۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
چین با خودروهای برقی در بازارهای جهانی می تازد
صادرات خودرو از کشور چین بیشتر از ژاپن شد

چین با خودروهای برقی در بازارهای جهانی می تازد

چین برای اولین بار و پس از 6 سال سردمداری ژاپن در صادرات خودرو به کشورهای دیگر در جایگاه اول صادرات خودرو قرار گرفت.

بازار؛ گروه خودرو: بر اساس داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه توسط انجمن خودروسازان ژاپن (گاما)، چین در سال گذشته به لطف شرکت های تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی، ژاپن را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پشت سر گذاشت.

بر اساس گزارش گاما، شرکت های ژاپنی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴.۴۲ میلیون خودرو، کامیون و اتوبوس صادر کردند که رشدی ۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ نشان می دهد.

در مقابل، طبق داده‌های منتشر شده قبلی، صادرات خودرو چین در سال گذشته به ۴.۹۱ میلیون دستگاه رسیده است که نشان از رشد ۵۷ درصدی صادرات نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد. البته انجمن خودروسازان چین(CAAM) تعداد خودروهای صادره ۵.۲۲ میلیون دستگاه بوده است.

پیشی گرفتن خودروسازان چینی از رقبای ژاپنی از این جهت حائز اهمیت است که ژاپن از سال ۲۰۱۷ بزرگترین صادرکننده خودرو بلا منازع در جهان بوده است. با این حال برتری چین نسبت به ژاپن در حوزه صادرات هنوز نسبی است، زیرا شرکت های ژاپنی نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر تعداد تولید خود در داخل، در کارخانه های خارج از کشورشان تولید کرده اند که شمار آنها ۱۷ میلیون است، این در حالی است که شرکت های چینی تنها تعداد کمی کارخانه در خارج از کشور دارند.

در پایان ماه دسامبر( آذر ماه)، گروه خودروهای برقی چینی بی وای دی « BYD Auto» از ساخت کارخانه ای در مجارستان برای هدف قرار دادن بازار اروپا خبر داد و همچنین پروژه های مشابهی در سایر نقاط جهان از جنوب شرق آسیا تا برزیل دارد

انتظار می‌رود چین در این سال جاری میلادی و سالهای پیش رو در حوزه تولید فرا سرزمینی پیشرفت بیشتری کنند چنانکه گروه خودروهای برقی چینی بی وای دی « BYD Auto» در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ عملکرد بهتری از شرکت آمریکایی تسلا به در جهان داشته و در حال تلاش برای توسعه سریع تولید در خارج از کشور خود است.

البته باید دید آیا کشورهای انکلوساکسون در این مسیر سنگ اندازی جدی خواهند داشت یا قواعد رقابتی از جمله کیفیت و قیمت منطق خود را بر بازارهای جهانی حاکم خواهد کرد.

گفتنی است: در پایان ماه دسامبر( آذر ماه)، گروه خودروهای برقی چینی بی وای دی « BYD Auto» از ساخت کارخانه ای در مجارستان برای هدف قرار دادن بازار اروپا خبر داد و همچنین پروژه های مشابهی در سایر نقاط جهان از جنوب شرق آسیا تا برزیل دارد.

کد خبر: ۲۷۱٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha