۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
مطالبه مهریه ۱۳ کیلوگرم طلا در دادگستری کرمان
در بازدید رئیس عدلیه از محاکم تجدیدنظر کرمان مطرح شد

مطالبه مهریه ۱۳ کیلوگرم طلا در دادگستری کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان امروز ۱۶ بهمن ماه به همراه جمعی از معاونانش با حضور در محاکم تجدید نظر استان کرمان با قضات و کارکنان شعب دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در ابتدا با حضور در شعبه هشتم دادگاه تجدید نظر استان کرمان که فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی در آن ۱۰۰ درصد الکترونیکی انجام می‌شود، گفت: دادگستری کرمان یکی از استان‌های پیشگام در زمینه دادرسی الکترونیک است.

وی سپس با حضور در شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر استان که به صورت ویژه به دعاوی خانواده رسیدگی می‌نماید، درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌های خانواده با رئیس و مستشار دادگاه تجدید نظر بحث و گفتگو کرد.

حمید خالقی مستشار دادگاه تجدید نظر در این دیدار به پدیده مهریه‌های نامتعارف اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در چند روز گذشته پرونده‌هایی داشتیم که خانمی مهریه خود را که ۱۳ کیلوگرم طلا بود، به اجرا گذاشته و یا مهریه‌های نامتعارفی از قبیل چند هزار شاخه گل، نوشتن چند جلد کتاب برای فردی که حتی سواد خواندن و نوشتن را ندارد و یا مهریه‌های سنگینی مثل چند هزار سکه تمام بهار آزادی و یا برعکس مهریه‌های سبکی از جمله دو شاخه نبات را شاهد هستیم.

وی افزود: در حال حاضر دفاتر ازدواج، مهریه‌هایی که قابلیت اجرایی را ندارند ثبت نمی‌کنند، اما در خصوص مهریه‌های نامتعارف و سنگین منع قانونی جهت ثبت آنها وجود ندارد ولی ضرورت دارد با افزایش دانش و اطلاعات حقوقی و قضایی مردم و کار فرهنگی، مهریه‌های نامتعارف مدیریت شوند.

در ادامه رئیس کل دادگستری استان کرمان بر ضرورت ترویج فرهنگ صلح و سازش در پروندهای خانواده تاکید کرد و گفت: در حال حاضر دادگاه‌های خانواده در شهر کرمان و برخی مناطق استان راه‌اندازی شده اما ضرورت دارد در تمام شهرستان‌ها دادگاه‌های خانواده راه‌اندازی شوند.

حجت الاسلام حمیدی همچنین بر آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج برای زوجین جوان برای کسب مهارت‌های زندگی تاکید کرد و افزود: آموزش‌ها و مشاوره‌های قبل از ازدواج باید از کارایی و اثرگذاری لازم برخوردار باشند و به صرف پر کردن یک برگه و ارائه آن مرجع ذی صلاح بسنده نشود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان سپس با حضور در شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر استان اظهار کرد: دادگستری شهر کرمان با کمبود شدید فضای فیزیکی و اداری مواجه است و امیداوریم با پیگیری و تکمیل پروژه‌های تعریف شده از سوی معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی در آینده مشکل کمبود فضای اداری در کرمان مرتفع گردد.

وی همچنین باحضور در شعبه نهم دادگاه تجدید نظر با قضات و کارکنان این شعبه دیدار کرد و گفت: قوه قضاییه با حجم زیاد ورودی پرونده‌ها مواجه است و بایستی در کنار اقدامات پیشگیرانه و سیاست‌های قضازادیی، متناسب با این حجم ورودی، ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی آن نیز ارتقاء پیدا کند.

حمیدی در پایان با حضور در شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان کرمان از زحمات ۵۱ ساله آقای جمالی، رئیس این شعبه تجلیل کرد و افزود: قضات باسابقه سرمایه‌های ارزشمند دستگاه قضایی هستند و مسئولان بایستی ضمن اینکه قدردان زحمات این عزیزان باشند از تجربیات آنها در پیشبرد امور در عدلیه استفاده نمایند.

کد خبر: ۲۷۱٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha