۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
پیش راه اندازی پروژه پک از اوایل ۱۴۰۳| تبدیل اسید کلرید ریک به محصولی با ۳۳ برابر ارزش افزوده بیشتر
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در گفتگو با بازار:

پیش راه اندازی پروژه پک از اوایل ۱۴۰۳| تبدیل اسید کلرید ریک به محصولی با ۳۳ برابر ارزش افزوده بیشتر

اسمعیلی مدیر عامل پتروشیمی ارومیه با بیان اینکه از اوایل سال آینده پروژه PAC وارد پیش راه اندازی شده و از خرداد محصول تولید شده روانه بازار خواهد شد، گفت: فروش این شرکت تا پایان سال ۲برابر می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «پتروشیمی که تا همین چند سال پیش فروش ۱۰۰ میلیاردی هم برایش یک رویا بود حالا در آستانه رسیدن به عدد ۲ هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.» این را مدیرعامل پتروشیمی ارومیه می گوید. پتروشیمی، با قدمتی حدود ۳۰ سال که حالا برای ادامه حیات خود به دنبال ایجاد زنجیره ارزش و توسعه محصول بوده و قرار است ماده ای را که پیش از این تقریبا به قیمت مجانی به بازار هدف صادر می کرده به محصولی با ارزش افزوده بالا تبدیل کند. اکبر اسمعیلی به بازار می گوید: با بهره برداری از پروژه پلی آلومینیوم کلراید (با علامت تجاری PAC ) اسید کلریدریک که محصول جانبی در فرآیند تولید سولفات پتاسیم محسوب می شود به پک جامد تبدیل می شود.

بهای هر تن اسید کلرید ریک به عنوان مهم ترین ماده اولیه مصرفی در فرآیند تولید پک جامد چیزی حدود ۱۵ الی ۳۰ دلار است در حالی که محصول نهایی این فرآیند که همان پلی آلومینیوم کلراید است در بازارهای جهانی به قیمت تنی هزار دلار فروخته می شود

جالب است که بدانید بهای هر تن اسید کلریدریک به عنوان مهم ترین ماده اولیه مصرفی در فرآیند تولید پک جامد چیزی حدود ۱۵ الی ۳۰ دلار است در حالی که محصول نهایی این فرآیند که همان پلی آلومینیوم کلراید است در بازارهای جهانی به قیمت تنی هزار دلار فروخته می شود.

متن کامل گفتگوی بازار با اکبراسمعیلی مدیرعامل و نایب رییس هیات رییسه پتروشیمی ارومیه درباره آخرین وضعیت پروژه پک را در ادامه می خوانید:

*چه شد که پتروشیمی ارومیه تصمیم گرفت که پروژه پلی آلومینیوم کلراید یا همان PAC یکی را در این مجتمع اجرایی کند؟

داستان اجرای این طرح از تولید سولفات پتاسیم در این مجتمع شروع شد. این محصول که یکی از ارزشمندترین تولیدات پتروشیمی ارومیه محسوب می شود یک محصول جانبی تحت عنوان اسید کلرید ریک دارد. حمل و نقل، فروش اسید کلرید ریک اما با سختی ها و چالش هایی همراه بوده و دردسرهای خاص خودش را داشت. برای همین شرکت تصمیم گرفت که محصولی را تولید کند که اسید کلرید ریک ورودی و به عبارت دیگر ماده اولیه آن باشد. به همین دلیل تولید پلی آلومینیوم کلراید( پک جامد) که پیش از این از محل واردات تامین می شد، در دستور کار مجتمع قرار گرفت و فرآیند اجرایی آن آغاز شد. حالا قرار است برای اولین بار تولید این محصول وارداتی در پتروشیمی ارومیه شروع شود.

وعده داده بودیم که در انتهای امسال نصب مکانیکی پروژه PAC به پایان خواهد رسید. با وجود مشکلاتی که در گمرک در زمینه ترخیص تجهیزات و کالا و شرایط آب و هوایی ارومیه به عنوان یک شهر سردسیر وجود دارد باید بگویم که این وعده محقق خواهد شد و پای قول و قرار خود ایستاده ایم

*فکر می کنید که طبق وعده داده شده این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید؟

وعده داده بودیم که در انتهای امسال نصب مکانیکی این پروژه به پایان خواهد رسید. با وجود مشکلاتی که در ک

گمرک در زمینه ترخیص تجهیزات و کالا و شرایط آب و هوایی ارومیه به عنوان یک شهر سردسیر وجود دارد باید بگویم که این وعده محقق خواهد شد و پای قول و قرار خود ایستاده ایم.

*پیش بینی می کنید که تولیدات پک جامد پتروشیمی ارومیه از چه تاریخی روانه بازار خواهد شد؟

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته اوایل سال آینده وارد پیش راه اندازی شده و از خرداد ماه هم محصول تولید شده را روانه بازار خواهیم کرد.

*برنامه ریزی برای تولید چه میزان پک است؟

ظرفیت اولیه ما ۲۰ هزار تن در سال بود. اما در هنگام اجرای فرآیند ظرفیت خود را ۱۵ درصد افزایش داده و آن را به ۲۳ هزار تن رساندیم.

آمارهای اعلامی از طرف گمرک نشان می دهد سالانه چیزی حدود ۵ هزار تن پک جامد به کشور وارد می شود. این اعداد اما پیام خوبی را انتقال نمی دهد. این اعداد حاکی از این است که سازمان های آب منطقه ای و فاضلاب از این محصول استفاده کمی می کند. این در حالی است که این محصول یک معلق ساز بسیار خوب برای تصفیه فیزیکی و شیمیایی آب محسوب می شود

*مقدار نیاز کشور به پک چقدر است؟ آیا برنامه ای هم برای صادرات این محصول وجود دارد؟

مقدار مصرف پک مایع در کشور حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار تن است. اما مصرف پک جامد در کشور پایین است. آنگونه که آمارهای اعلامی از طرف گمرک نشان می دهد سالانه چیزی حدود ۵ هزار تن از این محصول به کشور وارد می شود. این اعداد اما پیام خوبی را انتقال نمی دهد. در واقع این اعداد حاکی از این است که سازمان های آب منطقه ای و فاضلاب از این محصول استفاده کمی می کند. این در حالی است که این محصول یک معلق ساز بسیار خوب برای تصفیه فیزیکی و شیمیایی آب محسوب می شود. به همین دلیل ما انتظار داریم که بعد از شروع تولید سازمان های آب و فاضلاب کشور به سراغ ما بیایند و از این محصول در فرآینده های تصفیه آب بیشتر استفاده کند. به همین دلیل تصور ما این است که نیاز واقعی کشور خیلی بیشتر از ۵ هزار تن بوده ، ضمن اینکه این محصول بازار صادراتی خوبی هم دارد.

* با توجه به اینکه تولیدی در زمینه پک جامد نداریم، واردات این محصول چه میزان ارز بری دارد؟

نرخ هر کیلو پک در دنیا هم اکنون حدود یک دلار است . به عبارت دیگ واردات هر تن از این محصول چیزی حدود هزار دلار ارز بری دارد. این نشان می دهد که تولید این محصول ارزش افزوده بالایی دارد.

این در حالی است که اسید کلرید ریک به عنوان ماده اولیه اصلی این محصول قیمت آن چنانی در بازار صادراتی ندارد و ما تنها می خواهیم که آن را بفروشیم. جالب است که بدانید هر تن از این محصول بین ۱۵ الی ۳۰ دلار است . به عبارت دیگر این محصول جانبی را تقریبا مفت می فروشیم و در برخی موارد حتی هزینه های انتقال آن معادل درآمد حاصل از فروش آن است.

*تا حالا چه میزان برای اجرای پروژه پک در پتروشیمی ارومیه هزینه شده و به چه میزان سرمایه دیگر نیاز دارد؟

در برآورد اولیه اعتبار لازم برای اجرای این پروژه حدود ۱۱ میلیون دلار دیده شده بود. باید بگویم که خیلی انحراف از بودجه نداریم . فقط مساله اصلی ما تورم موجود در خریدهای و تجهیزات داخلی است. پیش بینی ما این است که در نهایت با ۱۳ الی ۱۴ میلیون دلار پروژه نهایی شود.

در ابتدای شروع کارم اعلام کردم که فروش را از ۹۰۰ میلیارد تومان تا ۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهم داد. به عبارت دیگر برنامه داشتیم که فروش را به ۲ برابر و سود شرکت را حدود ۲.۵ برابر افزایش دهیم . تصور نمی شد که این وعده ها محقق شود اما هم اکنون که در بهمن ماه هستیم و این وعده در حال محقق شدن است

*با بهره برداری از پروژه پک وضعیت سهام پتروشیمی ارومیه چطور خواهد بود؟

۷ الی ۸ ماه پیش کسی انتظار نداشت که پتروشیمی ارومیه تا این اندازه بتواند کار و فعالیت کند. در ابتدای شروع کارم اعلام کردم که فروش را از ۹۰۰ میلیارد تومان تا ۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهم داد. به عبارت دیگر برنامه داشتیم که فروش را به ۲ برابر و سود شرکت را حدود ۲.۵ برابر افزایش دهیم . تصور نمی شد که این وعده ها محقق شود. برخی تصور می کردند که من برای جلب نظر آنها و انتصاب در این جایگاه چنین وعده هایی را می دهم.

هم اکنون در بهمن ماه هستیم و این وعده در حال محقق شدن است. به عبارت دیگر در ماه پایانی سال یعنی اسفند تولیدات به مرز ۲ هزار میلیارد تومان تا خواهد رسید. همین حالا مقدار سود شرکت هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده است و تا پایان سال هم همین وضعیت حفظ خواهد شد. باید بگویم که از عمر تکنولوژی پتروشیمی ارومیه حدود ۳۰ سال گذشته اما همچنان به تولید خود ادامه می دهد. پروژه پک از نظر مالی به طور قطع وضعیت ما را بهتر خواهد کرد.

دقیق تر بفرمایید؛ فکر می کنیم که وضعیت شرکت تا چه اندازه بهبود می یابد؟

این عدد البته هنوز نهایی نشده و بررسی های دقیق آن به اتمام نرسیده است. ارومیه ای که تا همین ۴ سال پیش ۱۰۰ میلیارد تومان فروش برای آن رویا بود حالا می تواند فروش خود را به ۳ هزار میلیارد تومان هم برساند.

کد خبر: ۲۷۲٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha