۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
دلایل افزایش قیمت دلار در ایران/ استقراض جدید دولت از بانک مرکزی
در گفتگو با بازار بررسی شد

دلایل افزایش قیمت دلار در ایران/ استقراض جدید دولت از بانک مرکزی

لرستان- رادپور، کارشناس بازار سرمایه گفت: استقراض جدید دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه، بسته بودن مرزها به خاطر شرایط کرونا و عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار است.

میثم رادپور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دلیل عمده افزایش نرخ ارز مربوط به استقراض جدید دولت از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه است و این در حالیست که دولت روش‌ها و مسیرهای دیگری برای تامین کسری بودجه داشت اما ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایه پولی به شدت در حال رشد است.

وی افزود: این مسئله از چاپ پول نشات می‌گیرد و از آنجا که پایه پولی زیاد و به تبع نقدینگی افزایش یافته است و استقراض دولت از بانک مرکزی زیاد شده در واقع این عوامل به صورت سیستماتیک و کلی صورت می‌گیرد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: عوامل دیگری نیز در نرخ تورم نقش دارند اما این عوامل فرعی‌اند، به طور خاص در مورد ارز باید گفت به دلیل بسته بودن مرزها و به ویژه به خاطر شرایط کرونایی که ایجاد شد درآمد ارزی تقلیل یافت که این‌ عوامل نیز در بازار نقش داشتند اما عامل اصلی نبودند.

وی در رابطه با تاثیر عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی در افزایش نرخ ارز بیان کرد: عدم اطمینان سبب افزایش سرعت گردش پول می‌شود اما اکنون در وضعیتی هستیم که در نظام پولی، بازده واقعی منفی ۱۵ درصد است بنابراین در این شرایط چه انتظاری وجود دارد.

رادپور تصریح کرد: بانک مرکزی باید تلاش می‌کرد یا اجازه نمی‌داد دولت استقراض کند یا یک مسیری را انتخاب می‌کرد که نرخ بهره را افزایش دهد اما این کار را انجام نداد.

وی گفت: نگرانی‌ها و عدم اطمینان آن‌ها سبب افزایش گردش پول می‌شود و تورم را افزایش می‌دهد، اما ما سال‌هاست درگیر این عدم اطمینان در مسائل سیاسی اقتصادی هستیم و این موضوع خود را در سرمایه‌گذاری‌ها، کسب و کارها و اشتغالزایی‌هایی که ایجاد نشده نشان داد پس نمی‌توان این موضوع را عامل اصلی نامید.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دلیل اصلی افزایش نرخ ارز به دلیل نرخ بهره منفی ناشی از افزایش حجم پول در بازار بین بانکی و البته افزایش نقدینگی است و این مسئله تورم را افزایش داده است.

وی افزود: تورم در کشوری مانند ایران که دارای عدم اطمینان جدی است سبب می‌شود افراد به جای انجام کارهای تولیدی به کارهایی از قبیل خرید و فروش روی بیاورند پس تاثیر منفی آن بر روی فعالیت‌های اقتصادی غیر قابل انکار است و تولید را کاهش می‌دهد، در واقع افراد می‌توانند با خرید و فروش اجناس سودهای کلان ببرند و دیگر فعالیت‌های تولیدی را انجام نمی‌دهند.

رادپور عنوان کرد: به طور کلی افزایش قیمت ارز(شوک‌های اقتصادی) برای فعالیت‌ها و کسب و کارهای اقتصادی خوب نیست چون برخی کسب و کارهایی که در حال فعالیت‌اند مشکلی ندارند اما شرکت‌ها و کسب و کارهایی که تازه تاسیس‌اند یا طرح‌هایی که باید انجام شوند با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی بیان کرد: به صورت کلی عدم اطمینان بر هر جنسی که خودش را به شکل تورم، افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت کالا و خدمات نشان دهد سبب کاهش گرایش به سمت فعالیت‌های تولیدی می‌شود و این آسیب جدی به اقتصاد وارد می‌کند.

کد خبر: ۲۷٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هلالات US ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      0 0
      سرمایه گذاری با ده میلیارد پول در طی ۶ ماه در بازار بورس پولش ۳۰۰۰ درصد رشد داشته با چه انگیزه به دنبال تولید برود. و خود سود پول ها را در بازار طلا و ارز سرمایه گذاری میکند.کجای این دنیا بدون تلاش در عرض مدت زمانی کوتاه ۳۰۰ میلیارد کسب میکند مگر مغزش معیوب باشد که فکر تولید باشد