طی هشت ماه، قرارداد همکاری با ایران خودروی تهران امضاء شد و طی چهار و نیم ماه، این کارخانه به بهره‌برداری رسید تا اولین گروه خودروسازی شمال‌غرب کشور ایجاد شود و به نوعی دریک تابوشکنی کرد.

زنوزی با بیان اینکه دَریک توانست آذربایجان را به قطب سوم تولید فولاد در کشور تبدیل کند، گفت: در گذشته فقط استان‌های اصفهان و خوزستان در صنعت فولاد فعال بودند. دَریک اولین مجموعه بود که توانست با راه‌اندازی کارخانجات تولید فولاد، فولادسازی را در شمال غرب کشور ایجاد کند. مسئولان کشور و منطقه همچون وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت باور نداشتند که با آن سرعت در زمینه تولید فولاد کار می‌کنیم. اکنون به جرأت می‌توان گفت، ۷۰ درصد فولادسازی استان آذربایجان شرقی توسط گروه توسعه سرمایه گذاری دَریک ایجاد شده است. اکثر مدیران واحدهای تولید فولاد در سراسر کشور در کارخانجات ما آموزش دیده‌اند.

توسعه آذربایجان شرقی با ایجاد شرکت هواپیمایی آتا

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آتا یکی از پایه‌های توسعه استان در ۱۵ سال اخیر است‌، عنوان کرد: وجود شبکه حمل و نقل از ملزومات توسعه یک منطقه است. راه‌اندازی شرکت هواپیمایی آتا در زمان آقای سبحان اللهی شروع شد، در دوره آقای معمارزاده ادامه یافت و زمانی که آقای بیگی استاندار آذربایجان شرقی بود، با تلاش ایشان و حمایت همه جانبه مرحوم آیت الله شبستری این شرکت ایجاد شد و اکنون باعث رونق و توسعه استان شده است؛ به طوری که روزانه اساتید، مهندسان، سرمایه‌گذاران و مسئولان زیادی از طریق پروازهای آتا یک روزه به تبریز سفر می کنند و برمی‌گردند. فراموش نکرده‌ایم که در گذشته برای رزرو بلیط هواپیما، هفته‌ها تلاش می‌کردیم، ولی اکنون مشکلی از این حیث وجود ندارد.

زنوزی با بیان اینکه خودروسازی، فولادسازی و حمل و نقل از صنایع استراتژیک به شمار می‌روند، خاطرنشان کرد: باتوجه به تحریم‌های آمریکا، فعالیت در صنعت هوایی سخت است؛ با این حال برای خدمت به مردم منطقه، در این زمینه نیز کار می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه مرند و جلفا صرفاً به معدن و هتل‌سازی ختم نمی‌شود، بیان کرد: پروژه‌هایی در منطقه جلفا داشتیم که بار دیگر استارت خواهیم زد. آقای دکتر حسن‌نژاد که عضو هیأت مدیره برخی از شرکت‌های گروه دَریک است، در خصوص پتانسیل‌های منطقه تحقیق می‌کند تا با ثبت شرکت سرمایه‌گذاری در منطقه در صنایع مختلف ورود کنیم تا مردم منطقه نیز از منافع آن بهره‌مند شوند و خانم دکتر پاشایی هم با ارتباطاتی که در مجلس و دولت دارد، می‌تواند کمک حال ما در این عرصه باشد.

زنوزی با بیان اینکه پروژه سرمایه‌گذاری دَریک در شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان در سه الی چهار فاز اجرا می‌شود، گفت: حدود سه ماه آتی، شروع کارخانه کنسانتره مس با سرمایه‌گذاری سه الی چهار هزار میلیارد تومانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز دوم و سوم پروژه شرکت معدنی آذر مس کان ایرانیان گسترده‌تر خواهد بود، اظهار داشت: طی سه الی پنج سال آینده، اتفاقات خاص و شاید بزرگتر از معدن مس سونگون در منطقه مرند و جلفا رخ خواهد داد. برای ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر در فاز اول پروژه به صورت مستقیم و حدود سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهیم کرد و این قول را می‌دهم که مرند به شهر مهاجرپذیر تبدیل شود.

زنوزی با بیان اینکه سهام‌دار شدن باشگاه تراکتور در این پروژه باعث خوشحالی مردم می‌شود، گفت: برخی از هواداران تراکتور دنبال این بودند که شرکت مس ایران، باشگاه تراکتور را خریداری کند، اکنون خود تراکتور صاحب معدن شد. از مدیران گروه درخواست کرده‌ام شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شود و طبق قول شش سال گذشته، هواداران تراکتور از منافع تراکتور بهره‌مند شوند.

مالک باشگاه تراکتور با بیان اینکه ما از نظر قانونی هیچ وظیفه‌ای برای مشارکت در حوزه اجتماعی نداریم، گفت: دَریک در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی ورود کرده که هیچ منتی نداشته و نمی‌خواهم به تمامی این موارد اشاره کنم. ما به صورت دلی در ورزش هزینه می‌کنیم. جایگاه کنونی‌ام را مدیون این مرز و بوم هستم و بر خود وظیفه می‌دانم هزینه اجتماعی آن را پرداخت کنم. سالانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان برای تراکتور هزینه می‌شود. دولت مرا برای این کار مکلف نکرده و کسی هم برای این کار فشار نمی‌آورد. به صورت دلی این هزینه را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه در حوزه مرند و جلفا، کارهای اجتماعی هم در این منطقه انجام خواهیم داد. همچنین این پروژه زمینه‌ساز اصلاح محورهای مواصلاتی منطقه خواهد شد. البته معتقدم منطقه مرند و جلفا به من کمک خواهد کرد نه من به این مناطق. یک بار به من پیشنهاد دادند که یکی از شرکت‌هایم حامی تیم ملی شود، ولی نپذیرفتم؛ چرا که یک شرکت نمی‌تواند حامی تیم ملی شود. تیم ملی آن قدر بزرگ است که خود حامی شرکت می‌شود. اکنون تراکتور با حدود ۴۰ میلیون هوادار، حامی من است و قدردانشان هستم.

کد خبر: ۲۷۲٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha