۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
تولید گازوئیل یورو ۵ در بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران خبر داد

تولید گازوئیل یورو ۵ در بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه

احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت از بهره‌برداری سه طرح مهم پالایشی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، فرهاد احمدی با تشریح وضع پیشرفت پروژه‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های نفت کشور گفت: هفت واحد فرآیندی پالایشگاه آبادان که واحدهای کیفی‌سازی فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان است تا پایان سال جاری آماده راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه با ظرفیت ۴۲ هزار بشکه در روز در قالب این طرح به بهره‌برداری می‌رسد که با عملیاتی شدن آن، کیفیت گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه یورو ۵ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: دو خط لوله مهم «بندرعباس - سیرجان - رفسنجان» و «تبریز - خوی - ارومیه» نیز در مراحل نهایی عملیات اجرایی قرار دارند و امیدواریم با تأمین منابع ارزی موردنیاز، پمپ‌های bb۵ و bb۳ پروژه نصب‌ شوند و بتوانیم هر دو پروژه را تا پایان امسال به بهره‌برداری برسانیم.

احمدی تصریح کرد: منابع مالی موردنیاز سه پروژه ۷ میلیون یورو ارزی و یک هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ریالی است.

اتمام پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا
وی همچنین از انجام مراحل نهایی پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا خبر داد و گفت: تمامی تجهیزات اصلی پروژه ارسال شده و تجهیزات باقی‌مانده، مربوط به درخواست‌های جدید و اضافی است که یکی از این موارد کاتالیست‌ واحد FCC است که ۲ هزار تن سفارش‌گذاری شده و تاکنون ۵۰۰ هزار تن آن تأمین و حمل شده و ۱۵۰۰ تن دیگر نیز در حال ارسال است، بنابراین از نظر قراردادی تعهدات ما تمام شده است و اقدام‌های مربوط به تحویل سفارش‌های اضافی نیز تا یکی دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید که البته در صورت علاقه‌مندی طرف مقابل، این آمادگی وجود دارد که عملیات تعمیرات اساسی را نیز انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به نقش ناظر این شرکت در اجرای این پروژه گفت: با رفع برخی چالش‌های واحد RFCC هم‌اکنون تولید بنزین در این واحد انجام می‌شود.

نظارت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بر روند پیشرفت پروژه‌های کیفی‌سازی
احمدی از انتخاب شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مشاور منتخب دولت در کنترل و نظارت بر اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی با هدف حذف گوگرد و کاهش نفت کوره از ابتدای مهرماه امسال خبر داد و گفت: در این زمینه از ابتدای امسال سه گزارش‌ سه ماهه آماده و به وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی افزود: در اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی که برای همه پالایشگاه‌های کشور به استثنای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که خوراک آن میعانات گازی است، دو هدف کیفی‌سازی انواع فرآورده‌ تولیدی در پالایشگاه‌های کشور و کاهش نفت کوره به‌صورت موازی دنبال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با تأکید بر اینکه تمامی پالایشگاه‌های نفتی طرح‌های کیفی‌سازی را دنبال کرده و در مرحله طراحی بنیادی، اخذ مجوز زیست‌محیطی و مسائلی از این دست هستند، مشکل اساسی این طرح‌ها را اخذ مجوزهای محیط زیستی عنوان کرد و افزود: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده و امیدواریم به‌زودی مجوزهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها صادر شود.

احمدی بیان کرد: پروژه‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌هایی مانند اراک، کرمانشاه و تهران دارای پیشرفت‌ قابل‌توجهی است که یا در حال تمام شدن است یا تا ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

بهره‌برداری از واحدهای کیفی‌سازی پالایشگاه نفت تبریز و شیراز
وی همچنین از مراحل پایانی عملیات اجرایی واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت تبریز و شیراز خبر داد و گفت: عملیات اجرایی واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه تبریز به اتمام رسیده و واحد تصفیه نفت‌گاز و ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز نیز تا حدود ۶ ماه آینده عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت همچنین از پیشرفت ۶۸ درصدی واحد کیفی‌سازی بنزین (CCR) پالایشگاه نفت تهران خبر داد و افزود: امیدواریم با رفع چالش‌های مرتبط با تغییر نرخ ارز، گمرک، رفع تعهد ارزی این پروژه در سال آینده به اتمام برسد. احداث واحدهای مرتبط با کاهش نفت کوره پالایشگاه تهران نیز در مرحله مطالعات طراحی بنیادی و پس از آن انتخاب پیمانکار است.

احمدی تأکید کرد: در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران این پروژه‌ها را به تفکیک و از نزدیک به لحاظ طراحی و کنترل پروژه بررسی خواهیم کرد. بعضاً در قراردادهای منعقده پروژه‌ها، به علت مطول شدن پروژه به‌دلیل تغییرات نرخ ارز و شرایط تحریم، مشکلاتی را با پیمانکاران اجرایی دارند که روند انجام کار را کند کرده و با چالش‌های مالی و حقوقی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این مشکلات نیز از نزدیک بررسی و تا رفع چالش‌ها و حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرح کیفی‌سازی پالایشگاه نفت بندرعباس طبق برنامه مصوب خبر داد و گفت: پیمانکار این پروژه انتخاب شده و حدود ۴ درصد در بخش EPC پیشرفت دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت درباره آخرین وضعیت اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره در پالایشگاه‌های کرمانشاه، شیراز، اراک و لاوان افزود: طرح کاهش نفت کوره در این چهار پالایشگاه در مرحله طراحی بنیادی، انتخاب مشاور و برگزاری مناقصه EPC است. در پالایشگاه لاوان نیز یک واحد تقطیر در خلأ احداث خواهد شد که قرارداد آن منعقد شده و دارای پیشرفت خوبی در بخش EPC است. طراحی پایه احداث واحد کک سوزنی پالایشگاه شازند اراک نیز ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم‌اکنون در حال تهیه مدارک بیسیک برای انتخاب پیمانکار است.

پیگیری برای تأمین منابع مالی بخش دوم فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان
احمدی همچنین از پیگیری برای تأمین منابع مالی موردنیاز اجرای بخش دوم فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان از طریق خط اعتباری چین یا یک فاینانسور در بخش خصوصی خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه نفت آبادان حیاتی‌ترین پروژه کشور در بخش پروژه‌های بهینه‌سازی است. آخرین مراحل مذاکره با فاینانسور بخش خصوصی در حال انجام است و ‌امیدواریم تا یک ماه آینده منابع مالی آن تأمین شود، همچنین تأمین منابع موردنیاز از طریق خط اعتباری چین را نیز پیگیری می‌کنیم که اگر این فاینانس محقق شود، پروژه سرعت می‌گیرد.

وی منابع مالی موردنیاز برای اجرای این طرح را ۱.۸ تا ۲ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت:‌ در بخش دوم مرحله ۲، بنزین‌سازی‌ها، کیفی‌سازی نفتا، نفت گاز و نفت سفید اجرایی خواهد شد و پروژه کاهش نفت کوره تولیدی این پالایشگاه نیز در فاز ۴ این طرح پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بیان کرد: اجرای پروژه تولید کک سوزنی پالایشگاه بندرعباس با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، اجرای پروژه گوگردزدایی پالایشگاه کرمانشاه با همکاری شرکت دانش‌بنیان آذرانرژی به روش ODC انجام خواهد شد و در صورت اخذ مجوزهای زیست‌محیطی امیدواریم تا یکی دو ماه آینده عملیات اجرایی هر دو این پروژه‌ها آغاز شود.

رفع تعهد ارزی و ایجاد گمرک اختصاصی وزارت نفت کلید رفع چالش‌های موجود بر سر راه اجرای پروژه‌های کیفی‌سازی
احمدی با تأکید بر لزوم رفع ریشه‌ای مشکلات پروژه‌های کیفی‌سازی گفت: اگر می‌خواهیم این پروژه‌ها اجرایی شود، باید مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم. یکی از این موارد این است که باید مشکل رفع تعهد ارزی را برای این پروژه‌ها از طریق بانک مرکزی حل کنیم، همچنین لازم است وزارت نفت با ایجاد یک گمرک اختصاصی برای ترخیص سریع اجناس سفارش‌گذاری پروژه‌ها از طولانی شدن روند اجرای پروژه‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: در بسیاری از موارد کالاهای موردنیاز پروژه‌های صنعت نفت در مناطق ویژه اقتصادی و گمرک‌ها درگیر و بعضاً اجناس متروکه می‌شود. برای مثال اجناس پالایشگاه شیراز بیش از ۶ ماه است در گمرک متوقف شده است که البته با احتساب زمان موردنیاز حمل و ساخت و نصب، روند اجرای پروژه را بسیار طولانی می‌کند، بنابراین لازم است در این زمینه مسائل را ریشه‌ای حل و با رفع تعهد ارزی و همت دولت برای تأمین ارز این پروژه‌ها، چالش‌های موجود بر سر راه پروژه‌ها را یک بار برای همیشه برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تأکید کرد: همچنین لازم است در تعریف مدت زمان اجرای پروژه‌ها ظرفیت‌های واقعی سازندگان داخلی را در نظر بگیریم، چراکه در بسیاری از موارد به‌دلیل محدود بودن تعداد سازندگان داخلی، بسیاری از زمان پروژه صرف ماندن در صف ساخت سازندگان داخلی می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود دولت به‌منظور جلوگیری از خسارت ناشی از طولانی شدن پروژه‌ها، در برخی موارد که ظرفیت سازندگان داخلی بسیار محدود است، اجازه ورود اجناس خارجی را صادر کند تا روند اجرای پروژه‌ها سرعت بگیرد.

ظهور صددرصدی ثمره تجربه و دانش فنی ایرانی در احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی
احمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بهره‌گیری از تجارب ارزنده در زمینه اجرای پروژه‌های پالایشی و صدور خدمات فنی - مهندسی و اجرای طرح‌های فراسرزمینی در کشور پیشتاز است، گفت:‌ طراحی کامل واحدهای تحت لیسانس و غیرلیسانس پروژه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در این شرکت انجام خواهد شد.

وی افزود: عزم خود را جزم کرده‌ایم که غایت دانش و تخصص ایرانی را در طراحی مهندسی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی به ثمر برسانیم و در حقیقت باید گفت تجارب اندوخته کشورمان در اجرای پروژه‌های پالایشی با اتکا به توان داخلی در این طرح عملی و لایسنس‌های موردنیاز این پروژه نیز از داخل تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تأکید کرد: طراحی واحدهای این پروژه از یک ماه گذشته آغاز شده است و هم‌اکنون در حال تحویل زمین و تولید مدارک هستیم تا به‌زودی نقشه جانمایی پالایشگاه و الگوی پالایشی را نهایی کنیم تا عملیات تسطیح آغاز شود.

احمدی با اشاره به احداث این پتروپالایشگاه جنب پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مشاور طراحی بنیادی این پروژه فعالیت خواهد کرد.

کد خبر: ۲۷۱٬۷۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha