۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
باید ها و نباید های بایدن؛ «جو» در مربع اقتصاد، انرژی، چین و جنگ های نرم و سخت
بازار گزارش داد؛

باید ها و نباید های بایدن؛ «جو» در مربع اقتصاد، انرژی، چین و جنگ های نرم و سخت

در حالی که چالش‌های بایدن در سال جاری همچنان پایدار خواهد بود، او باید چالش‌های رقابتی، دیپلماسی ضعیف کشورش را با اوکراین و اسرائیل، و همچنین ریسک‌زدایی از روابط با چین، متعادل کند.

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس گفته های فارن پالیسی، حتی بدون آشفتگیهای ژئوپلیتیک، سال ۲۰۲۴ برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از قبل سالی محوری پیش بینی بود، زیرا کمپین انتخاب مجدد او به صورت رویارویی با سلف خود یعنی دونالد ترامپ، شکل می‌گیرد. اما آنچه شواهد نشان می دهد، چالش های بایدن در اسکله متوقف نمی شود. فوران جنگ اسرائیل و حماس، تشدید جنگ اوکراین، و تشدید رقابت ها در زنجیره تامین فناوری و انرژی، دستور کار سال جدید بایدن را پیچیده تر کرده است.

بایدن باید چالش‌های رقابتی، دیپلماسی ضعیف کشور را با دو متحد ایالات متحده یعنی اوکراین و اسرائیل، و همچنین ریسک‌زدایی از روابط با چین را که چشمش به تصرف اجباری تایوان است، متعادل کند. از زمان جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، واشنگتن از کیف حدود ۷۵ میلیارد دلار کمک و تجهیزات بشردوستانه و نظامی حمایت کرده است. اما این چاه ممکن است در حال خشک شدن باشد: قانونگذاران در کنگره در تلاشند تا دریابند چگونه می‌توانند نیازهای اوکراین را برآورده کرده و در عین حال بودجه دفاعی بیشتری از مرزهای جنوبی و اسرائیل را تامین کنند؛ و در عین حال متحدان شکننده آمریکا در اقیانوس آرام را تقویت کنند.

در میان نگرانی‌های فزاینده امنیت ملی، تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو طرف از دولت بایدن خواسته‌اند روابط خود را با پکن کاهش دهد. این نگرانی‌ها به عرصه فناوری سرازیر شده است؛ جایی که ایالات متحده و چین در یک نبرد تجاری محبوس شده‌اند، و همچنین فشار دولت بایدن برای ترسیم مجدد زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی برای انتقال انرژی مشهود است.

بر همین اساس، برخی از کارشناسان، پس از یک گردباد در سال ۲۰۲۳، بزرگترین دردسرهای سیاست خارجی را که بایدن در سال آینده با آن مواجه است را کشف کرده اند.

اسرائیل و حماس

اگر بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و دورنمای جنگ جهانی سوم با چین برای دولت بایدن کافی نبود، پس از جنگ غزه، بیش از هر زمان دیگری در دستور کار قرار گرفت. دیوار مرزی در ماه اکتبر، بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت، ۲۵۰ نفر دیگر را اسیر گرفت و بزرگترین جنگ در خاورمیانه از زمان سقوط خلافت داعش را به راه انداخت. تهاجم زمینی متعاقب اسرائیل به نوار غزه بیش از ۲۱هزار فلسطینی را در اثر باریدن بمب در شمال و جنوب غزه کشته و نزدیک به دو میلیون نفر که حدود ۸۰ درصد از جمعیت است، آواره شده اند؛ ضمن اینکه درگیری بزرگی را بین دو دشمن سابق یعنی بایدن، حامی دیرینه اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایجاد کرده است، نتانیاهویی که توسط ائتلاف راست افراطی که هنوز از حملات ۷ اکتبر در حال فروپاشی است، خواهان نابودی حماس و آزادی اسرا قبل از خروج نیروهای صهیونیستی از نوار غزه است.

بایدن از نتانیاهو می‌خواهد که تلفات غیرنظامیان ناشی از بمب‌های گنگ و تاکتیک‌های سخت را کاهش دهد، اجازه کمک‌های بشردوستانه بیشتری را صادر کرده و دمای درگیری را کاهش دهد. کاری که بایدن هنوز انجام نداده این است که هیچ شرطی برای محدود کردن جریان تسلیحات آمریکایی به اسرائیل فراهم کند. با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۴، ریسکها نمی توانست بالاتر برود. حملات حوثیان یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، ایجاد یک مأموریت بین‌المللی به رهبری ایالات متحده را برای ایمن سازی کریدور کشتیرانی مجبور کرد، ضمن اینکه حملات اسرائیل و لبنان همچنان ادامه دارد.

مقامات دولت بایدن و بسیاری در کنگره همچنان چین را بزرگترین تهدید راهبردی بلندمدت برای ایالات متحده می دانند

قوهای سیاه و بالن های جاسوسی

در اوایل سال ۲۰۲۳، دولت بایدن با دقت در تلاش بود تا تنش‌ها با چین را کاهش دهد، فقط برای اینکه وقتی یک بالن چینی بر فراز قلمرو آمریکا حرکت و روابط را مانند بالون در آب‌های سرد غوطه‌ ور کرد. مقامات دولت بایدن و بسیاری در کنگره همچنان چین را بزرگترین تهدید راهبردی بلند مدت برای ایالات متحده می دانند؛ یکی از معدود مواردی که جمهوری خواهان با او موافق هستند.

اما حادثه بالون نشان می‌دهد که چگونه رویدادهای «قوی سیاه» می‌توانند به طور کامل روابط ایالات متحده و چین را از مسیر خود با توجه به تنش‌های پرمخاطره که دقیقاً زیر سطح می‌جوشند منحرف کنند؛ از کوبیدن شمشیرها بر فراز تایوان گرفته تا جنگ‌های تجاری مداوم تا رانش اقتدار گرایانه چین در داخل.

در همین راستا، بایدن در سال ۲۰۲۴ با جلسات معمول بین مقامات ارشد دولت و همتایان چینی آنها به دنبال یخ زدایی روابط سرد خواهد بود. اما اگر یک بالن بتواند چیزها را از مسیر خود پرتاب کند، یک تیراندازی تصادفی در دریای چین جنوبی چه می‌تواند بکند؟

چهار سال تشدید تنش های تجاری میان امریکا و چین، به جنگ تجاری و تحریم شرکت های فناوری چینی ختم شده است

چهار سال تشدید تنش های تجاری میان امریکا و چین، به جنگ تجاری و تحریم شرکت های فناوری چینی ختم شده است. از زمان انتخاب بایدن، سهامداران سیاسی و تجاری توجه زیادی به جهت گیری سیاست دولت جدید کاخ سفید در قبال چین داشته اند. سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت بایدن با چین سازگاری خواهد داشت یا از وضعیت جدید ایجاد شده در دوره سلف خود بهره خواهد برد؟ قبلاً تحولات عمده در طول جنگ تجاری ایالات متحده و چین در دوره ترامپ را رصد و مستند کرده بود.

دو چالش مهم اقتصادی
همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای انتخاب مجدد در سال آینده با دو چالش اقتصادی نیز مواجه است؛ اولین مورد کاهش تورم و کمک به آمریکایی‌ها برای بازیابی بخشی از قدرت خریدی است که با آغاز روند افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۲۱ از دست ‌داده‌اند. البته با توجه ‌به اینکه از سال گذشته تاکنون تورم روند نزولی داشته است و با فرض اینکه دستمزدها بالا بماند، احتمالا این امر محقق شود.

اما در برابر آن، چالش و مشکل دوم برای بایدن کمی پیچیده‌تر است. تغییر نظر افکار عمومی و تصورات غلط آنها نسبت به عملکرد اقتصادی دولت براساس آمار، مثبت و رو به ‌بهبود بوده است؛ اما رأی‌دهندگان از آن ناراضی هستند. افزایش سرسام‌آور تورم همچنین موجب شده است تا محبوبیت بایدن از سال ۲۰۲۲ کاهش یابد. هنوز افکار عمومی به آمارهای مثبت اعلام شده دولت، نگاه منفی دارند و مثبت کردن این نگاه در سال پایانی، بسیار سخت به نظر می رسد.

کد خبر: ۲۷۲٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha