۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
تعیین ۲۵ درصد سقف اجاره بها برای تهران مناسب است/ جدیت سران قوا در ساماندهی بازار مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار:

تعیین ۲۵ درصد سقف اجاره بها برای تهران مناسب است/ جدیت سران قوا در ساماندهی بازار مسکن

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مصوبه تعیین سقف اجاره بها تاثیر مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها خواهد داشت گفت: تعیین ۲۵ درصد سقف اجاره بها برای تهران تا حدی مناسب است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با ابلاغ بخشنامه تعیین سقف اجاره بها به املاکی ها از سوی اتحادیه املاک، نشان می دهد که مشاوران املاک تا چه حد ملزم به اجرای مصوبه دولت هستند تا آنرا اجرا کنند. بنابراین می توان گفت جلسه هفته گذشته معاون اول رئیس جمهوری که رئیس اتحادیه املاک نیز در کنار مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد در آن حضور داشت، نشان از اهمیت املاکی ها در اجرای این مصوبه داشت.


اوایل هفته جاری ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه ای مبنی بر تعیین سقف اجاره بها برای تهران، مراکز استانها و شهرهای کوچک تعیین و آنرا ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه افزایش نرخ اجاره ‌بهای مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد ممنوع است و نرخ اجاره بها در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل نمی تواند بیشتر افزایش یابد.

رئیس جمهور در این خصوص تاکید دارد: چنانچه قرارداد اجاره‌ای بین موجر و مستاجر نوشته و امضا نشده، اجاره بها در تهران نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بالاتر، در کلان شهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها هم بالاتر از ۱۵ درصد نمی تواند باشد. رعایت این امر از روز دوشنبه (۹ تیر ماه جاری) الزامی شد و شرایط مذکور تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند پابرجاست.

*تاثیر مثبت تعیین سقف اجاره بها بر بازار
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه تعیین سقف اجاره بها می تواند برای بازار اجاره و اجاره نشین ها مفید باشد؟ گفت: اتحادیه مشاوران املاک از مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا حمایت می کند و معتقد است این طرح تا حدودی می تواند از لحاظ روانی بر بازار اجاره تاثیر بگذارد. بنابراین ما به تمام املاکی ها ابلاغ کرده ایم که این مصوبه را به خوبی با مالکان در میان بگذارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: وقتی ستاد ملی مبارزه با کرونا می تواند برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی برای اماکن مقدس ایجاد کند پس بنابراین قطعا می تواند بنا به شرایط و مصلحت کشور در خصوص بازار مسکن و اجاره بها نیز تصمیم گیری کند.

اتحادیه املاک موافق تعیین سقف برای اجاره بها است و قطعا این اقدام می تواند بر بازار اجاره تاثیر بگذارد

خسروی اضافه کرد: اتحادیه املاک موافق تعیین سقف برای اجاره بها است و قطعا این اقدام می تواند بر بازار اجاره تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه املاک با حمایت از مصوبه دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از مشاوران املاک خواهد خواست که برای اجرای بهتر این مصوبه تمام موارد ابلاغی را رعایت کنند، گفت: املاکی ها هیچ گاه طرفدار رشد قیمت مسکن نبوده و نیستند چرا که معتقد هستند با قیمت های پایین خرید و فروش ملک رونق بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: هفته گذشته در جلسه ای که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد تاکید شد که سران سه قوه از تعیین سقف اجاره بها حمایت کنند. پس وقتی سران سه قوا از مصوبه مزبور حمایت می کنند بدون شک این برنامه می تواند مفید باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران که اجاره بها بیشتر از ۵۰ درصد افزایش داشته است واقعی است؟ تاکید کرد: نمی توان افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها را در تایید کرد چرا که برخی از مالکان نسبت به سال گذشته اجاره بها را کمتر افزایش داده اند اما به هر حال تعیین ممنوعیت افزایش ۲۵ درصد برای تهران هم تا حدی مناسب است.

وی خاطر نشان کرد: با صنعت استیجاری و رونق تولید می توان بهره خوبی از ثبات قیمت مسکن گرفت.

داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ۲۴ درصد خانوارهای شهری و ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در سال ۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند

به گزارش  بازار، داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ۲۴ درصد خانوارهای شهری و ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در سال ۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند.

بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه سالانه خانوار در سال ۹۸ حاکی از آن است که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیشترین سهم با ٤٨.٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با ٣٠.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار از سطح شهر حاکی از این است که اغلب املاکی ها نسبت به این مصوبه با دیده تردید نگاه می کنند اما معتقد هستند که مالکان می توانند نسبت به تعیین نرخ اجاره بها تا حدودی به نفع مستاجران رای بدهند. هر چند املاکی ها معتقد هستند که نرخ اجاره بها به تبعیت از رشد نرخ ارز و قیمت مسکن افزایش بیشتر از 50 درصدی را تجربه می کند.

کد خبر: ۲۷٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha