۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
کالاهای سرمایه ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند
جریان پول متمایل به بازارهای پربازده

کالاهای سرمایه ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند

بررسی جریان پول در بازارها حکایت از این دارد که بازار کالایی مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد،زیرا در اقتصاد ایران کالاهای سرمایه ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند،اما بازار سهام عقب مانده است.

بازار؛ گروه بورس: ریسک تصمیمات اخیر دولت به نسبت ریسک تحولات سیاسی برای بازار عمیق‌تر است و بازار نقطه‌ای به آرامش و رشد پایدار می‌رسد در واقع ریسک جنگ و تصمیمات سیاسی مقطعی است و برطرف می‌شود اما دولت ولکن ماجرا نیست به خصوص دولت بی‌پولی که کسری بودجه مشکل جاری شده است.
به نظر می‌رسد در سمت دولت و سیاستگذار تصمیمات و تفکراتی حاکم شده که پذیرفته است جریان نرخ ارز باید تغییر کرده و نباید به این شکل پیش برود چراغ سبز پتروشیمی‌ها و زمزمه‌هایی از محدودیت ارز ۲۸ و ۵۰۰ تغییرات احتمالی در نیما همه و همه موید این موضوع است که احتمالاً تغییرات رقم خواهد خور منتها دولت همواره نشان داده که در فضای پرتنش دست به تغییر نمی‌زند و به دنبال فرصتی برای آرام شدن و سپس تصمیم می‌گردد.

به گفته حسن کاظم زاده در حال حاضر دلار آزاد حدود ۵۰ درصد بالاتر از این نرخ است و یکی از بالاترین گپ‌ها در حال تجربه شدن است. در سال های اخیر این گپ افزایشی بوده اما معمولا زمانی که اختلاف بالاتر می‌رود، با رشد دلار نیما گپ کاهش پیدا می‌کند

حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته های اخیر ارزش معاملات گروه زراعت نسبت به کل بازار رشد کرده است، گفت: شرایط بنیادی این گروه به نسبت بازار در وضعیت بهتری قرار دارد. حاشیه سودها افتی نکرده و رشد درآمد از میانگین بازار و تورم بالاتر بوده و افزایش مقداری تولید و فروش هم در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده است.

او افزود: در مجموع به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به نتیجه رسیدند گروه زراعت شرایط بنیادی مناسبی برای خرید دارد و هم بازی خور خوبی پیدا می‌کند. به همین دلیل گروه شاهد ورود پول به این گروه بوده ایم.
کاظم زاده افزود: اکثر پتروشیمی‌ها محصولات خودشان و ارز خودشان را با نرخ نیما ۲ می‌فروشند که در حال حاضر حدود ۳۹۵۰۰ تومان برای هر دلار است. در حال حاضر دلار آزاد حدود ۵۰ درصد بالاتر از این نرخ است و یکی از بالاترین گپ‌ها در حال تجربه شدن است. در سال های اخیر این گپ افزایشی بوده اما معمولا زمانی که اختلاف بالاتر می‌رود، با رشد دلار نیما گپ کاهش پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد چشم انداز افزایشی برای دلار نیما ۲ باعث شد تمایل به خرید نمادهای پتروشیمی افزایش پیدا کند. امروز این افزایش تقاضا تا حدودی به چشم می‌آمد.

در حالی که نرخ دلار آزاد در حدود ۵۵ هزار تومان است، نرخ ارز برای شرکت‌های پتروشیمی حدود ۱۵ هزار تومان کمتر است و شرکت‌های پتروشیمی نسبت به دلار آزاد، هر دلار را ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشند. این اختلاف بالاترین اختلافی است که تا به حال تجربه شده است

فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد در یکی از بالاترین سطح‌های خودش قرار دارد. در حالی که نرخ دلار آزاد در حدود ۵۵ هزار تومان است، نرخ ارز برای شرکت‌های پتروشیمی حدود ۱۵ هزار تومان کمتر است و شرکت‌های پتروشیمی نسبت به دلار آزاد، هر دلار را ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر می‌فروشند. این اختلاف بالاترین اختلافی است که تا به حال تجربه شده است. حتی اگر نرخ دلار شمشی که بانک مرکزی خودش در مرکز مبادله فروخته را نیز مبنا قرار دهیم، باز هم این بانک شرکت‌های پتروشیمی را مجبور می‌کند ارزان فروشی کنند. صحبت‌هایی از افزایش نرخ نیما به گوش می‌رسد و بسیاری منتظر تصمیم در این مورد هستند.

تقاضا برای کالاها در نتیجه سیگنال تورمی
در بورس کالا تقاضا برای خرید کالاهای مختلف از جمله فولاد افزایش پیدا کرده است. مدتها بود که تقاضای خرید شمش فولاد به اندازه ی عرضه بود و عمدتا رقابتی برای خرید شکل نمی‌گرفت. این هفته برای خرید شمش فولاد تقاضا بیشتر از عرضه بود و رقابت برای خرید شکل گرفت و قیمت‌های معاملاتی نیز افزایش پیدا کرد. اینکه بالاخره تورم عمومی کالاهای مصرفی، به دیگر کالاها نیز تسری پیدا کند قابل حدس بود و به نظر می‌رسد این روند فزاینده ی تورمی در حال گسترش است.

فردین آقابزرگی معتقد است که در حال حاضر نقدینگی در پرتفوی سرمایه گذاران وجود دارد، اما برخی منتظر واکنش های مثبت و ادامه داری در بازار سهام هستند که نشان دهد روند بازار سرمایه تغییر کرده است، بعد از آن شاهد ورود پول های جدید به بورس خواهیم بود

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران از وضعیت بازار مطلع هستند که به زودی رشد قیمت در کالاها کلید می خورد، افزود: به همین دلیل خرید خودرو، ملک و... بازهم افزایش یافته است که روی جریان پول بازار سهام هم تاثیر گذار بوده در حالی که بورس در نقطه ارزندگی قرار دارد و تنها به حمایت حقوقی‌ ها نیاز دارد تا بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کند.
او با تاکید بر اینکه از مهمترین دلایل عدم تمایل سرمایه گذاران برای ورود به بازار سهام عدم ثبات بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر نقدینگی در پرتفوی سرمایه گذاران وجود دارد، اما برخی منتظر واکنش های مثبت و ادامه داری در بازار سهام هستند که نشان دهد روند بازار سرمایه تغییر کرده است، بعد از آن شاهد ورود پول های جدید به بورس خواهیم بود.
براساس گزارش بازار، در فضای فعلی پیش بینی می شود که شاخص کل دیر یا زود خود را با این تحولات همراهی کند و شاهد تغییر ذائقه جریان پول به سمت بازار سرمایه نیز باشیم. چرا که همیشه تاریخ نشان داده که این آسیاب به نوبت بوده و بازارها به تدریج از این نوسانات بهره می‌برند. در واقع بازار سرمایه به عنوان ارزنده‌ترین بازار و عقب مانده‌ترین بازار از شرایط رشد و بازدهی می‌تواند فضای بهتری را در صورت وجود آرامش سیاسی تجربه کند. با این حال در مقطع کنونی بازار کالایی مورد توجه قرار دارد، زیرا در اقتصاد ایران کالاهای سرمایه ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند و حتی بررسی روند گذشته بازار خودرو و مسکن نشان می دهد که آنها رشدهای بالاتری را ثبت کرده اند.

از این رو پیش بینی می شود که در اسفندماه شاهد واکنش مثبت شاخص کل بورس باشیم. در واقع بررسی جریان پول در بازارها حکایت از این دارد که در مقطع کنونی بازار کالایی مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد، زیرا در اقتصاد ایران کالاهای سرمایه ای واکنشی مشابه با ارز و طلا دارند، اما بازار سهام هم با تاخیر بازدهی برابری ثبت خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha