۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
جامعه ایرانی در مسیر سالمندی و هزینه های جدید درمانی؛ ریل گذاری جدید برای صنایع داروسازی ضروری است
گفتگو با رئیس انجمن داروسازان

جامعه ایرانی در مسیر سالمندی و هزینه های جدید درمانی؛ ریل گذاری جدید برای صنایع داروسازی ضروری است

کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: جامعه ایران به سمت سالمندی حرکت می کند و از امروز باید برای آینده نظام سلامت کشور برنامه ریزی کنیم و با کمک داروسازان و پزشکان آماده باشیم.

بازار؛ گروه صنعت: مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران این روزها میزبان نمایشگاه دارویی و برگزاری سمینار دارو درمانی بیماری های غیر واگیر با حضور گسترده پزشکان عمومی و داروسازان کشور است. رویدادی که طی آن دوره‌ ی جامع بازآموزی داروسازان و پزشکان عمومی ایران نیز برگزار و سبب افزایش تعامل داروسازان و پزشکان به منظور بهبود روند تجویزهای دارویی می شود.

موضوع مهمی که طی سال های اخیر بارها به آن تحت عناوین مختلفی پرداخته شده و در بعضی از موارد نیز مسئولان، کمبود برخی از داروها را در کشور در نتیجه افزایش تجویزهای نا به جا عنوان کردند. در این رابطه شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* امروز شاهد برگزاری نمایشگاه دارویی و گردهمایی داروسازان و پزشکان عمومی کشور در سمینار دارو درمانی بیماری های غیرواگیر هستیم بفرمایید برگزاری چنین برنامه هایی چقدر می تواند بر روی روند تجویزهای پزشکی، کاهش مصرف دارو و غیره تاثیرگذار باشد؟

اگر در زمان درمان بیمار، داروی مورد نیاز در دسترس نباشد درمان موفقیت آمیز نخواهد شد

جامعه پزشکی یک جامعه بهم پیوسته است که هر چقدر پزشک تشخیص دهنده و درمان گر خوبی داشته باشیم اگر وقتی در زمان درمان بیمار، داروی مورد نیاز در دسترس نباشد درمان موفقیت آمیز نخواهد شد. اگر پزشک ما در تشخیص دچار اشکالاتی باشد نیز درمان موفق نخواهد بود ولو اینکه هزاران نوع برند دارو در کشور موجود باشد.

این هم در نظر بگیرید که بخشی بزرگی از درمان توسط دارو اتفاق می افتد و درصد بالایی از بیماری ها توسط دارو درمان می شود. با این تفاسیر می توان برگزاری چنین رویدادهایی را برای بهبود سلامت جامعه موثر دانست.

* با توجه به اینکه جمعیت کشور در حال حرکت به سمت میانسالی است بفرمایید داروسازان و پزشکان باید چه مسیری را در پیش بگیرند تا در آینده نیازهای نظام سلامت کشور به خوبی دیده و برطرف شود؟

همانطور که اشاره کردید جامعه در حال حرکت به میان سالی است و جمعیت ایران پا به سن می گذارد.

اگر بخواهیم در سال ۱۴۲۰ جزو کشورهایی باشیم که در حوزه سالمندی خوب عمل می کند باید از امروز برای آن برنامه ریزی کنیم

همچنین تغییرات هرم جمعیتی، الگوی بیماری ها و بیمار شدن جامعه را تغییر می دهد و بیماری های مزمنی از جمله پرفشاری خون، دیابت و سایر بیماری های قلبی و عروقی شیوع می یابد. بیماری هایی که همگی به ما این هشدار را می دهند که باید از همین الان برای آن هابرنامه ریزی کنیم و به طب سالمندی توجه کنیم.

* نقش داروسازان در طب سالمندی چیست و بفرمایید در این حوزه صنعت داروسازی کشور چه مسئولیتی بر عهده دارد؟

داروسازی را باید در طب سالمندی توسعه دهیم؛ برای این مهم هم نیاز است که در همایش های دانش افزایی جامعه پزشکی، همکاران پزشک داروساز نیز حضور یابند و مطالب مرتبط با دارو درمانی را با همدیگر مرور کنند و با تازه های دنیای پزشکی و داروسازی آشنا شوند.

این مهم می تواند به تصمیمات بهتر برای بیماران را از دل این آموزش هایی که می گیرند منتهی شود و سلامت جامعه را در آینده تضمین کند.

* در حوزه طب سالمندی از متولیان امر چه خواسته و انتظاری دارید و وزارت بهداشت در این حوزه چه مسئولیتی بر عهده دارد؟

در حوزه طب سالمندی باید بر مبنای نگاه آینده پژوهانه نظام سلامت فعالیت کنیم.

اگر بخواهیم در سال ۱۴۲۰ جزو کشورهایی باشیم که در حوزه سالمندی خوب عمل می کند باید از امروز برای آن برنامه ریزی کنیم

برای مثال اگر بخواهیم در سال ۱۴۲۰ جزو کشورهایی باشیم که در حوزه سالمندی خوب عمل می کند باید از امروز برای آن برنامه ریزی کنیم. لذا خواسته بنده از تولیت سلامت یعنی وزارت بهداشت این است که از همین الان مطالعات آینده پژوهی را شروع و نسبت به ریل گذاری برای اینکه صنایع داروسازی اقدام کند.

وزارت بهداشت باید مسیر را مشخص کند و نشان دهند که خدمات ما باید به چه شکل شود. همچنین نیاز است که نسبت به نحوه تربیت نیروی انسانی برای آینده اقدام کند که با کدام گرایش ها این مهم انجام شود. بر این اساس باید مشخص شود که کدام گرایش های تحصیلی در آینده خیلی فرصت شغلی خوب ندارند و متناسب با نیاز آینده آموزش داده شود.

کد خبر: ۲۷۲٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha