۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
کاهش ۳درصدی حجم آب سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد

کاهش ۳درصدی حجم آب سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته

سخنگوی صنعت آب گفت: موجودی سدهای کشور در حال حاضر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه امسال بارش‌های پاییزی وضعیت مطلوبی نداشتند و در زمستان هم کمبودها جبران نگردید و صرفاً بارش‌های بهمن ماه در بخش‌هایی از کشور از جمله در استان‌های شمال غرب، وضعیت را تا حدودی بهبود بخشید، گفت: بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۷ بهمن، باعث تحقق حدود ۶۰ درصد از بارش شرایط نرمال شده است.

وی ادامه داد: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته، ۳۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گفته سخنگوی صنعت آب، پرشدگی سدهای کشور حدود ۴۲ درصد است و از ابتدای سال تا کنون ۷ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب ورودی سدها بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است. مقایسه ورودی سدها در سال جاری با متوسط ۵ ساله نشانگر کاهش ۴۰ درصدی ورودی‌ها بوده و این شرایط، ضرورت پایبندی جدی بخش‌های مختلف مصرف به برنامه منابع و مصارف سدها در سطح حوضه‌های آبریز کشور را می‌رساند.

قاسم زاده با اشاره به اینکه در سال آبی جاری ۷ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب ورودی سدها بوده است خاطر نشان کرد: موجودی سدهای کشور در حال حاضر ۲۰ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته کاهش سه درصدی را نشان می‌دهد.

قاسم زاده با اعلام این موضوع و اشاره به اجرای برنامه دقیق در مدیریت مصارف سدها از ابتدای سال آبی جاری عنوان نمود: علیرغم کاهش جدی در ورودی سدها، تأمین مناسبی تاکنون در بخش مصارف صورت گرفته و کنترل مصارف و خروجی‌ها طبق برنامه، باعث گردیده است که حجم موجودی سدهای کشور در حال حاضر تقریباً برابر با شرایط سال گذشته باشد.

سخنگوی صنعت آب در خاتمه اضافه کرد: خروجی آب سدهای کشور ۸ میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با متوسط ۵ سال گذشته، کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۷۲٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha