۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۸
پاسخ منفی بایدن به درخواست نتانیاهو برای حمله مستقیم به ایران
کارشناس ارشد در شورای آتلانتیک مطرح کرد

پاسخ منفی بایدن به درخواست نتانیاهو برای حمله مستقیم به ایران

دولت آمریکا به دنبال برقراری شکل جدیدی از نظم منطقه ای بلندمدت از طریق دیپلماسی است. بایدن از سعودی ها خواسته که موافقت خود را با یک توافق منطقه ای گسترده تر، اعلام کنند.

به گزارش بازار، واکنش ایالات متحده به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در برج ۲۲ پایگاه آمریکا در مرز سوریه با اردن همچنان سوژه گفت و گوها و تحلیل ها در فضای رسانه ای ایالات متحده است. آیا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده توانست به این حملات بازدارندگی آمریکا را در مقابل بازیگران غیردولتی اما قدرتمند در منطقه غرب آسیا احیا کند؟ تفاوت واکنش ایالات متحده با آنچه رژیم اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو به دنبال آن است، چه بود؟

کارمیل آربیت یک کارشناس ارشد غیر مقیم برای برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک در پاسخ به این پرسش ها به انتظار متفاوت اسرائیل از واشنگتن اشاره کرده و می گوید:

حملات تلافی جویانه ایالات متحده علیه اهدافی در سوریه و عراق که گفته می شود متعلق به ایران بوده همزمان همگرایی و واگرایی در اولویت های ایالات متحده و اسرائیل در منطقه را برجسته می کند. در حالی که حملات علیه منافع ایالات متحده در منطقه از زمان جنگ غزه تشدید شده اما واقعیت این است که این تحرکات قبل از این هم وجود داشته است. ایران و «نیروهای نیابتی این کشور در منطقه» مدت‌هاست که به دنبال ارسال پیامی به واشنگتن مبنی بر این هستند که باید نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج کند. ایالات متحده با قاطعیت اما با خویشتن داری پاسخ داده است. به جای حمله مستقیم به ایران، ایالات متحده با تکرار رویکرد اسرائیل، با حملات هدفمند خارج از خاک ایران پاسخ داد. واشنگتن به صراحت اعلام کرده که به دنبال بازگرداندن بازدارندگی است و در عین حال از تشدید تنش اجتناب می کند.

پس از این مرحله همگرایی منافع به پایان می رسد. در حالی که اسرائیل تا به امروز در تعامل با ایران خویشتن داری کرده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مشتاق است که ایالات متحده رویکردی قوی تر از جمله حملات مستقیم را در پیش بگیرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فشار از جانب نتانیاهو را احساس می کند، گزارش ها حاکی از آن است که او واقعاً نگران است که نتانیاهو سعی دارد او را به یک جنگ منطقه ای گسترده تر بکشاند اما دولت بایدن به مقاومت خود ادامه می دهد. در عوض، گام‌های معناداری برای کاهش توانایی‌های گروه‌هایی مانند حوثی‌ها در یمن برمی‌دارد و برای بازگرداندن بازدارندگی در کوتاه‌مدت تلاش می‌کند. بایدن در عین حال تلاش‌های دیپلماتیک کلیدی را برای دستیابی به توافق‌هایی بین اسرائیل و دشمنانش مانند حزب الله و حماس انجام می‌دهد.

دولت بایدن همچنین به دنبال برقراری شکل جدیدی از نظم منطقه ای بلندمدت از طریق دیپلماسی است. او از سعودی ها خواسته که موافقت خود را با یک توافق منطقه ای گسترده تر که پیام روشنی درباره آینده خاورمیانه برای ایران است، اعلام کنند. این که آیا این تلاش ها در کوتاه مدت در احیای بازدارندگی آمریکا موثر خواهد بود یا خیر را باید به گذر زمان سپرد.

کد خبر: ۲۷۲٬۴۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha