۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی دامن تولید را گرفته است| ارزش ۱۹۰ میلیارد دلاری بازار جهانی تجهیزات
بازار گزارش می دهد؛

ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی دامن تولید را گرفته است| ارزش ۱۹۰ میلیارد دلاری بازار جهانی تجهیزات

در شرایطی که بازاری به ارزش حدود ۱۹۰ میلیارد دلار برای تجهیزات و ماشین آلات معدنی جهان تا ۲۰۲۸ برآورد می شود، معدنکاران کشور معتقدند تحت تاثیر ممنوعیت واردات ماشین آلات تولیدات معدنی کاهشی شده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت معدن یک بازیگر کلیدی در اقتصاد جهانی است که مواد اولیه ضروری را فراهم می کند که به صنایع مختلف سوخت می دهد و به رشد اقتصادی کمک می کند. از فلزات گرانبها گرفته تا سوخت های فسیلی، مواد معدنی استخراج شده از پوسته زمین جزء لاینفک تولید، ساخت و ساز، تولید انرژی و پیشرفت های تکنولوژیکی هستند.

چین، ایالات متحده، روسیه، کانادا و برزیل؛ ۵تولید کننده برتر مواد معدنی

این در شرایطی است که طبق آمارهای جهانی، در حوزه معدن کاری و تولید مواد معدنی «چین»، پیشرو ترین کشور معدنی جهان است و حدود نیمی از فلزات و مواد معدنی جهان را تولید می کند. نکته قابل تامل اینکه بخش معدن این کشور سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و بیش از ۸ میلیون نفر در این بخش استخدام است. چین به خاطر ذخایر فراوان زغال سنگ، طلا و فلزات خاکی کمیاب که برای تولید فناوری ضروری هستند، شناخته شده است. این کشور همچنین دارای بزرگترین ذخایر تنگستن، قلع و سرب است. علاوه بر این، چین بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم، فولاد و سیمان در سطح جهان است و برای تامین تقاضای خود به فعالیت های معدنی متکی است.

از سوی دیگر ایالات متحده جایگاه دوم را در بین کشورهای برتر معدنی جهان به دست آورده است. این کشور با منابع معدنی متنوع و سابقه ای عمیقاً ریشه در معدن، تولید کننده عمده زغال سنگ، مس، طلا، فسفات و مواد معدنی صنعتی است. صنعت معدن در ایالات متحده به طور قابل توجهی به اقتصاد این کشور کمک می کند به طوری که سالانه تا ۱۲۷ میلیارد دلار ارزش تولیدات معدنی این کشور است.

ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی دامن تولید را گرفته است| ارزش ۱۹۰ میلیارد دلاری بازار جهانی تجهیزات

بر اساس آمارهای جهانی همچنین روسیه یا رقم زدن تولیدی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار در سال در جایگاه سوم قرار دارد. این کشور از نظر منابع معدنی از جمله ذخایر قابل توجه زغال سنگ، سنگ آهن، نیکل، مس و الماس غنی است ضمن اینکه. این کشور دارای زیرساخت های استخراج معدنی و فناوری های پیشرفته معدنی است.

در حالی که کانادا دومین کشور بزرگ جهان، پیشرو در تولید طلا، نقره، اورانیوم، مس و نیکل است، حجم تولید مواد معدنی این کشور به بیش از ۴۹ میلیارد دلار در سال می رسد

از سوی دیگر کانادا در رتبه چهارم قرار دارد آن هم در شرایطی که این کشور در واقع دومین کشور بزرگ جهان، پیشرو در تولید طلا، نقره، اورانیوم، مس و نیکل است. صنعت معدن کشور جزء لاینفک اقتصاد آن است که باعث جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و کمک به صادرات می شود و حجم تولید مواد معدنی این کشور به بیش از ۴۹ میلیارد دلار می رسد. داده های جهانی همچنین نشان می دهد که برزیل نیز با تولید حدود ۴۵ میلیارد دلار مواد معدنی در سال پنجمین کشور معدنی در جهان است. در واقع برزیل بزرگترین کشور آمریکای جنوبی، تولید کننده عمده سنگ آهن، بوکسیت، نیوبیم و تانتالیم است. صنعت معدن نقش مهمی در اقتصاد برزیل دارد و به اشتغال و درآمدهای صادراتی کمک می کند. بخش معدن کشور شاهد رشد قابل توجهی بوده است که ناشی از سرمایه گذاری در زیرساخت ها و پیشرفت در فناوری های معدن است.

سهم ۶۲ میلیارد دلاری آسیا و اقیانوسیه از بازار جهانی تجهیزات معدنی

بر اساس این گزارش، اصلی ترین تکنولوژی های مورد نیاز برای بخش معادن در واقع ماشین آلات و تجهیزات است. به این ترتیب روند بازار جهانی ماشین آلات و تجهیزات معدنی روندی پویا و رو به رشد دارد. در واقع آمارهای منتشر شده نشان می دهد که بازار جهانی تجهیزات ساخت و ساز و معدن در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۶۱ میلیارد دلار آمریکا بود که در آن سال، منطقه آسیا و اقیانوسیه به تنهایی بیش از ۶۲ میلیارد دلار از اندازه بازار را به خود اختصاص داد.

پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی تجهیزات و ماشین آلات معدنی تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۱۶۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۸ نیز به حدود ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید

از سوی دیگر تحلیلگران بازار معتقدند ارزش بازار جهانی تجهیزات و ماشین آلات معدنی تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۱۶۶ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۸ نیز به حدود ۱۹۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

در واقع در حالی بحث تامین ماشین آلات معدنی در تسهیل روند کار معدنکاران اهمیت دارد که معدنکاران ایران در این بخش با مشکلات بسیاری مواجه هستند. به این معنا که از یک سو طی ۵ سال گذشته اجازه واردات ماشین آلات به بخش معدن داده نشده و از سوی دیگر تولید داخل در حدی نیست که کل نیاز این صنعت را تامین کند. به طوری که پیش از این «حسن حسینقلی» رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص میزان کمبود ماشین آلات معدنی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: متاسفانه دیدگاه غلطی که در وزارتخانه وجود دارد این است که می گویند می خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم و به این بهانه جلوی واردات ماشین آلات معدنی را گرفته اند. این در شرایطی است که حتی ۱۰ درصد از یک ماشین در داخل تولید نمی شود که بگویند ما تولید کننده هستیم. در واقع مساله اینجا است که در ایران موتور، گیریبکس، زیربندی، و غیره نمی توانیم تولید کنیم در حالی که اینها اصل ماشین است بنابراین نمی توان بگوییم تولید کننده هستیم.

با ممنوعیت واردات ماشین آلات تولیدات معدنی کاهش یافته است

حسینقلی همچنین اظهار داشت: به طور کلی ما حدود ۲۰ هزار دستگاه ماشین نیاز داریم که در مجموع ۲ میلیارد دلار می شود. اما از ۴-۵ سال پیش جلوی واردات ماشین آلات را گرفته اند و تبعات این ممانعت از واردات، دامنگیر تولید شده است. به این معنا که در ۵ سالی که ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی اعمال شده تولید ماده معدنی پایین آمده است. در حالی که اگر ممنوعیت اعمال نمی شد سالی ۶۰۰ هزار دلار ما واردات ماشین داشتیم و الان هیچ کمبودی از نظر ماشین آلات معدنی نداشتیم. اما متاسفانه به بهانه نبودن ارز و غیره ممنوعیت اعمال کردند. مگر می شود برای واردات ماشین الات معدنی که مواد اولیه صنایع مختلف را تولید می کند ارز نباشد!

کد خبر: ۲۷۱٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha