۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
کاهش ۲۵ تا ۹۰ درصدی ذخایر آبی ۲۱ سد مهم کشور
افت ۳۷ درصدی بارش‌ها؛

کاهش ۲۵ تا ۹۰ درصدی ذخایر آبی ۲۱ سد مهم کشور

در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری میزان بارش‌های کشور نسبت به شرایط نرمال افتی ۳۷ درصدی داشته و ذخایر ۲۱ سد مهم کشور کاهشی ۲۵ تا ۹۰درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.

به گزارش بازار، با وجود بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر در نقاط مختلف ایران، همچنان میزان بارش‌های تجمعی سال‌ آبی جاری نسبت به شرایط نرمال آبی در کشور، افت قابل توجهی دارد.

از ابتدای سال آبی جاری تا چهاردهم بهمن‌ماه (۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی) در مجموع ۷۲.۷ میلیمتر بارش در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با بارش‌های ۱۱۶.۲ میلیمتری متوسط آمار درازمدت در مدت مشابه، کاهشی ۳۷درصدی را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های سال‌آبی جاری حتی نسبت به سال آبی گذشته نیز که سالی خشک و کم‌بارش بود، کاهشی ۲۷ درصدی داشته و این مسئله نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال پیاپی خشک در کشور است.

ورودی آب به سدها نیز به تبع کاهش بارش‌ها، افت قابل توجهی نسبت به سال آبی گذشته داشته، به‌طوری‌که در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری در مجموع ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ذخایر آبی سدهای دوستی، طرق، دز، پانزده خرداد، جره، مارون، استقلال، شمیل و نیان، سرنی، نهرین، دامغان، رئیسعلی دلواری، سلمان فارسی، رودبال داراب، چاه‌نیمه‌ها، تنگوئیه سیرجان، جیرفت، نساء، ساوه، کمال صالح و شهید رجائی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی بین ۲۵ تا ۹۰ درصد داشته است.

کد خبر: ۲۷۱٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha