۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
سهم ۱۵ درصدی از معادن؛ حسرتی که بر دل کرمانی ها ماند| صنایع به مسئولیت های اجتماعی پایبند باشند
بازار گزارش می دهد؛

سهم ۱۵ درصدی از معادن؛ حسرتی که بر دل کرمانی ها ماند| صنایع به مسئولیت های اجتماعی پایبند باشند

کرمان- استان کرمان در حالی به بهشت معادن شهره است که از منافع این ثروت عظیم خدادادی محروم مانده و اهالی معتقدند بازگشت سهم ۱۵ درصدی معادن به این استان در حد بسیار ناچیز است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان که به بهشت معادن شهره است؛ با استخراج ۴۲ نوع ماده معدنی از ظرفیتی عظیم در این حوزه برخوردار است. از عمده ترین تولیدات معدنی این استان می توان به فولاد، مس، زغال سنگ، کرومیت و... اشاره کرد.

وجود چنین ظرفیت های عظیمی باید کرمان را در مسیر رشد و توسه قرار دهد این در حالیست که کرمان در قیاس با سایر استان های مشابه دچار عقب ماندگی محسوسی است.

صنایع و معادن بزرگ کرمان باید با عمل به مسئولیت های اجتماعی به توانمندسازی و رشد اقتصادی این استان کمک کنند چرا که این صنایع با بهره گیری از ظرفیت های این استان درآمدهای کلانی به دست می آورند که قطعا مردم منطقه هم باید از آن منتفع شوند.

انتقاد از سطح پایین انجام تعهدات اجتماعی توسط صنایع

امیر شریفی که تحصیلکرده رشته صنایع است به بازار گفت: وقتی صنایع از ظرفیت ها و محیط زیست یک منطقه استفاده می کنند، در قبال آن منطقه مسئولیت اجتماعی دارند و باید در این زمینه ردیف بودجه در نظر بگیرند.

وی با انتقاد به سطح پایین انجام تعهدات از سوی صنایع عنوان کرد: صنایع باید در زمینه تقویت زیرساخت های شهر و رفع مشکلات در زمینه برق، آب و... کمک کنند.

شریفی گفت: متاسفانه این صنایع از ظرفیت های کرمان درآمدزایی می کنند اما پول ها به تهران می رود و صرف استان نمی شود.

رضا سلیمانی در گفتگو با بازار با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده جوپار اظهار کرد: چندین معدن شن و ماسه و کارخانجات اطراف این منطقه از ظرفیت و ماشین آلاتشان برای جمع آوری و کمک به تنظیف محیط استفاده نمی کنند.

مریم عقیلی با اشاره به اینکه باید از محل سود صنایع و معادن صرف زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی آن منطقه شود، افزود: متاسفانه این اتفاق در استان ما رخ نداده است. استان کرمان باید با این ظرفیت و سرمایه عظیمی که دارد (مانند گل گهر و مس سرچشمه) بیشتر از این ها پیشرفت و توسعه داشته باشد.

وی عنوان کرد: کرمان نسبت به سایر استان ها پیشرفت کمی داشته است و تغییرات چندانی در استان ندیده ایم. اگر از محل سود صنایع و معادن در استان هزینه می شد؛ قطعا وضعیت نسبت به حالا، متفاوت می بود.

۱۵ درصد حقوق دولتی باید به استان برگردد

رئیس صمت شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار در گفتگو با بازار به قانون معادن اشاره و اظهار کرد: به استناد ماده ۱۴ قانون معادن، حقوق دولتی از معادن استان اخذ می شود.

مهدی حسینی نژاد ادامه داد: معادن جزو انفال و متعلق به همه است و بهره برداری از آنها به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار می شود. شخص در قبال میزان مواد معدنی که برداشت می کند، سهمی که از سوی دولت مشخص شده را به حساب خزانه واریز می کند.

وی گفت: تبصره های ذیل ماده ۱۴ قانون معادن مشخص کرده که ۱۵ درصد حقوق دولتی باید به استان برگردد و با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد، در راستای توسعه و رفاه اجتماعی آن منطقه هزینه شود.

رئیس صمت شمال استان کرمان گفت: همچنین به استناد تبصره ۴ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۶۵ درصد حقوق دولتی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد و صرف توسعه زیرساخت های معدنی شود.

حسینی نژاد بیان کرد: ۱۲ درصد حقوق دولتی هم باید برای بازسازی و جبران خسارت های وارده به استان، در اختیار منابع طبیعی قرار بگیرد. همچنین ۵ درصد هم باید در اختیار صندوق ضمانت معدنی قرار بگیرد که بتواند تسهیلاتی را در اختیار مکتشفان یا بهره برداران معدنی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در قانون معادن برای همه این حوزه ها نقش دیده شده است، افزود: باید توجه داشت که قانون بودجه هر سال مسائل مالی را رصد می کند و معمولا در آن اتفاقاتی رخ می دهد که مسائلی که از سوی استان در بحث توسعه پایدار و برگشت منابع استانی دنبال می شود را دچار چالش می کند.

بازگشت درصد ناچیزی از حقوق دولتی به کرمان

رئیس صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: سال گذشته در استان کرمان بر اساس نرخ پایه کشوری تعیین شده از سوی شورای عالی معادن، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان کرمان اخذ و به حساب خزانه واریز شد. باید ۱۵ درصد این مبلغ از طریق خزانه به استان برگشت داده می شد و از سازمان مدیریت و برنامه استان هزینه می شد که این اتفاق رخ نداد و متاسفانه درصد بسیار ناچیزی برگشت داده شد.

وی با اشاره به اینکه معادن سهم حقوق دولتی خود را پرداخت می کنند، عنوان کرد: باید با کمک همه ارکان استان از دستگاه های اجرایی تا دستگاه های نظارتی و قضایی، سهم برگشت استان را دنبال کرده و در این زمینه مطالبه گری کنیم تا بتوانیم در راستای توسعه کرمان گام های بزرگی را برداریم.

حسینی نژاد: سهم جی دی پی استان کرمان از جی دی پی کشور در حال حاضر ۳.۹۰ تا ۴ درصد است که تقریبا نزدیک به ۸۵ درصد آن مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است

رئیس صمت شمال استان کرمان به اشاره به اینکه کرمان به صمت صنعتی شدن پیش می رود، افزود: سهم جی دی پی استان کرمان از جی دی پی کشور در حال حاضر ۳.۹۰ تا ۴ درصد است که تقریبا نزدیک به ۸۵ درصد آن مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است. این رقم در پنج سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است.

وی گفت: بر اساس این آمار استان کرمان با سرعت بسیار زیاد به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است.

با کمک صنایع آب های نامتعارف را به کرمان آورده ایم

حسینی نژاد با اشاره به اینکه کرمان در گذشته قطب کشاورزی بود، افزود: طبق گفته مسئولان حوزه آب، میزان مصرف آب در کرمان نزدیک به شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۹۵ درصد آن در حوزه کشاورزی مصرف می شود.

رئیس صمت شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در حال تبدیل شدن به قطب فولاد کشور است، اظهار کرد: در حوزه صنعت با وجود فعالیت واحدهای صنعتی و فولادی، نزدیک به ۲ درصد آب استان را مصرف می کنیم. با همه صنایعی که پیش بینی کرده ایم؛ تقریبا در افق ۱۴۰۴ نزدیک به ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب مصرف خواهیم کرد.

وی تصریح داد: در حوزه صنعت تلاش کرده ایم که آب های نامتعارف را به استان بیاوریم. این آب ها که از خلیج فارس به کرمان آورده شده یا از محل اجرای فاضلاب های شهری است، باعث شده که با پای کار آمدن واحدهای صنعتی ضمن کمک به توسعه شهری از برداشت آب های زیر زمینی جلوگیری شود.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه این امر به حوزه آب پایدار استان کرمان کمک می کند، افزود: تلاش ما بر این است که آب خلیج فارس را در حوزه شرب هم بیاوریم که در حال پی گیری است.

وی گفت: در واقع صنایع استان کرمان با انجام این امور به صورت غیرمستقیم نقش مسئولیت اجتماعی خود را اجرا می کنند. این توان در استان به وجود آمده و موتور محرکه شکل گرفته است.

صنایع مادر دست صنایع کوچک را می گیرند

رئیس صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: در برنامه هفتم پیش بینی هایی کرده ایم که با کمک صنایع مادر صنایع کوچک و متوسط را پیش ببریم چرا که اثرات فعالیت صنایع کوچک است که سر سفره مردم می رود و باعث توسعه پایدار می شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار دارای سه رکن اصلی اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست است، افزود: اعتقاد ما بر این است که باید از محل معادن، موتورهای محرکی را ایجاد کرده و با ایجاد صنایع مادر، کار در حوزه صنایع کوچک و متوسط و دانش بنیان ها را پیش ببریم که در این زمینه در حال اجرای برنامه هایی هستیم.

حسینی نژاد بیان کرد: معادن و صنایع معدنی بر اساس ضوابط تعریف شده حقوق دولتی، مالیات و عوارض گمرکی را پرداخت می کنند. در مناطقی هم که آلایندگی ایجاد شده، در تلاش هستند که آلایندگی رفع شود اما چون بعضا به دلیل کمبود تجهیزات یا مسائل مختلفی نمی توانند آن را به صورت کامل برطرف کنند به استناد قانون، عوارض آلایندگی را هم پرداخت می کنند.

معادن کرمان ۱۵ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز کردند

وی با اشاره به وصول و واریز ۱۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان کرمان به حساب خزانه طی ساله گذشته افزود: همچنین حدود ۲۲ هزار میلیار تومان مالیات در استان کرمان وصول و به حساب خزانه واریز شد که حدود ۷۰ درصد آن را معادن و صنایع معدنی پرداخت کردند.

رئیس صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: در بحث های گمرکی که ورودی تجهیزات و ماشین آلات یا قطعات خودروسازی را شامل می شود، حدود ۱۲ هزار میلیار تومان در استان کرمان وصول و به حساب خزانه وارد شد.

حسینی نژاد: درخواست ما به عنوان متولی صنعت از همه حوزه ها و نمایندگان این است که به کمک یکدیگر بحث مطالبه گریمان در خصوص برگشت سهم استان کرمان را پیگیری کنیم

وی گفت: درخواست ما به عنوان متولی صنعت از همه حوزه ها و نمایندگان این است که به کمک یکدیگر بحث مطالبه گریمان در خصوص برگشت سهم استان کرمان را پیگیری کنیم. چرا که صنایع و معادن استان پرداخت هایشان را طبق قانون انجام می دهند.

خلا قانون مسئولیت اجتماعی

حسینی نژاد با بیان اینکه متاسفانه قانون مسئولیت اجتماعی نداریم، افزود: با تلاش خوب استاندار کرمان و نمایندگان، ان شالله در برنامه هفتم بخشی از سود معادن برای توسعه رفاه اجتماعی استان برگشت داده شود.

وی با اشاره به اینکه گام اول در این زمینه برداشته شده و به عنوان پیشنهاد جزو مصوبات بوده است، بیان کرد: در صورت تایید نهایی بخشی از سود معادن می تواند در راستای توسعه پایدار استان کرمان به کار گرفته شود.

چندی پیش هم محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در شورای معادن خواستار به‌روزرسانی پرداخت‌ های معادن شد و اظهار کرد: سهم واقعی کرمان از درآمد معادن باید به استان برگردد.

بنا به گفته مسئولان حدود هشت میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات شده معادن استان کرمان است که بیش از ۱۳۱ میلیون تن استخراج داریم. در این استان ۴۲ ماده معدنی وجود داد که ۸۳.۵ درصد استخراج مربوط به مس، سنگ آهن، زغالسنگ و کرومیت است.

اما کرمان با وجود چنین ثروت های عظیمی، نتوانسته است به پیشرفت و توسعه متناسب با ظرفیت هایش دست پیدا کند و مردم هم از این موضوع گلایه مندند. بازگشت سهم کرمان از حقوق دولتی معادن به استان و فعالیت جدی تر صنایع در زمینه مسئولیت های اجتماعی از مهم ترین مطالبات کرمانی ها از مسئولان به شمار می رود.

کد خبر: ۲۷۱٬۰۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha