۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
عرضه قرص برنج ممنوع است و استفاده از آن نیاز به تخصص دارد
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

عرضه قرص برنج ممنوع است و استفاده از آن نیاز به تخصص دارد

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره عرضه غیرقانونی و عوارض استفاده از فسفید آلومینیوم که در ایران به نام قرص برنج شناخته می‌شود، توضیح داد.

به گزارش بازار، جندقی - رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: فسفید آلومینیوم که در ایران به نام قرص برنج شناخته می‌شود، آفت کش خطرناکی است و در صورت سوء مصرف و اشتباه در مصرف آن یا استشمام گاز حاصل از آن عوارض حادی را ایجاد می کند که منجر به مرگ می‌شود. این ترکیب در مجاورت هوا یا تماس با ترشحات دستگاه گوارش، در واقع در واکنش با آب موجود در محیط، گاز بسیار سمی فسفین را متصاعد می‌کند که به سرعت وارد مخاط ریه یا دستگاه گوارش می‌شود و به محض ورود به بدن به سیستم زنجیره تنفسی حمله می‌کند. در نتیجه بدن دیگر نمی‌تواند از اکسیژن استفاده کند و در این صورت مرگ سلولی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: معمولا عوارض ایجاد شده در اثر مسمومیت با این ماده خطرناک شامل عوارض قلبی عروقی، تنفسی، گوارشی و عصبی است. برخی از شایع‌ترین علایم و نشانه‌های بالینی مسمومیت با قرص برنج نیز عبارتند از بی‌اشتهایی، بی‌قراری، تحریک‌پذیری، سرگیجه، لرزش، دوبینی، عدم تعادل، تنگی نفس، دردهای شکمی، افت شدید فشار خون، کاهش برون‌ده قلبی و اختلال در ضربان قلب.

جندقی گفت: علائم مسمومیت نیز معمولا نیم ساعت پس از سوء مصرف ظاهر می‌شود و سه تا چهار ساعت بعد سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند. بیشتر مرگ و میرها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولا ناشی از ایست قلبی است. مرگ‌ومیر نیز بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، جندقی اعلام کرد: در حال حاضر عرضه این سم خطرناک در کشور ممنوع است. لذا ضروری است مردم بدانند که عرضه این ترکیب، قاچاق محسوب می‌شود و همچنین بدانند که استفاده از آن نیاز به تخصص دارد. لذا نباید در امور روزمره زندگی نظیر جلوگیری از آلودگی برنج و غیره از آن استفاده کنند.

وی گفت: همچنین نباید اجازه دهند تا افرادی به بهانه مبارزه با آفات در منازل و محل‌های کارشان از این ترکیب استفاده کنند. مردم می توانند هر گونه تخلف در استفاده از این ترکیب را به شماره ۱۹۰ گزارش دهند تا دانشگاه‌های علوم پزشکی به آن رسیدگی کنند.

کد خبر: ۲۷۱٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha