۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
پیش‌نویس لایحه امنیت شغلی پس از تصویب دولت به مجلس ارسال می‌شود
عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی:

پیش‌نویس لایحه امنیت شغلی پس از تصویب دولت به مجلس ارسال می‌شود

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی سراسر کشور گفت: پیش‌نویس لایحه امنیت شغلی پس از تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

به گزارش بازار، سمیه گلپور امروز در نشست خبری با بیان اینکه اکنون ۲ هزار انجمن صنفی در سراسر کشور فعالیت دارند که برخی از آنها عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران هستند، اظهار کرد: در تصویب برنامه ۵ساله هفتم تلاش کردیم از حقوق کارگران دفاع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد مربوط به کارگران باید از ما به عنوان شریک اجتماعی دعوت شود، افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که در حوزه سیاست‌گذاری جانب مظلمان گرفته شود. در حوزه کارگری فرد مظلوم کارگر است.

گلپور افزود: در ماده ۱۳۶ قانون کار نحوه مشارکت و حضور نمایندگان در شورای سه‌گانه کار را تصریح کرده و گفته که نمایندگان کارگران در مجامع ملی سه‌گانه کار از طریق سه تشکل شورای اسلامی، انجمن‌های صنفی و مجموعه عالی کارگران انتخاب می‌شود.

آرش فراز عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی سراسر کشور نیز در این نشست، گفت: پیش‌نویس لایحه امنیت شغلی به هیات دولت ارائه شده است و بعد از تصویب نهایی توسط دولت به مجلس می‌رود. تغییرات مهمی در این لایحه انجام شده و ما را به خواسته سه دهه جامعه کارگری می‌رساند که مقوله تامین امنیت شغلی برای نیروی کار است.

وی افزود: با برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی در وزارت کار پیش‌نویس نهایی این لایحه تهیه و تدوین شده است و تلاش شد که مقوله امنیت شغلی را ارتقا دهد. تغییرات اصلی مربوط به ماده هفت قانون کار است که قراردادهای کار را تعریف می‌کند و دارای ۲ تبصره است. بر اساس تغییران این لایحه اگر هر قراردادی تا ۵ سال منعقد شود، این قرارداد کار به دائمی تبدیل خواهد شد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی ادامه داد: بر اساس تبصره یک این لایحه اصل بر دائمی بودن قرارداد است، اما در تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون کار (جدید) عدم تمدید قرارداد کار موقت فقط با ارائه دلیل موجه قابل انجام است.

وی افزود: اگر این لایحه در مجلس به تصویب برسد سبب تحول در حوزه روابط کار خواهد شد و امنیت شغلی برقرار می‌شود. امیدواریم امسال این لایحه در دولت تصویب و در مجلس بعدی نیز پیگیری شود.

کد خبر: ۲۷۱٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha