۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۱
۱۰ اثر جاودانه نقاشی جهان که باید ببینید

۱۰ اثر جاودانه نقاشی جهان که باید ببینید

هزاران سال است که نقاشی و خلق تصاویر در میان انسان‌ها رواج دارد. بر همین اساس نیز نقاشی‌های بسیاری از هنرمندهای معروف خلق شده است.

به گزارش بازار، نقاشی‌های جاودانه جهان حاصل نبوغ هنرمندانی بی‌نظیر در دنیای هنر است. اغلب این نقاشی‌ها راوی داستان‌هایی هستند که به اثر معنا و مفهوم می بخشد.

در این مقاله در نظر داریم در خصوص ۱۰ اثر جاودانه نقاشی جهان اطلاعاتی مختصر و مفید بدهیم. 

۱. مونالیزا؛ اثر لئوناردو داوینچی

مونالیزا (Mona Lisa)، با سبک رنسانس یکی از مشهورترین نقاشی‌های جهان و آثار لئوناردو داوینچی به شمار می‌آید که در موزه لوور پاریس نگهاداری می‌شود. این شاهکار در سال ۱۵۰۳ میلادی، با متریال رنگ روغن و در ابعاد ۵۳ × ۷۷ سانتی‌متر، روی چوب درخت صنوبر یا سپیدار خلق شد. گفته می‌شود داوینچی این نقاشی را به سفارش «فرانسیسکو دل جیوکوندو» (Francesco del Giocondo)، تاجر ثروتمند ابریشم فلورانسی، از «لیزا گراردینی»، همسر وی، کشیده است. البته صحت این موضوع هنوز مشخص نیست و بر همین اساس شخصیت واقعی مونالیزا بدون هویت است.

۱۰ اثر جاودانه نقاشی جهان که باید ببینید

مونالیزا را پادشاه فرانسیس اول (پادشاه فرانسه) خریداری کرد و تا امروز نیز در فرانسه باقی مانده است. این نقاشی از سال ۱۷۹۷ میلادی به موزه لوور جهت نگهداری و نمایش واگذار شد. هرساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این نقاشی زیبا به موزه لوور فرانسه می‌روند.

۲. شام آخر؛ اثر لئوناردو داوینچی

شام آخر (The Last Supper)، با سبک رنسانس والا یکی از بی‌نظیرترین نقاشی‌های دنیای هنر و آثار لئوناردو داوینچی است. این نقاشی که در صومعه «سانتا ماریا دل گراتزیه» میلان ایتالیا نگهداری می‌شود، در سال ۱۴۹۸ میلادی، با تکنیک فرسکو (دیوارنگاری) و در ابعاد ۸۸۰ × ۷۰۰ سانتی‌متر خلق شد. شام آخر روی دیواری مستطیلی شکل کشیده شده است که به سالن غذاخوری صومعه‌ای در شهر میلان تعلق دارد. این اثر صحنه‌ی آخرین شام مسیح و ۱۲ حواریون، قبل از به صلیب کشیده شدن را نشان می‌دهد.

۳. جیغ؛ اثر ادوارد مونک

جیغ (The Scream)، با سبک اکسپرسیونیسم یکی از نقاشی‌های معروف ادوارد مونک به شمار می‌آید که در موزه مونک، در پایتخت نروژ نگهداری می‌شود و در دنیا به‌عنوان اثری مشهور است که نمادی از ترس، رنج، اضطراب و هیجان دارد. این اثر در سال ۱۸۹۳ میلادی، با تکنیک رنگ روغن، پاستیل و چسب رنگ، در ابعاد ۷۳٫۵ × ۹۱ سانتی‌متر کشیده شد. جیغ چهار نسخه دارد و ایده اجرای آن زمانی به ذهن مونک رسید که در حال پیاده‌روی عصرگاهی با یکی از دوستانش، نور قرمز خیره‌کننده‌ای از غروب خورشید می‌بیند. 

۴. زایش ونوس؛ اثر ساندرو بوتیچلی

زایش ونوس (The Birth of Venus)، با سبک رنسانس و تکنیک تمپرا روی بومی به ابعاد ۲۷۸ × ۱۷۲ سانتی‌متر خلق شده است و در گالری «اوفیتزی» میلان ایتالی نگهداری می‌شود. این اثر که به اواسط دهه ۱۴۸۰ میلادی تعلق دارد، یکی از نقاشی‌های معروف یاندرو بوتیچلی به شمار می‌آید. این هنرمند، زایش ونوس را به سفارش خانواده مدیچی (یکی از قدرتمندترین سلسله‌های بانکی آن دوره) به تصویر کشید.

۵. شب پرستاره؛ اثر ونسان ون گوگ

شب پرستاره (The Starry Night)، با سبک پست‌امپرسیونیسم و هنر مدرن یکی از نقاشی‌های معروف جهان و آثار ون گوگ است. این اثر در سال ۱۸۸۹ میلادی، با متریال رنگ روغن و در ابعاد ۹۲ × ۷۴ سانتی‌متر، روی بوم خلق شد و امروزه در موزه هنر مدرن نیویورک نگهداری می‌شود. ون گوگ زمانی شروع به کشیدن این نقاشی کرد که به‌علت افسردگی و پارانویا در بیمارستان روانی تحت نظر بود و حدود یک‌سال بعد از خلق شب پرستاره نیز خودکشی کرد. این اثر در واقعیت چشم‌انداز ذهنی ون گوگ از یک دهکده ایدئال قبل از طلوع آفتاب را نشان‌ می‌دهد که با این ذهنیت از پنجره اتاقش در بیمارستان کشیده است.

۱۰ اثر جاودانه نقاشی جهان که باید ببینید

ون گوگ در خصوص شب پرستاره چنین گفته است: شب رنگارنگ‌تر از روز است. در دل شب ستارگان بیش از یک سری نقاط ساده سفید روی صفحه‌ای سیاه به‌نظر می رسند و به رنگ‌های زرد، صورتی و حتی سبز ظاهر می‌شوند.

۶. امپرسیون طلوع آفتاب؛ اثر کلود مونه

امپرسیون طلوع آفتاب (Impression Sunrise)، با سبک امپرسیونیسم و تکنیک رنگ روغن روی بومی به ابعاد ۶۳ × ۴۸ سانتی‌متر ترسیم شده است. این نقاشی که به سال ۱۸۷۲ میلادی تعلق دارد؛ یکی از مشهورترین آثار کلود مونه به شمار می‌آید و در موره مونه در پاریس نگهداری می‌شود. هنرمند در این نقاشی لنگرگاه شهر زادگاه خود در لوهاور کشور فرانسه به تصویر کشیده است.

۷. ندیمه‌ها؛ اثر دیه‌گو ولاسکوز

ندیمه‌ها (Las Meninas)، با سبک باروک و تکنیک رنگ روغن روی بومی در ابعاد ۲۷۶ × ۳۱۸ سانتی‌متر کشیده شده است. هنرمند دیه‌گو ولاسکوز این نقاشی را در سال ۱۶۵۶ میلادی به سفارش پادشاه فیلیپ چهارم اسپانیا خلق کرد. ندیمه‌ها در موزه پرادوی مادرید اسپانیا نگهداری می‌شود و یکی از رازآلودترین آثار هنری جهان به‌شمار می‌رود؛ پرتره‌ای گروهی از خاندان سلطنتی اسپانیا که شاهزاده مارگریت ترزای پنج ساله در مرکز آن قرار دارد و تعدادی خدم و حشم نیز در اطراف او خدمت‌گذاری می‌کنند.

۸. دختری با گوشواره‌ی مروارید؛ اثر یوانس ورمیر

دختری با گوشواره‌ی مروارید (Girl with a Pearl Earring)، با سبک عصر طلایی نقاشی هلند و تکنیک رنگ روغن، روی بومی به‌اندازه ۳۹ × ۴۴٫۵ سانتی‌متر خلق شد. ورمیر این اثر را در سال ۱۶۶۵ میلادی کشید که اغلب آن را با مونالیزا مقایسه می‌کردند. درصورتی‌که این دو اثر با یکدیگر فرق دارند و دختری با گوشواره مروارید نه‌تنها پرتره نیست؛ بلکه یک ترونی (tronie) است. این سبک اغلب مدل‌هایی با پوشش‌های خیالی و اغراق‌آمیز به تصویر می‌کشد و نشئت گرفته از کشورهای فقیر است. این نقاشی در موزه Mauritshuis شهر لاهه هلند نگهداری می‌شود.

۹. بوسه؛ اثر گوستاو کلیمت

بوسه (The Kiss)، با سبک هنر نو، هنر مدرن، سمبولیسم و مکتب جدایی وین و تکنیک رنگ روغن و برگ‌های طلا، پلاتین و نقره، روی بومی به ابعاد ۱۸۰ × ۱۸۰ سانتی‌متر ایجاد شده است. هنرمند گوستاو کلیمت این اثر را در سال ۱۹۰۷ میلادی خلق کرد. این نقاشی در گالری کاخ بلودر در وین اتریش نگهداری می‌شود. بر اساس نظریه موزه آپر بلودر، هنرمند عبارتی تمثیلی درمورد عشق در قلب و وجود انسان را به تصویر درآورده است.

۱۰. آفرینش آدم؛ اثر میکل آنژ

آفرینش آدم (The Creation of Adam)، با تکنیک فرسکو در طول سال‌های ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲ میلادی در ابعاد ۵۷۰ × ۲۸۰ سانتی‌متر بر سقف صومعه سیستین چپل واتیکان خلق شد. این نقاشی دیواری یک اثر هنری-مذهبی است که نسخه اصلی آن روی سقف کلیسای سیستین واتیکان قرار دارد. آفرینش آدم با به تصویر کشیدن لمس دست خداوند و انسان، داستان خلقت آدم بر اساس کتاب آفرینش را نشان می‌دهد.

کد خبر: ۲۷۱٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha