۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
اقتصاد اصناف اصفهان همچنان تعطیل است/ اکثر قولها، عملیاتی نشد
در گفتگو با بازار مطرح شد

اقتصاد اصناف اصفهان همچنان تعطیل است/ اکثر قولها، عملیاتی نشد

اصفهان- رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با تاکید بر اینکه با وجود بازگشایی مشاغل و اصناف پس از یک دوره تعطیلی در شرایط شیوع کرونا، اقتصاد اصناف همچنان تعطیل است، گفت: با این وجود به دنبال دریافت کمک‌های بلاعوض از دولت نیستیم.

بازار؛ گروه استان ها: اصناف در تمامی دنیا جایگاه ویژه‌ای در رشد و پویایی اقتصاد کشورها دارند و کارکرد و تاثیر آنها به عنوان حلقه ارتباطی تحولات اقتصادی و اجتماعی بر حوزه‌های مختلف به دلیل گستردگی و ارتباط مستقیم با آحاد مردم بسیار مهم و چشمگیر است.

 امروزه اصناف در زیربخش های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در ارتباط با تولید و توزیع کالا و خدمات فعالیت دارند به گونه‌ای که بخشی از تولید ناخالص ملی و اشتغال مولد به وسیله آنها به وجود می‌آید.

اصناف ایران در طول سالهای گذشته چالشهای مختلفی را پشت سر گذاشته اند اما به یقین کرونا مهمترین چالش تاریخی این سالهای اصناف خواهد بود؛ از سویی به دلیل تعطیلی های ناشی از قرنطینه و نبود خرید و فروش دچار آسیب شدند و از سویی قولهای رنگارنگ دولتی در ارتباط با حمایت اصناف نیز عملیاتی نشد و در موارد محدود عملیاتی شده نیز صدها مانع پیش پای اصناف برای دریافت تسهیلات وجود داشت که آنها را از دریافت این تسهیلات منصرف کرده است.

شرایط کشور و وضعیت اقتصادی دولت را درک می‌کنیم، نیت اصناف دریافت صدقه از دولت نیست یعنی به دنبال کمک‌های بلاعوض نیستیم

بستری برای عملیاتی شدن قول‌های دولت فراهم نبود
در این ارتباط رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به وضعیت کنونی اصناف و مشکلاتی که در دوران کرونا و پس از آن برای آن‌ها به وجود آمد، اظهار داشت: شرایط کشور و وضعیت اقتصادی دولت را درک می‌کنیم، نیت اصناف دریافت صدقه از دولت نیست یعنی به دنبال کمک‌های بلاعوض نیستیم.

وی با بیان اینکه عملا بستر و چارچوب اکثر قول‌هایی که داده شد به نحوی بود که عملیاتی نشد، افزود: شرط پرداخت وام‌های شش و ۱۲ میلیون تومانی به کسبه، داشتن کد بیمه‌ای بود؛ این سوال پیش می‌آید آرایشگری که نه خودش تحت پوشش بیمه است و نه کارگر بیمه شده‌ای دارد آیا باید از دریافت این وام محروم شود؟ البته در سفری که چند روز گذشته به تهران داشتم این موضوع را پیگیری کردیم و قرار شد یکسری از کسبه‌های آسیب‌دیده نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با اشاره به اینکه در مراسم روز ملی اصناف که یکم تیرماه برگزار شد مسائل و مشکلات صنف‌ها در حضور رضایی، استاندار اصفهان به عنوان میهمان ویژه این مراسم عنوان شد، گفت: در این مراسم دو موضوع مهمی که به نظر بنده حتما هم به نتیجه خواهند رسید، بررسی شد. اولین موضوع اینکه به واحدهای صنفی تولیدی هم مثل واحدهای صنعتی نگاه شود چرا که در حال حاضر تسهیلاتی که به واحدهای صنعتی داده می‌شود به واحدهای تولیدی تعلق نمی‌گیرد؛  به همین منظور قرار بر این شد واحدهای صنفی تولیدی و صنعتی یا کارخانه‌های بزرگ، همه به یک دید نگاه شوند و تسهیلات ارائه شده به همه آن‌ها یکسان باشد که استاندار اصفهان قول عملیاتی شدن این موضوع را داد و ایرج موفق، رئیس سازمان صمت استان اصفهان هم قول همکاری داد. امیدوار هستیم در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است این موضوع کمک بزرگی به اصناف تولیدی کند.

جهانگیری اضافه کرد: معمولا قبلا سیاست بر این بود که دولت از کارگاه‌های تولیدی و صنایع بزرگ حمایت می‌کرد. اما تولید، تولید است چه در مبحث کوچک و چه در مقیاس بزرگ؛ خوشبختانه اکنون واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ قرار است در یک ردیف قرار گیرند و تسهیلات دولت به همه آن‌ها تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه قرار شد استاندار اصفهان موضوع توافق مالیاتی عملکرد سال ۹۸ کسبه را همچون سال ۹۶ و ۹۷ به وزارت اقتصاد و دارایی کشور بفرستد تا در این خصوص نیز تصمیم ملی گرفته شود، افزود: با فاصله‌ای که در گذشته بین صنف و صنعت گذاشته بودند و تعریفی که بین این دو واحد کرده بودند معافیت‌های گمرکی تنها به صنعت تعلق می‌گرفت، اما در این خصوص نیز قرار است معافیت‌های گمرکی در اصناف به خصوص اصناف تولیدی هم لحاظ شود.

به طور کلی پس از یک دوره تعطیلی مراکز و فروشگاه‌ها در دوران شیوع بیماری کرونا و بازگشایی مجدد آن‌ها، اما به جرات می‌توان گفت متاسفانه اقتصاد صنف‌ها هنوز هم تعطیل است

اقتصاد اصناف همچنان تعطیل است
رئیس اتاق اصناف استان اصفهان گفت: به طور کلی پس از یک دوره تعطیلی مراکز و فروشگاه‌ها در دوران شیوع بیماری کرونا و بازگشایی مجدد آن‌ها، اما به جرات می‌توان گفت متاسفانه اقتصاد صنف‌ها هنوز هم تعطیل است. با توجه به اینکه اصفهان شهری توریستی است و در ایام نوروز میزبان گردشگران زیادی است، بهمن و اسفند و فروردین ماه، تایم طلایی اکثر کسب و کارها است که امسال بسیاری از اصناف اصفهان به دلیل ویروس کووید ۱۹ این تایم را از دست دادند و بعد از بازگشایی هم هنوز اکثر کسبه‌ها به حالت آرمانی و ایده‌آل قبلی خود بازنگشته‌اند.

جهانگیری اضافه کرد: با توجه به اینکه هنوز خطر ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد و از طرفی شهروندان مثل سابق به برخی از واحدهای صنفی مراجعه نمی‌کنند همچنین برای اصناف ظرفیتی تعریف شده است که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاصی فعالیت کنند که برخی از آن‌ها با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد کار می‌کنند، عملا می‌طلبد دولت در بعضی از آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها یا قوانین انعطاف نشان دهد تا بتوانیم از این شرایط عبور کرده و کسب و کارها به حالت اولیه بازگردد.

زمانی که کسبه نتوانند درآمدی داشته باشند تا صرف هزینه‌های خود مثل اجاره، انشعابات، تسویه بدهی‌های معوقه و ... کنند مجبور به تغییر شغل یا در نهایت تعطیلی کسب و کار خود هستند

وی در رابطه با اینکه آیا می‌توان گفت کدام یک از اصناف بیشترین آسیب را در این دوران دیدند، اظهار کرد: زمانی که اقتصاد تعطیل است و درب بازار بسته می‌شود، دیگر نمی‌توانیم بگوییم کسبه اول بازار بیشتر ضرر را متحمل شده و مغازه‌های آخر بازار متضرر نشده‌اند.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با تاکید بر اینکه با ورود ویروس کووید ۱۹ و تعطیلی اصناف، اکثر واحدهای صنفی متضرر شدند، ادامه داد: در نهایت دولت ۱۵، ۱۶ رسته را برای دریافت وام جدا کرد که البته شرایط سختی هم داشته و به اکثر آن‌ها تعلق نگرفت.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید با وضعیت کنونی اقتصاد و بیماری کرونا، برخی اصناف که آسیب جدی متحمل شدند، تعطیل شوند یا خیر، تصریح کرد: زمانی که کسبه نتوانند درآمدی داشته باشند تا صرف هزینه‌های خود مثل اجاره، انشعابات، تسویه بدهی‌های معوقه و ... کنند مجبور به تغییر شغل یا در نهایت تعطیلی کسب و کار خود هستند و با این شرایط حتما این اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: ۲۷٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha