۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کردستان آماده صادرات محصولات کشاورزی و معدنی به کشور گرجستان است
رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

کردستان آماده صادرات محصولات کشاورزی و معدنی به کشور گرجستان است

سنندج – عبدالملکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج از آمادگی استان کردستان در راستای صادرات محصولات کشاورزی و معدنی به کشور گرجستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، علی اکبر عبدالملکی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، اظهار کرد: جمهوری گرجستان با جمعیت حدود چهار میلیون نفر نیازمند میزان قابل توجهی محصولات کشاورزی است که با توجه به مساحت، کوهستانی بودن و هوای سردتر نسبت به ایران امکان کاشت برخی از این محصولات را ندارد و باید آنها را وارد کند که این مسئله گرجستان را به بازاری مناسب و منطقی برای مواد معدنی، محصولات کشاورزی و تولیدات دانش‌بنیان کردستان تبدیل می‌ کند.

وی بیان کرد: با توجه به آب‌ و هوای خوب، طبیعت زیبا و چشم ‌اندازهای دیدنی، کردستان پتانسیل ‌های بالایی هم در حوزه‌ گردشگری و هم در بخش ‌های کشاورزی، معدنی و دانش‌ بنیان دارد و از آنجا که کردستان در حوزه‌ کشاورزی ایران صاحب عنوان است و برخی از محصولات آن آوازه‌ جهانی دارند، این استان می‌ تواند بخش قابل ملاحظه ‌ای از محصولات مورد نیاز گرجستان را تأمین‌ کند.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج به بیان توجیهات اقتصادی واردات گرجستان از استان کردستان پرداخت و گفت: گرجستان مانند هر کشور دیگری خواهان تأمین مواد ارزانتر و باکیفیت ‌تر در کوتاه ‌ترین زمان ممکن است که به دلایل بسیار منطقی این کشور می ‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای خود، نظیر محصولات کشاورزی را از ایران و از استان کردستان تأمین کند.

عبدالملکی کیفیت اکثر تولیدات و محصولات استان کردستان را بالاتر از استانداردهای مورد نیاز برای صادرات دانست و عنوان کرد: استان کردستان قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نظیر توت ‌فرنگی، گندم، سیب‌ زمینی و... است، همچنین مواد معنی کردستان نظیر سنگ‌ مرمر، آوازه‌ جهانی دارند که تمام این موارد به‌ علاوه نزدیکی استان کردستان به گرجستان و بسیاری موارد مثبت دیگر، خرید از کردستان را برای گرجستانی ‌ها منطقی و منطبق بر تمام اصول، الزامات و ملزومات تجارت بین ‌المللی می‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برای تعاملات بیشتر با کشور گرجستان، عنوان کرد: این روزها که در دنیا و منطقه برخی موضوعات موجب دور شدن کشورها و حتی دامن زدن به دشمنی‌ ها می ‌شود، لازم است اتاق‌ های بازرگانی نقش جدی ‌تری ایفا کنند و ضمن بالابردن سطح تعامل و مراودات تجاری، به ویژه با همسایگان موجبات شکوفایی هرچه بیشتر اقتصادی و ایجاد امنیت و آرامش در مرزهای طرفین شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اظهار امیدواری کرد: در آینده ‌ای نزدیک هیأت‌ های تجاری دو طرف دیدارها و جلسات خود را شروع و در مدت زمان کوتاهی این تعاملات به بالاترین میزان ممکن خود برسند.

در ادامه سفیر ایران در گرجستان نیز با اشاره به اینکه این کشور می ‌تواند بازار مناسبی برای محصولات ایرانی باشد، گفت: متأسفانه در سال‌ های اخیر کشورهای دیگری حتی با فواصل دورتر توانسته ‌اند تا حد زیادی بازار گرجستان را در دست بگیرند.

محمود ادیب ادامه داد: با توجه به قرابت و نزدیکی گرجستان و ایران، تاریخ مشترک و بسیاری موارد دیگر افزایش سطح تعاملات اقتصادی و تجارت با تهیه محصولات مورد نیاز از کشور دیگر موضوعی است که جای کار دارد و باید تا رسیدن به آن تلاش مضاعف صورت بگیرد.

وی با اظهار آمادگی سفارت ایران در گرجستان برای معرفی هرچه بیشتر توانمندی‌ها و محصولات کردستان به مسئولین گرجستانی، گفت: برای آشنا شدن گرجستانی‌ ها با محصولات کشاورزی استان کردستان سفارت ایران آمادگی دارد هماهنگی‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه، دیدارهای دوجانبه و سایر موارد لازم را هماهنگ کند.

کد خبر: ۲۷۲٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha