۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
شناسایی ۳۸ ماده ارزشمند در دریاچه نمک قم/ کمبود کالای اساسی نداریم
در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

شناسایی ۳۸ ماده ارزشمند در دریاچه نمک قم/ کمبود کالای اساسی نداریم

قم - سیجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، مواد معدنی موجود در دریاچه نمک را دارای ارزش بسیار دانست و گفت: ۳۸ نوع ماده اولیه استراتژیک در این منطقه کشف شده که برای صنایع الکترونیکی و صنعتی مهم کشور اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمود سیجانی ظهر سه‌شنبه همزمان با روز ملی صنعت و معدن در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت قم برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد این سازمان، بیان کرد: مواد معدنی دریاچه نمک ارزش مهمی دارد و می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را برطرف کند.

وی بیان کرد: در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است احیای معادن استان باید در اولویت کاری ما قرار گیرد، تصریح کرد: دریاچه نمک هم دارای ذخایرغنی از مواد معدنی است و ویژگی مهم آن این است که مواد استخراج شده آن با نخستین بارندگی بازآفرینی می‌شود و یک پدیده زایشی با ارزش خداددادی است.

احیای ۳۰ واحد راکد و بازگشت به چرخه تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احیای واحدهای راکد در سطح استان و بازگشت دوباره آن‌ها به چرخه تولید، بیان کرد: روند احیای واحدهای صنعتی همچنان مورد توجه ما است و از ۱۵۲ واحد صنعتی در سال ۹۷ امسال ۳۰ واحد راکد تعطیل شده صنعتی به مدار تولید بازگشتند.

وی افزود: هرچند کرونا و تحریم شرایط سختی را برای واحدهای تولیدی به جا گذاشت اما با مدیریت و برنامه ریزی فرصت‌های مطلوبی برای بومی سازی قطعات صنعتی و مواد اولیه فراهم کرد.

سیجانی افزود: بعد از شیوع کرونا شش واحد تولیدی ماسک در قم فعال‌ شده که می‌تواند تمام نیازهای روزانه استان را برطرف کند، همچنین چند واحد پویا و کارآمد در تولید مواد ضدعفونی‌کننده و لباس‌های مخصوص بیمارستانی در شهرک‌های صنعتی قم با تغییر خط تولید فعال شد.

وی یادآور شد: رونق فروش اینترنتی محصولات مصرفی یکی دیگر از فرصت‌های ارزشمندی بود که کرونا به وجود آورده است.

تجارت با کشورهای اورآسیا اولویت تجارت خارجی قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه افزایش صادرات به کشورهای اوراسیا با رفع محدودیت‌های ارزی اولویت اصلی قم در بخش صادرات کالا است، گفت: سال گذشته ۲۲۰ میلیون دلار صادرات کالا از قم انجام شد، درحالی که هدف‌گذاری استان ۲۵۰ میلیون دلار بود و سال گذشته صادرات کالا در اسفندماه با شیوع کرونا به صفر رسید.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات تحریم و انتقال ارز، اولویت اصلی استان در مبحث تجارت خارجی کالاهای مورد نیاز است و جهش تولید و بهبود فضای واحدهای صنعتی و تولیدی قم با رونق صادرات امکان‌پذیر است.

سیجانی عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا تأثیر منفی در اقتصاد استان به‌ویژه در بخش صادرات، تعهدات ارزی و تأمین مواد اولیه گذاشته‌ است.

ذخیره ۲۵۰ تن مرغ منجمد در انبارهای قم

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این نشست خبری گفت: قم یکی از استان‌های مطلوب کشور در تأمین کالاهای اساسی معرفی شده‌ است.

امیرحسین پرهام بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته در سه‌ ماهه اول امسال در قم هیچ کمبودی از نظر تأمین کالاهای اساسی وجود نداشته و از ابتدای امسال دو هزار و ۹۰۰ تن برنج و سه هزار تن شکر و ۱۲۲ تن گوشت قرمز را توزیع کرده است.

وی با اشاره به گرانی مرغ در بازار، افزود: افزایش قیمت نهاده‌ها و تحویل دیرهنگام نهاده‌ها به مرغداران دو توجیه فعالان این صنعت در افسارگسیختگی قیمت‌ها می‌باشد و اکنون ۲۵۰ تن مرغ منجمد در انبارهای استان برای توزیع با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان دخیره شده است.

مشکل کمبود بازرس در قم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با انتقاد از کمبود نیروهای بازرسی در قم عنوان کرد: در بخش نظارت و بازرسی سازمان ۲۴ بازرس مشغول فعالیت هستند.

احمد سمیعی نسبت افزود: از زمان اصلاح قیمت سوخت شاهد رشد در احتکار کالا و فروش و عرضه‌های نامتعارف هستیم.

وی بیان کرد: در سه‌ماهه گذشته، ۲۴ هزار و ۵۷ مورد بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی استان صورت گرفته است.

کد خبر: ۲۷٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha