۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
تعدیل نیرو در خشکشویی ها بسیار جدی است/ خشکشویی ها وسایل خود را می فروشند
گزارش بازار از کسب و کار خشکشویی ها

تعدیل نیرو در خشکشویی ها بسیار جدی است/ خشکشویی ها وسایل خود را می فروشند

شیوع ویروس کرونا صنف خشکشویی را از رسته فعالیت صنفی کنار زده و زمینه تعدیل ۷۰ درصدی نیروی انسانی در این شغل را مهیا کرده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: این روزها در گذر از معابر با کرکره های پایین برخی واحدهای صنفی مواجه می شویم که از روزهای قرنطینه صاحبان این رسته های شغلی کار را کنار گذاشته اند و به دلیل عدم استقبال مردم از شروع به کار این فعالیت ها، هنوز نتوانسته اند به چرخه اقتصاد خرد باز گردند.

یکی از این مشاغل؛ خشکشویی ها و اتوشویی هایی هستند که به دلیل آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی مردم با رکود سختی مواجه شده اند و به ناچار واحدهای صنفی خود را تعطیل کرده اند زیرا آن عده از فعالان این صنف که ناچار به پرداخت اجاره هستند به دلیل نداشتن فعالیت قادر به تقبل هزینه های نگهداری واحد صنفی نیستند و آن دسته از فعالان این صنف که دغدغه پرداخت اجاره را ندارند نیز برای داشتن حداقل درآمد دست به تغییر شغل زده و واحد صنفی خود را اجاره داده اند. در این میان هستند گروهی که در لحظه دغدغه نان شب را ندارند و فعلا کرکره های واحد صنفی را پایین کشیده و به منازل رفته اند تا در صورت عادی شدن شرایط اقتصادی بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند.

اهل محل هم به سراغم نیامدند
صاحب یک خشکشویی قدیمی و با سابقه در محله مجیدیه که خود را عبدالهی معرفی می کند به خبرنگار بازار درباره وضعیت فعالیت این صنف می گوید: بیشتر از ۵۰ سال است که این خشکشویی را فعال کردم.

وی می گوید: تا دو دهه قبل به دلیل نبود خشکشویی در محله استقبال مشتریان از این خشکشویی قدیمی بسیار خوب بود اما راه اندازی خشکشویی های بزرگ، مدرن و مطابق با فناوری های روز موجب شد تا از تعداد مشتریان کم شود.

عبدالهی تصریح می کند: در سالهای اخیر مراجعات به این خشکشویی به سفارشات همسایه ها به خصوص در ایام پایان سال و شهریور و مهر ماه هر سال معطوف می شد اما سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از ابتلا به این ویروس حتی همسایه ها نیز پرده ها و ملحفه ها و ... را در منازل شستند.

جوانانی که بیکار شدند
با لهجه خاصی صحبت می کند و خود را اکبر معرفی می کند. طبق گفته هایش سالهاست که در خشکشویی نزدیک میدان ونک مشغول به کار است و از قدیمی های این خشکشویی است.

وی به خبرنگار بازار می گوید: سالهاست در این خشکشویی مشغول به کار هستم و به دلیل شهرت این خشکشویی و کیفیت در خدماتی که ارائه می دهد هیچ گاه در سالهای اخیر رکود در واحد صنفی خود را تجربه نکرده بودیم.

اکبر ادامه می دهد: هر ساله در ماههای پایانی با حجم زیادی از سفارشات مشتریان روبرو بودیم به همین دلیل به ناچار در هفته های پایانی تا پاسی از شب فعالیت می کردیم و رضایت مشتریان از خدماتی که دریافت کرده بودند نیز بساط عیدی و انعام را برای ما پهن کرده بود اما امسال نه تنها خبری از عیدی و انعام نبود بلکه میزان فعالیت ما به صفر نزدیک شده بود زیرا کسی حاضر به استفاده از خدمات خشکشویی ها بخاطر شیوع ویروس کرونا نبود.

وی می گوید: قرنطینه طولانی مدت، تعطیلی واحدهای صنفی و عدم مراجعه مردم به خشکشویی ها حتی پس از بازگشایی صنوف موجب شد تا تعدادی از همکارانم تعدیل شوند.

ابوالفضل رجب زاده رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنفی که تعطیل شده اند را نداریم زیرا به صورت رسمی برای لغو پروانه به اتحادیه مراجعه نکرده اند

۷۰درصد کارگران خشکشویی ها تعدیل شدند
رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران نیز از آمار تعدیل ۷۰ درصدی نیروی انسانی در خشکشویی های پایتخت خبر می دهد و بر این باور است که با ادامه رکود حاکم بر این رسته شغلی تعداد زیادی از فعالان این صنف ناچار به تعطیلی و تغییر کاربری می شوند.

ابوالفضل رجب زاده در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در حال حاضر هزار واحد صنفی خشکشویی در پایتخت داریم و برای ۵۰ واحد صنفی که از سال گذشته تقاضای صدور پروانه داشتند نیز مجوز صادر کرده ایم. با  احتساب خشکشویی های فاقد پروانه در پایتخت یک هزار و ۱۰۰ خشکشویی داریم.

ابوالفضل رجب زاده رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران: از زمان شیوع ویروس کرونا عملا این صنف تعطیل شده است زیرا مردم بخاطر هراس از ابتلا به این ویروس از طریق خشکشویی ها حاضر نیستند تا البسه و ملحفه و سایر وسایل خود را برای خشکشویی و اتوشویی به واحدهای صنفی بسپارند

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران ادامه می دهد: بهمن و اسفند ماه بهترین زمان برای کسب درآمد در این صنف است زیرا میزان تقاضا برای استفاده از خدمات خشکشویی ها به حداکثر می رسد اما شیوع ویروس کرونا نه تنها موجب شد تا صنف ما در این بازه زمانی با رکود و عدم اقبال مواجه شود بلکه با گذشت دو ماه از شروع به کار مجدد خشکشویی ها هنوز مشتریان برای دریافت خدمات به این واحدها مراجعه نمی کنند. هر چند مراجع بهداشت جهانی و ایران اعلام کردهاند که خشکشویی ها نمی تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد ولی با این حال مردم تمایلی به استفاده از خدمات خشکشویی ها ندارند.

رجب زاده تصریح می کند: رکود حاکم بر بازار خشکشویی ها موجب شده تا فعالان این صنف بیش از ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کنند زیرا نه تنها درآمدی ندارند بلکه به ناچار باید هزینه های جانبی را نیز پرداخت کنند.

ابوالفضل رجب زاده رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنفی که تعطیل شده اند را نداریم زیرا به صورت رسمی برای لغو پروانه به اتحادیه مراجعه نکرده اند

حمایتی که از حرف به عمل نرسید
وی خاطرنشان می کند: پیش از این صاحبان خشکشویی ها امید داشتند که با رفع محدودیت های فعالیت صنفی بتوانند دوباره فعالیت خود را با رونق از سر بگیرند اما شیوع دوباره ویروس کرونا، عدم استقبال مردم از خدمات خشکشویی ها و عدم حمایت دولت از این صنف موجب شده تا امیدهای فعالان این صنف ناامید شود.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران می گوید: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد واحدهای صنفی که تعطیل شده اند را نداریم زیرا به صورت رسمی برای لغو پروانه به اتحادیه مراجعه نکرده اند که دلیل آن می تواند رعایت پروتکل های بهداشتی باشد ولی مراجعه به سایتها و شبکه های اجتماعی نشان و مواجه شدن با  انبوهی از آگهی های فروش ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با خشکشویی و یا واحدهای صنفی که با تغییر کاربری آگهی اجاره داده اند، حقیقت تلخ شرایط اقتصادی صنف خشکشویی و لباسشویی را نشان می دهد.

رجب زاده خاطرنشان می کند: یک واحد خشکشویی کوچک با داشتن ماشین لباسشویی و آبگیر و ...حداقل ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری شده که با احتساب اجاره بها ۵ تا ۸ میلیون تومانی و حقوق کارگر و مالیات، قبوض آب، برق، گاز و تلفن اداره این واحد صنفی نیاز به ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان سرمایه دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم بازگشت سرمایه ادامه فعالیت در این رسته برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست به همین دلیل اقدام به لغو پروانه و یا تعطیلی واحد صنفی می کنند.

وی که از اقدامات حمایتی دولت گله مند است، در این باره می گوید: حداقل سرمایه و هزینه  برای اداره یک واحد خشکشویی کوچک ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است اما مساله اساسی این است که دولت حداکثر حمایت از این صنف را پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی به ازای هر کارگر تعیین کرده اما هنوز این اقدام حمایتی به مرحله عمل نرسیده است و بانکها حاضر به پرداخت چنین تسهیلاتی نیستند.

کد خبر: ۲۷٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha