۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
شرکت های داروسازی احضاریه دریافت کردند؛ احتمال تشدید کمبودهای دارویی با تحت فشار گذاشتن تولیدکنندگان
گفتگوی نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

شرکت های داروسازی احضاریه دریافت کردند؛ احتمال تشدید کمبودهای دارویی با تحت فشار گذاشتن تولیدکنندگان

پیرصالحی عضو هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از ارسال احضاریه برای شرکت های دارویی جهت حضور در دادگاه خبر داد و گفت: تحت فشار گذاشتن فعالان حوزه دارو کمبودها را تشدید می کند.

بازار؛ گروه صنعت: مسیر تولید دارو در کشور پر از دست انداز شده است؛ دست اندازهایی که یکبار به واسطه تحریم های اقتصادی علیه ایران شکل می گیرند و تولید و تامین نیاز دارویی کشور را مختل می کنند و باری دیگر به واسطه تصمیمات نابخردانه برخی از مسئولان این موانع ایجاد و تولید دارو با تاخیر و یا حتی توقف موقتی همراه می شود.

اتفاقی که تابستان امسال رخ داده و شمار زیادی از زنجیره تامین دارو اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، داروسازان، توزیع کنندگان و غیره به دادگاه جرایم اقتصادی در نتیجه حذف ارز ترجیحی دارو معرفی شدند. اتفاقی که حالا در این روزها که هنوز اوضاع صنعت داروسازی کشور روبه راه نشده، بار دیگر توسط سازمان غذا و داروی کشور تکرار شده است.

موضوعی که به دنبال آن دوباره پای داروسازان و سایر زنجیره تامین دارو را به دادگاه جرایم اقتصادی باز کرده و معلوم نیست این شکایت های پی در پی سازمان غذا و دارو چه زمانی قرار است به شیوه ای مسالمت آمیز تر که زیانی به مردم و تامین داروی کشور وارد نکند به پایان می رسد. در این رابطه مهدی پیرصالحی عضو هیئت‌ مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در حال حاضر تامین و تولید داروی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز تولید داروی ما تحت تاثیر تصمیمات غلط تصمیم گیران قرار گرفته است؛ شرکت های داروسازی ایران با معضلات شدید نقدینگی و قیمت گذاری دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین گروه مشکلاتی که از قبل بوده، اکنون حادتر شده اند. در همین شرایط شاهد هستیم که برخوردهای نسنجیده ای با شرکت ها می شود که بر چالش های ادامه تولید آن ها افزوده است.

احضار دوباره داروسازان به دادگاه جرایم اقتصادی همگی تولیدکنندگان دارو را نگران کرده است که ادامه فعالیت شان چگونه خواهد بود؟

بنابراین با وجود چنین وضعیتی دوباره برای زنجیره تامین و تولید داروی کشور احضاریه ارسال شده است. این موضوع همگی تولیدکنندگان دارو را نگران کرده است که ادامه فعالیت شان چگونه خواهد بود؟

* در حال حاضر برای چه تعداد از فعالان صنعت داروسازی کشور احضاریه دادگاه ارسال شده است؟

بیش از ۳۰۰ شرکت احضاریه دریافت کرده اند و فکر می کنم عددها هر روز بیشتر شود و مابقی شرکت های جامانده هم به زودی احضاریه دریافت کنند.

* تاکنون دلیلی از سوی مراجع قانونی برای ارسال احضاریه دریافت کرده اید؟

خیر، به هیچ عنوان دلیل ارسال احضاریه تاکنون ذکر نشده است و نمی دانیم مورد اتهام به شرکت ها چیست؟ نکته قابل توجه این است که به همه داروسازان و سایر کسانی احضاریه دریافت کرده اند اعلام شده که باید هزینه کارشناسی را واریز کنند. این در حالی است که شاکی باید هزینه کارشناسی را پرداخت کند. بنابراین امروز هزینه کارشناسی را از متشاکی می گیرند.

* موضوع اینبار شکایت سازمان غذا و دارو همان مسئله ارز ترجیحی است؟

نمی دانیم موضوع چیست و خیلی از شرکت هایی که حتی ارز دریافت نکرده اند و در زمینه مکمل و یا گیاهی بوده اند و نیازی به ارز هم نداشتند آن ها هم احضاریه دریافت کرده اند.

اگر بحث ارز بود شرکت های توزیعی و یا تولیدکننده مکمل نباید احضاریه دریافت می کردند. در صورتی که برای همه این احضاریه صادر شده است

البته اگر بحث ارز بود شرکت های توزیعی و یا تولیدکننده مکمل نباید احضاریه دریافت می کردند. در صورتی که برای همه این احضاریه صادر شده است. موضوع شکایت را نمی دانیم و کلیه زنجیره تولید و تامین گرد هم می آییم و تصمیم می گیریم که با این رفتار غلط وزارت بهداشت چگونه باید رفتار کنیم؟

* به عنوان فعال صنعت داروی بفرمایید این شکایت های گاه و بیگاه سازمان غذا و دارو به جای حل کردن مسالمت آمیز مسئله چه آسیبی به بازار داروی کشور وارد می کند؟

متاسفانه این تصمیم عوارض جدی و بدی را برای نظام سلامت خواهد داشت و بدترین هشدار برای تصمیم سازان این است که مملکت نباید دچار کمبود دارویی شود.

شرکت هایی که امروز از نبود نقدینگی شاکی هستند و نمی توانند مواد اولیه شان را تهیه کنند، دولت نیز می خواهند هزینه بیشتری را به آن ها تحمیل و پول زیادی را از آن ها بگیرد. بنابراین فکر می کنم کمبودها را تشدید خواهد کرد و مردم و نظام سلامت متضرر خواهند شد.

کد خبر: ۲۷۲٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha