۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
ساخت مسکن بدون لوله کشی آب توسط چینی ها در الجزایر| ساخت مسکن ۱۰۰ دلاری در تهران شدنی نیست
رئیس انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با بازار مطرح کرد

ساخت مسکن بدون لوله کشی آب توسط چینی ها در الجزایر| ساخت مسکن ۱۰۰ دلاری در تهران شدنی نیست

رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه تملک و مالکیت از سوی دولت مشکل احیای بافت فرسوده است گفت: چینی ها در الجزایر هم مسکن ساختند که بسیار ضعیف به لحاظ کیفیت بود.

اکبر محمودی؛ بازار؛ ساخت مسکن توسط چینی ها مدتهای مدیدی است که مطرح و هر بار هم برای آن مخالفان و موافقانی دارد. موضوع ساخت مسکن توسط چینی ها به زمانی که مرحوم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بود بازمی گردد.

در همان روزها موضوع ساخت مسکن توسط چینی ها با تهاتر نفت مطرح شد و اما بعد از مدتی دوباره این موضوع فروکش کرد. تا اینکه اخیرا «حمید رضا صارمی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد: محتوای قرارداد با چینی‌ها دیده شده که آن‌ها در مقیاس‌های بزرگ‌تر، یعنی ساخت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد مسکونی در قالب محله، ورود پیدا کنند و کار در بافت فرسوده با روش «کلید به کلید» و بر اساس ضریب ۱.۴ برابر مساحت بنا نسبت به هر نفر با مشارکت شهرداری انجام شود.

این اعلام اگر چه هنوز به صورت رسمی نبوده و از سوی شهردار تهران مطرح نشده است اما باعث شد تا اعضای شورای شهر نیز به آن واکنش نشان دهند.

«ناصر امانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به مطرح شدن مسئله حضور شرکت‌های چینی در مناطق بافت فرسوده جهت ساخت مسکن گفته است که با توجه به شعار تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام و فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص نظر شورا این است که شهرداری چنانچه دنبال این کار است حتما باید شورا را قانع کند و بنده به شدت تذکر می‌دهم که در این زمینه اقدام نکند.

اما مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز با اشاره به اظهارات معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر ساخت مسکن توسط چینی‌ها گفت: معاون شهردار باید بر اساس جایگاه و حد و اندازه خود در خصوص احداث مسکن صحبت می‌کرد. اگر ساخت مسکن توسط شرکت‌های چینی در شورا مطرح و تصویب می‌شد آن زمان معاون آقای شهردار می‌توانست در این خصوص اظهارنظر کند.

این اظهارات نشان می دهد که هنوز هم این اقدام مورد توافق کامل شورای شهر نیست و مشخص نیست نهایی و اجرایی شود.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در این خصوص می گوید: در زمانی که مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بودند موضوع ورود چینی ها به ساخت مسکن را گوشزد کردم و به او گفتم که ورود چینی ها به آزاد راه تهران- شمال نیز نتوانسته موفقیت هایی در پی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه چینی ها در الجزایر هم اقدام به ساخت مسکن کردند گفت: چینی ها در الحزایر اقدام به ساخت مسکن کردند اما در آن کشور واحدهایی که ساخته شد به لحاظ کیفیت بسیار پایین و حتی لوله کشی آب هم نداشتند.

رهبر وضعیت ساخت مسکن ملی را خوب توصیف کرد و گفت: روند ساخت مسکن ملی به خوبی پیش می رود اما ساخت مسکن توسط بخش خصوصی در شهر تهران تا حدودی کاهش دارد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «ایرج رهبر» رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران را با هم می خوانیم:

در زمانی که مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بودند با او به صورت خصوصی موضوع ورود چینی ها را برای ساخت مسکن مطرح کردم که چینی ها قصد دارند در ایران و تهران اقدام به ساخت مسکن کنند

* چند روزی است که موضوع ورود چینی ها به ساخت مسکن در بافت فرسوده تهران مطرح است و اتفاقا مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران نسبت به این موضوع سکوت کرده اند. آیا انبوه سازان از این اقدام حمایت می کنند و یا اینکه قصد سکوت دارند؟

ابتدا باید عرض کنم که قصد ما سکوت نبوده و نیست. چرا که در زمانی که مرحوم رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بودند با او به صورت خصوصی موضوع ورود چینی ها را برای ساخت مسکن مطرح کردم که چینی ها قصد دارند در ایران و تهران اقدام به ساخت مسکن کنند. پس نسبت به این موضوع واکنش ما از ابتدا منفی بوده است.

* در جلسه خصوصی با مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی چه موضوعی مطرح شد. آیا پذیرفتند که به سمت ساخت مسکن توسط چینی ها نمی روند؟

در جلسه خصوصی به مرحوم رستم قاسمی گفتم و متذکر شدم که شرکت های ایرانی ظرفیت و توان بالایی به لحاظ ساخت مسکن و مدیریت و سازماندهی پروژه ها دارند. تذکر دادم که تجربه خوبی از ورود شرکت های چینی در ساخت مسکن و حتی پروژه راهسازی نداریم. به مرحوم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی گفتم که به خوبی به یاد دارید که شرکت های خارجی دو سال در پروژه آزاد راه تهران- شمال ماندند و سرانجام هم نیمه کاره پروژه را رها کردند.

شاید چینی ها پروژه ای را سریع به سرانجام برسانند اما مطمئن باشید که کیفیت ساخت مسکن پایین خواهد بود

* به نظر می رسد چینی ها در مسکن سازی هم خیلی موفق عمل نکرده اند؟

در مسکن هم شرایط خوبی به لحاظ کیفیت ساخت و ساز ندارند. شاید چینی ها پروژه ای را سریع به سرانجام برسانند اما مطمئن باشید که کیفیت ساخت مسکن پایین خواهد بود.

اخیرا می بینیم که مجددا موضوع ورود چینی ها به ساخت و ساز و ساخت مسکن در بافت فرسوده مطرح می شود. البته فکر کنم هنوز قراردادی نهایی نشده است

* نتیجه جلسه خصوصی انبوه سازان با وزیر سابق راه و شهرسازی چه شد؟ آیا مرحوم رستم قاسمی پذیرفت؟

وزیر سابق راه و شهرسازی پذیرفت و اعلام کرد که فعلا کاری از پیش نبرده ایم. اما اخیرا می بینیم که مجددا موضوع ورود چینی ها به ساخت و ساز و ساخت مسکن در بافت فرسوده مطرح می شود. البته فکر کنم هنوز قراردادی نهایی نشده است.

چینی ها قصد دارند هر متر مربع مسکن را با ۱۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار بسازند. به نظرم با این قیمت ها نمی توان مسکن با کیفیت احداث کرد

* اما موافقان این طرح اعلام می کنند که چینی ها ارزان می سازند و این ارزان سازی هم در نهایت قیمت تمام شده و قیمت نهایی را مقرون به صرفه می کند.

آنطور که شنیده ایم گفته شده است که چینی ها قصد دارند هر متر مربع مسکن را با ۱۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار بسازند. به نظرم با این قیمت ها نمی توان مسکن با کیفیت احداث کرد.

* اما چینی ها به ارزان فروشی و ارزان سازی در تمام بخش ها شهرت دارند؟

در سوریه که شرکت های ایرانی هم حضور داشتند شرکت های چینی اقدام به ساخت مسکن می کردند. اما در همان کشور هم متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار اقدام به ساخت مسکن می کردند. حالا سوال این است که چطور ممکن است در ایران بخواهند مسکن با متری ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار احداث کنند؟ این موضوع باید بررسی شود که چطور می توانند مسکن را با متری ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار احداث کنند. مثال دیگری بزنم. در طرح مسکن مهر بارها و بارها شرکت ترکیه‌ای «کوزو» به رخ بخش خصوصی و انبوه سازان ایرانی کشیده شد، اما ثابت کردیم کیفیت کار بخش خصوصی خوب است و حتی محاسبات ما در ساخت‌و سازها از شرکت های ترکیه ای بهتر و دقیق‌تر است.

اگر قرار است به چینی ها نفت با تخفیف بدهند باید اذعان کنم که شرکتهای ایرانی نیز قبلا اعلام کرده اند که می توانند با تهاتر نفت اقدام به ساخت مسکن کنند

* احتمالا با این قیمت ها قصد دارند که از کیفیت کار بزنند.

اصلا کیفیت کار و عُرف کار این قیمت ها نیست. البته شاید چینی ها می خواهند نفت را با تخفیف دریافت کنند و آنجا این موضوع را برای شرکت های چینی جبران کنند. اگر قرار است به چینی ها نفت با تخفیف بدهند باید اذعان کنم که شرکتهای ایرانی نیز قبلا اعلام کرده اند که می توانند با تهاتر نفت اقدام به ساخت مسکن کنند. به هر حال تا همین الان که قراردادی در خصوص حضور چینی ها دیده نشده است. انبوه سازان و شرکت های ایرانی با دلیل و برهان اعلام کرده اند که نمی توان با ۱۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار در هر متر مربع، مسکن احداث کرد. البته به تازگی شنیده ایم که چینی ها گفته اند می خواهند فولاد را هم از کشور چین وارد کنند که این موضوع نیز نیازمند بررسی است.

شرکت های چینی در الجزایر که آپشن هایی شبیه پروژه مسکن مهر که نه کابینت، نه لوله کشی آب و نه کاشی کاری شده بود ساخته اند

* چینی ها به غیر از سوریه در کشور دیگری نیز اقدام به ساخت مسکن کرده اند که بخواهید نمونه آنرا مثال بزنید؟

شرکت های چینی در الجزایر اقدام به ساخت مسکن کرده اند که به نوعی شبیه واحدهای مسکن مهر بود. شرکت های چینی در این پروژه ها که آپشن هایی شبیه پروژه مسکن مهر بود ساخته اند که نه کابینت، نه لوله کشی آب و نه کاشی کاری شده بود ساخته اند. پس اگر خواهان آن هستیم که ساختمان‌های خوب ساخته شود باید سازندگان افرادی فنی و متخصص باشند، زیرا صرف حضور ناظران فایده‌ای ندارد و باید تکنسین‌ها و مهندسان طوری تربیت شوند که ساختمان‌ها را درست و با کیفیت احداث کنند.

مشکل بافت فرسوده ما موضوع مالکیت دولت است. انبوه سازان معتقد هستند که بافت فرسوده باید طراحی مجدد و شهرسازی جدیدی صورت بگیرد

* به نظر شما مشکل احیای بافت فرسوده کجاست که قرار شده چینی ها در تهران اقدام به ساخت مسکن در بافت فرسوده کنند؟

مشکل بافت فرسوده ما موضوع مالکیت دولت است. انبوه سازان معتقد هستند که بافت فرسوده باید طراحی مجدد و شهرسازی جدیدی صورت بگیرد. وقتی این اقدام به خوبی صورت بگیرد، سازنده ها حاضر به ساخت مسکن در بالای شهر نخواهند شد. به عنوان مثال در محله سیروس و شوش اگر به گونه ای ساخته شود که و امکانات و خدمات شهری به گونه ای باشد که مغازه دار در همان محل ساکن شود دیگر نیازی نمی بیند که واحد مسکونی خود را به نقطه دیگر و حتی بالای شهر ببرد. اما متاسفانه در محله سیروس به گونه ای ساخته شد که مغازه دارها واحدهای مسکونی را محلی برای انبارداری کالای خود برگزیدند. یا مثلا در محله شیراز وقتی بازار شیرآلات به وحود آمد دیدیم که مغازه دارها در خیابان های همجوار اقدام به تبدیل واحدهای مسکونی برای انبارداری خود کردند. باید در کنار ساخت مسکن و حفظ آثار تاریخی به نیاز متقاضیان نیز پاسخ داد.

ساخت مسکن ملی این روزها رو به رونق است. به هر حال طرح هایی شروع شده است و به عنوان مثال در شهرهای همجوار تهران مثل شهریار، اسلامشهر، رباط کریم و ورامین ساخت مسکن روند خوبی به خود گرفته است

* اوضاع ساخت و ساز مسکن ملی این روزها چطور است؟

ساخت مسکن ملی این روزها رو به رونق و بسیار خوب و با سرعت است. به هر حال طرح هایی شروع شده است و به عنوان مثال در شهرهای همجوار تهران مثل شهریار، اسلامشهر، رباط کریم و ورامین ساخت مسکن روند خوبی به خود گرفته است. امید است زمین های بهتری برای این طرح در نظر گرفته شود و بانک ها نیز حمایت خوبی از طرح مسکن ملی داشته باشند. به هر حال ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به قانون تبدیل شده و منابع آن نیز از صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده است، اما عدم هماهنگی‌هایی را در این زمینه مثل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها را شاهد هستیم که به پروژه‌ها لطمه می‌زند. باز هم تاکید می کنم که اگر مدیریت‌ها در کشور اصلاح شود، ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی با کمک بخش خصوصی دور از دسترس نیست؛ زیرا از نظر مصالح ساختمانی همچون آهن، سیمان و غیره هیچ مشکلی وجود ندارد.

به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن صدور پروانه ساختمانی نیز دچار رکود است. رکود در معاملات باعث شده تا نقدینگی و سرمایه بازنگردد و سازنده ها نیز اقدام به ساخت مسکن جدید و پروژه جدید نکنند

* روند ساخت و ساز در شهر تهران چگونه است؟

به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن صدور پروانه ساختمانی نیز دچار رکود است. رکود در معاملات باعث شده تا نقدینگی و سرمایه بازنگردد و سازنده ها نیز اقدام به ساخت مسکن جدید و پروژه جدید نکنند. با سیستمی شدن صدور پروانه‌های ساخت به راحتی مدارک و نقشه‌ها را می توان آپلود کرد تا در کمتر از یک هفته مجوز صادر شود

به نظر می رسد قیمت مسکن تا پایان سال ثبات داشته باشد

* پیش بینی شما از قیمت مسکن تا انتهای سال چگونه است؟

در دو ماه گذشته قیمت مسکن تا حدودی روند نزولی به خود گرفت و در حال حاضر هم تغییر آنچنانی در قیمت مسکن نداریم. به نظر می رسد قیمت مسکن تا پایان سال ثبات داشته باشد و تغییر آنچنانی نداشته باشد.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      استمراردرپروژی نهضت ملی زمینه ای برای ریشه کنی فساداست.