۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
سبد مشکلات ارغوان بافان سنگینی می‌کند؛ اقتصاد محلی در گرو حمایت ملی
گزارش بازار از وضعیت صنعتگران طرقبه شاندیز؛

سبد مشکلات ارغوان بافان سنگینی می‌کند؛ اقتصاد محلی در گرو حمایت ملی

مشهد- صنایع‌دستی طرقبه شاندیز شامل سبدهای ارغوان از جنس سبد و آبکش که سال‌ها زینت‌بخش محافل عمومی و بازار این شهر توریستی بوده است حال به دلیل هجوم کالاهای چینی و وارداتی رنگ خود را ا زدست ‌داده و گرمای بازار صنعتگران را به سردی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ارغوان بافی رشته‌ای شامل بافتن سازه‌های مختلف ازجمله سبدهای چوبی است که برای تمامی گردشگرانی که تاکنون به استان خراسان رضوی و شهرستان طرقبه شاندیز سفر کردند محصولی آشناست.

مردمان این ناحیه ییلاقی در جوار شهر مشهد مقدس که روزگاری اقتصادشان را باپوست و شاخه‌های ارغوان گره‌زده بودند حالا به دلیل کم‌توانی در رقابت با صنعتگران چینی بازار ارغوانی این منطقه را رها کرده و فروشنده تولیدکنندگان خارجی شده‌اند.

اگرچه این رشته فراگیری بیشتری از سبد و آبکش دارد و این روزها در مناطقی مانند شهر گردشگری طرقبه شاهد ویلاهایی هستیم که دارای آلاچیق‌ها یا ورودی‌هایی از جنس ارغوان هستند اما مشکلاتی در پیش روی هنرمندان این رشته هست که باید از زبان خود آن‌ها شنید.

مشکلات ریزودرشت
فرهاد عنبرانی یکی از افرادی که به قول خودش در این رشته خانواده‌اش ید طولایی دارند درباره مشکلات این حرفه می‌گوید: مهم‌ترین مشکل بر سر راه بافندگان ارغوان نبود بیمه و درآمد فصلی است.

وی به ما می‌گوید: به دلیل سختی‌هایی که این رشته و درآمد اندکی که دارد لذا جوان‌ها علاقه چندانی به ارغوان بافی ندارند.

دل بستن به فروش آن‌هم به چند مسافر رهگذری که حالا به دلیل شیوع کرونا خریداری ندارد دردی از  تولید کننده را درمان نمی‌کند

این ارغوان باف ابراز می‌کند: ارغوان‌ها را از دشت ارغوان تهیه می‌کنیم که این موضوع خود داستانی مفصل دارد زیرا منابع طبیعی برای حراست از این دشت با برداشت کنندگان ارغوان مشکل دارد و گاهی اوقات هر آنچه را که برداشت کرده ایم توقیف می کند.

عنبرانی بابیان اینکه کمتر مغازه‌ای حاضر است که محصولات ما را نقدا خریداری کند می‌افزاید: برخی از مغازه‌ها از ما می‌خواهند تا تولیداتمان را به‌ امانت برای فروش بگذاریم و برخی هم که خریدار محصول ما هستند آن را باقیمت پائین خریداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بازار مملو از سبدهای خارجی و ریزبافت چینی است بیان می‌کند: نوع بافت سبدهای خارجی مشتری بیشتری دارد و لذا از تعداد مشتریان می‌کاهد.

کاهش تولیدات
در همین راستا رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه تعداد ۳۵ واحد صنفی فروش صنایع‌دستی در این شهرستان فعالیت داشته و نسبت به عرضه و فروش تولیدات صنعتگران اقدام می‌کنند بیان کرد: متأسفانه در طی ماه‌های اخیر بیماری کرونا تأثیر ناخوشایندی بر روی فروش محصولات صنایع‌دستی و هم‌چنین تولید داشته است.

علی‌اکبر احمدزاده با اشاره به این موضوع که تعداد ۲۰۰ کارگاه تولیدی صنایع‌دستی در این شهرستان فعال بوده و مشغول به کار هستند، ادامه داد: خوشبختانه تعداد کارگاه‌های تولیدی و هنرمندان در این شهرستان نسبت به گذشته کاهش محسوسی نداشته است اما واقعیت این است که به دلیل نبود مشتری و از طرفی سایه‌اندازی بیماری کرونا تولیدات کاهش این کارگاه کاهش‌یافته است.

برند سازی ملی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز بابیان اینکه روستای مایان وسطی در بخش طرقبه به‌عنوان روستای شاخص  و حیاتی در بحث ارغوان بافی مطرح است، بیان کرد: در این روستا مردم شاخه‌های ارغوان را بر اساس تجاربی که از پدرانشان به آن‌ها رسیده اواخر تابستان و به‌خصوص فصل پاییز عمدتاً از ارتفاعات و دامنه‌های بینالود و به‌خصوص ارغوان دره درختان را  حرص کرده و جمع می‌کنند.

پیگیر این موضوع هستیم که روستای «مایان وسطی» را به‌عنوان یک روستای ملی در زمینه ارغوان بافی به ثبت برسانیم

احمدزاده با اشاره به اینکه مردم هنرمند این منطقه شاخه‌های بریده ارغوان را به اقلام صنایع‌دستی و لوازم منزل تبدیل می‌کنند، افزود: البته چند سالی است که این هنرمندان پا را فراتر نهاده و در تولید آلاچیق و لوازمی که در ویلاها استفاده می‌شود نیز ورود پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه شاغلان بسیاری در این صنعت داریم، گفت: به همین منظور پیگیر این موضوع هستیم که روستای «مایان وسطی» را به‌عنوان یک روستای ملی در زمینه ارغوان بافی به ثبت برسانیم.

تهیه چوب ارغوان مشکل تولیدکنندگان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز در تشریح مشکلات پیش روی ارغوان بافان ادامه داد: مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد  ابتدا در بحث چوب‌های ارغوان است.

احمد زاده عنوان کرد: ارغوان بافان برای برداشت چوب همه ساله درگیر مسائل اداری هستند و چون بحث درخت و درختچه و حرص کردن آن‌ها در مناطق طبیعی است جزو ضوابط اداری منابع طبیعی بوده  و این اداره به خاطر قوانین خاصی که دارد گاهی بارهای ارغوان را توقیف می‌کند.

وی افزود: در این رابطه جلسات بسیاری داشتیم که با کمک فرمانداری و مشارکت روستائیان در روستای مایان وسطی یک شرکت تعاونی را به ثبت برسانیم تا همه بتوانند هم در زمینه کاشت و برداشت ارغوان  و هم تولید و فروش مشارکت کنند.

هنرمندان فاقد بیمه/ جولان دلالان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه شاندیز یکی دیگر از مشکلات ارغوان باف ها را بیمه خدمات درمانی عنوان کرد و افزود: افرادی که پیش‌ازاین عضو سازمان میراث فرهنگی بوده و کارت هنرمندی و صنعت گری داشتند بیمه‌ هستند اما افرادی که در چند سال اخیر اضافه‌شده‌اند هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفتند، البته این مشکل کشوری است و مخصوص استان یا شهرستان خاصی نیست.

جولان دلالان و نیز نبود بازار مناسب برای فروش محصولات و نقص در بازاریابی به‌عنوان سایر مشکلات پیش پای تولیدکنندگان صنایع‌دستی در شهرستان طرقبه شاندیز است

احمدزاده هم‌چنین از جولان دلالان و نیز نبود بازار مناسب برای فروش محصولات و نقص در بازاریابی به‌عنوان سایر مشکلات پیش پای تولیدکنندگان صنایع‌دستی یاد کرد و ادامه داد: همین مشکلات موجب می‌شود تا صنعتگر درگیر بازاریان و دلال‌ها شده و درنتیجه محصول تولیدی را باقیمت نازلی به دلال بفروشد.

وی  در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه چه باید کرد نیز گفت: تمامی این مشکلات با تأسیس شرکت تعاونی قابل‌حل است لذا اقداماتی نیز برای تسهیل در تأسیس شرکت تعاونی انجام‌شده اما پیگیری از طرف تولیدکنندگان و صنعتگران به‌صورت جدی نبوده است.

کد خبر: ۲۷٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha