۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور:

میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ما توانسته تحریم را به فرصت تبدیل کند، گفت: میز مذاکره را ترک نکرده ایم و ترک نخواهیم کرد و همواره برای تبیین مواضع خود اقدام کرده‌ایم.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه در آئین سلام و تبریک سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی به رئیس‌جمهور به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سالن اجلاس سران گفت: آژانس و کشورها بدانند ایران از موضع هسته‌ای انحرافی نداشته است.

رئیس‌جمهور افزود: آنها به جای پذیرش منطق ما جنگ و امروز هم تحریم را بر ما تحمیل کرده‌اند. جنگ برای ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی از اهدافش و از حرکت انقلابی کارساز نبود، امروز هم تحریم نتوانسته جلوی پیشرفت کشور را بگیرد.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ملت ما توانسته تحریم را به فرصت تبدیل کند، خاطرنشان کرد: ملت ایران به‌رغم تهدید و تحریم توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد و در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های شگفت انگیزی داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای، گفت: به فتوای رهبری حکیم و فرزانه امام خامنه‌ای در دکترین جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای جایی ندارد.

رئیسی تاکید کرد: کشورهایی که بمب و کلاهک هسته‌ای دارند قصد دارند مردم ایران را از حقوق حقه خود بازدارند اما بدانند که ما بر این حقوق پافشاری خواهیم کرد.

رئیس ‌جمهور افزود: آژانس انرژی اتمی به صورت رسمی ۱۵ بار اعلام کرد که ایران هیچ انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ندارد اما به گفته خودشان پایبند نیستند.

آیت الله رئیسی گفت: انقلاب اسلامی ایران با اتکا به خداوند متعال، با اعتماد به نفس، بدون هیچگونه کمک قدرت‌های خارجی و با دست خالی و فقط با اعتقاد و باور، با عزمی پولادین و با اعتماد به قدرت در پرتو قدرت خداوند متعال به میدان آمد.

رئیس‌جمهور افزود: ملت ایران اراده کرد رژیمی تا دندان مسلح و وابسته به حمایت آمریکا و انگلیس و غرب را ساقط کرد. در معادله انقلاب اسلامی، رژیمی مسلح و ملتی متوکل به خداوند در جنگ اراده‌ها بود. اراده‌ای که می‌خواهد آزاد و مستقل شود و نظام جمهوری اسلامی برپا کند و رژیمی که نمی‌خواهد.

آیت الله رئیسی گفت: مراجعه به آرای مردم برای انتخاب نوع حکومت کاری کاملا دموکراتیک بود و بیش از ۹۸ درصد از مردم ایران به برقراری جمهوری اسلامی رای «آری» دادند. پس از آن قانون اساسی نوشته شد و امام(ره) فرمودند باید قانون اساسی به تایید آرا عمومی برسد و به تأیید مردم هم رسید و تمام نهادهای حکومتی شکل گرفت.

رئیس‌جمهور افزود: دشمن برای ممانعت زیادی برای تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایجاد کند اما نظام تاسیس شد و قانون اساسی شکل گرفت و نهادهای برخواسته از قانون اساسی تشکیل شدند به عبارتی «نظام تشکیل، تاسیس شد و تثبیت شد.»

رئیسی حمایت از مردم مظلوم فلسطین را از اصول سیاست خارجی ایران مصرح در قانون اساسی دانست و افزود: امام خمینی(ره) این حمایت را در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کردند و فرمودند: فلسطین مساله اول جهان اسلام است امروز در بهار ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم مساله اول جهان امروز فلسطین است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز همچنان روی شعار «نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی» و «استقلال آزادی و جمهوری اسلامی» ایستاده‌ایم. غالبا انقلاب‌ها و نهضت ها بعد مدتی دچار چرخش می‌شوند، شعارهایشان عوض می‌شود و تجدید نظر می‌کنند اما امروز مبانی انقلاب اسلامی ما محکم است.

آیت الله رئیسی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: آنچه در غزه شاهد هستیم یک جریان استکباری، یک آمریکا و غرب بدون روتوش است؛ پرده‌ها کاملا کنار زده شده و شاهد شهادت هزاران کودک به دست رژیم‌کودک کش و نسل کش صهیونیستی هستیم.

رئیس‌جمهور ادامه پرسید غرب چرا از رژیم کودک‌کش صهیونیستی حمایت می کندو برای کشتن زنان و کودکان در سرزمین فلسطین چه پاسخی دارد و جواب وجدان‌های بیدار جهان و تاریخ را چه خواهد داد.

رئیسی تاکید کرد: آمریکا پیشنهادات و قطعنامه‌ها را وتو می‌کند و رژیم صهیونیستی را به لحاظ تسلیحاتی تجهیز می‌کند و با تمام قدرت از این رژیم کودک کش حمایت می‌کند.

رئیسی گفت: پیروزی از آن ملت فلسطین است و رژیم صهیونیستی به واسطه اینکه نتوانست به اهدافی که از پیش اعلام کرده بود برسد، شکست خورده است.

رئیس‌جمهور به غرب و آمریکا هشدار داد برای آینده فلسطین تصمیم گیری نکنند و آینده این کشور را ملتش بسپارند.

آیت الله رئیسی در ادامه پرسید شما که از دموکراسی سخن می‌گویید اجازه دهید که هر فلسطینی یک رای داشته باشد. مسلمان، مسیحی و یهودی، هر کس یک رای داشته باشد.

وی تاکید کرد: از عدالت‌خواهی، استقلال‌طلبی و ملت فلسطین دفاع خواهیم کرد؛ با ظلم، استکبار و ستم به ملت‌ها و یک‌جانبه‌گرایی مخالفت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور، نظم نوین کنونی جهانی را ناعادلانه دانست و گفت: اگر چنین نبود این اتفاقات در فلسطین نمی‌افتاد. باید در نظم کنونی جهان تجدید نظر شود و نظم عادلانه‌ای برقرار شود.

رئیسی با ابراز تاسف از سکوت جامعه جهانی مقابل نسل‌کشی و جنایت بشری رژیم صهیونیستی گفت: تاسف بالاتر از حمایت آمریکا و غرب از این جنایات؟ بالاترین تاسف این است که سازمان‌های بین‌المللی کارآمدی لازم را ندارند.

رییس جمهور گفت: ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیاری است و زمینه همکاری بسیاری دارد، همیشه در دیدار با سفرا تایید کردم که سطح روابط ما با کشورهای منطقه باید توسعه یابد و زمینه برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی و تجاری وجود دارد. همکاری‌ها می‌تواند دوجانبه، منطقه ای و فرامنطقه ای و بین المللی باشد.

رئیسی در ادامه از سفرای کشورهای اسلامی دیگر کشورها و همچنین نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی دعوت کرد که از پارک‌های علم و فناوری بازدید کرده و پیشرفت‌های فناورانه ایران را ببینید. ما با تحریم‌ها متوقف نشده و متوقف نخواهیم شد بطوریکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا از فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی، مفتضحانه شکست خورده است.

رئیس‌جمهور افزود: به کشورهای منطقه و جهان اثبات شده که ایران، استقلال را برای همه کشورها می‌خواهد.

رئیسی افزود: آمریکا دنبال ایران هراسی است همچنانکه دنبال اسلام هراسی است و اهداف و منافع استکباری خود را دنبال می‌کند ولی می‌خواهد ایرانی که دوست همه کشور هاست را دشمن جلوه کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به کشورهای منطقه و دنیا اثبات شده است که ایران اسلامی حق خواه و عدالت خواه است و ناامنی را برای هیچ کشوری نمی‌پسندد و معتقد به صلح و ثبات در منطقه است. معتقدیم حضور آمریکا در عراق، سوریه و افعانستان و منطقه به هیچ عنوان امنیت ساز نیست و مخل امنیت است. آمریکا هرجا برود منشأ شرارت و فتنه است.

آیت‌الله رئیسی افزود: کشورهای همسایه و منطقه بهترین زمینه را برای گفت‌وگو و حل مسائل دارند بنابراین حضور بیگانگان در منطقه نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه خود مشکل‌ساز است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه توجیهی ندارد، تاکید کرد: مسائل منطقه باید با حضور کشورهای منطقه حل شود.

رئیسی با بیان اینکه دست همه کشورهای همسایه، منطقه و همسو که می‌خواهند با ایران همکاری داشته باشند را به گرمی می‌فشاریم، گفت: سیاست ما همکاری و تعامل با همه کشورهاست. همواره ثابت کردیم بهترین دوست برای کشورهای منطقه و همسایه هستیم. ما دوست روزهای سخت کشورهای همسایه هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاده و نهال نو پای ۲۲ بهمن ۵۷ به درختی پهناور تبدیل شده است و ثمرات بسیاری دارد. امروز پیام استقلال، آزادی جمهوری اسلامی ایران را همه دریافت کرده اند که پیام استکبارستیزی و ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان و ستم‌دیدگان است.

آیت الله رئیسی افزود: پیام جمهوری اسلامی؛ استقلال سیاسی و اقتصادی و استقلال درهمه حوزه‌ها است، پیام آزادی قلم، فکر و بیان در همه عرصه‌هاست. پیام‌ جمهوری اسلامی پیام‌ یک جانبه گرایی، نفی طلم و ستم و استکبار است. پیام صلح و دوستی با همسایگان و آرامش بخشیدن و امنیت به منطقه است، پیام آرامش و امنیت در خلیج فارس و دریای عمان است. پیام جمهوری اسلامی استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و صلح و دوستی با همسایگان است.

کد خبر: ۲۷۲٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha