۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
دولت برنامه خود برای تحقق شعار جهش تولید را ارائه بدهد| قانون اخذ عوارض از صادرات تولید را مختل کرد
رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در گفتگو با بازار:

دولت برنامه خود برای تحقق شعار جهش تولید را ارائه بدهد| قانون اخذ عوارض از صادرات تولید را مختل کرد

رئیس اتحادیه سرب و روی با تاکید بر اینکه جهش تولید با افزایش تولید متفاوت است گفت: برای تحقق این شعار دولت باید برنامه بدهد و در آن برنامه حتما قوانینی که مخل تولید شده را مد نظر قرار بدهد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: در حالی سال ۱۴۰۳ سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است که بخش معدن کشور در سال قبل به دلایل مختلف با افت تولید مواجه شده است. آن هم در وضعیتی که فعالان این بخش معتقدند در صورت بها دادن به این حوزه می توان ارزآوری بالایی برای کشور از طریق صادرات رقم زد.

قوانینی که در عملی شدن جهش تولید اختلال ایجاد می کنند

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص شرایط مورد نیاز برای تحقق شعار سال در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: مسلما پیش نیاز این است که دولت یک برنامه بدهد، چرا که جهش تولید با افزایش تولید متفاوت است به این معنا که بایستی ۲-۳ برابر کار کنید تا بگویند جهش تولید رقم خورده است. بنابراین اول دولت مخصوصا وزرای اقتصاد باید یک برنامه مورد تایید هیات وزیران برسانند بعد با هم اندیشی اتاق های بازرگانی، فعالین اقتصادی و دولت ها دست در دست هم بدهیم این شعار را محقق کنیم.

رئیس اتحادیه سرب و روی ایران: یکی از مواردی که در برنامه مورد نظر دولت برای رسیدن به جهش تولید باید طرح شود قوانینی است که الان مُخل تولید است؛ قوانینی مثل اخذ عوارض از صادرات و حقوق دولتی

حسینقلی افزود: یکی از مواردی که در برنامه مورد نظر دولت برای رسیدن به جهش تولید باید طرح شود قوانینی است که الان مُخل تولید است؛ قوانینی مثل اخذ عوارض از صادرات و حقوق دولتی. به نحوی که شاهد هستیم وزیر صمت به رئیس جمهور نامه داده اند که اگر پرداخت حقوق دولتی دیر شود، به اندازه سالی ۱۲ درصد کم نشود بلکه با توجه به تورم ۴۰ درصد جریمه بدهد. به این ترتیب وزیر صمت که باید حامی تولید کننده باشد دشمن درجه یک معدن شده است.

دولت وارد کنندگان را تشویق و تولید کنندگان را جریمه می کند

وی با بیان اینکه گرفتن عوارض حقوق دولتی به علاوه جریمه عوارض غیر قانونی است، گفت: از سوی دیگر لیست مواد خام و غیر خام به ماده ۳۷ نمی خواند و ۹۰ درصد محصول خام و نیمه خام نیست، در حقیقت در هیچ جای دنیا این ماده نیمه خام را نداریم و این عنوان اختراع آقایان است. با این وجود لیستی درست کرده اند که فقط عنوان خام است؛ یعنی تفاوتی بین مواد اولیه کلوخه با کنستانتره نیست. بنابراین اگر برای کنستانتره ۲ درصد عوارض بسته می شود برای مواد باید ۵ درصد بسته شود. اما به دلیل اینکه در مورد اینگونه مسائل با تشکل های مربوطه و اتاق بازرگان مشاوره نمی کنند این مسائل پیش می آید. لذا این اتفاقات از نظر صادر کننده غیر قانونی است و نحوه اجرا بدتر از همه است.

حسینقلی خاطر نشان کرد: حسینقلی در ادامه افزود: مساله مهم این است که پرداخت عوارض را از اول سال تعیین کرده اند که بپردازیم در حالی که طبق قانون عطف به ماسبق نمی شود! جالب است که دست و پای ما را می بندند و همه گونه جریمه، مالیات و عوارض می گیرند و بعد می گویند جهش تولید هم باید رقم بزنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون ترخیص کالا و عرضه محصول در بورس گفت: برای جهش تولید باید بسیاری از این موارد همچون ثبت سفارش ها، واردات، تخصیص ارز، اجبار کردن به اینکه در بورس موادرا عرضه کنیم آن هم با قیمتی که دولت تعیین می کند و اینکه ۱۰۰ درصد ارز صادراتی را با دلار نیما بیاوریم رفع شود. چون ما همه هزینه ها را با دلار آزاد انجام می دهیم و وقتی کالایی صادر می کنیم با دلار نیمایی به دولت بدهیم. این یک تفاوت ۵۰ درصدی است که اصلا معقول و منطقی نیست.

جهش تولید از مسیر تک نرخی کردن ارز می گذرد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که راهکار چیست گفت: باید ارز را تک نرخی کنند؛ واردات فقط از محل صادرات صورت بگیرد یعنی هر کس می خواهد واردات کند به نرخ آزاد از یک صادر کننده خریداری کند. دولت ارز نیما را از صادر ما می گیرد به وارد کننده می دهد و به این ترتیب هر روز وارد کننده چاق و تپل تر می شود اما ما که تولید کننده هستیم باید جریمه شویم چون وارد کننده باید کالا ارزان بیاورد. اما سوال اینجا است که وقتی کالا را ارزان می آورد آیا با نرخ دلار نیمایی به مردم کالای خود را فروخته می شود؟ قطعا خبر کما اینکه هچمنان که کالاهای اساسی وارد می شود به نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان فروخته نمی شود.

حسینقلی افزود: اگر بخواهند کاری کند باید حتما قوانین را اصلاح کنند اما این آقایان اصلا این کار را نمی کنند چون کسی که خود این مقررات دست و پا گیر و فلج کننده را گذاشته است نمی شود خودشان نمی تواتند آن را اصلاح کنند و افراد دیگری باید بیایند و این کشتی در حال غرق شدن را نجات دهند.

کد خبر: ۲۸۴٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha