۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
منتظر حمل تجهیزات ساخته شده روس به ایران هستیم| مذاکرات با مسکو درباره سیریک ادامه دارد
مدیرعامل توانیر در گفتگو با بازار:

منتظر حمل تجهیزات ساخته شده روس به ایران هستیم| مذاکرات با مسکو درباره سیریک ادامه دارد

بعد از گذشت ۲.۵ سال از آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیریک مدیرعامل توانیر گفته که مذاکرات با روسیه در این خصوص همچنان ادامه دارد. او البته گفته که بخشی از تجهیزات این نیروگاه در روسیه ساخته شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: چند روز پیش بود که استاندار هرمزگان گفت که عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک در سفر رئیس جمهور آغاز می‌شود؛ نیروگاهی با ظرفیت ۵ هزار مگاوات نقشی تعیین کننده و اساسی در تحول و توسعه سواحل مکران دارد، قرار بود که با همکاری روسیه احداث شود. اما به نظر می رسد که مسکو آن چنان که باید و شاید به تعهدات خود عمل نکرده و منابع لازم برای اجرای این پروژه هنوز جذب نشده است. این در حالی است که طبق گفته های مدیرعامل توانیر ایران به تمامی تعهدات خود در اینباره عمل کرده است.

مذاکرات ادامه دارد

مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با بازار درباره آخرین وضعیت ساخت نیروگاه سیریک و چرایی بد عهدی روس ها در ساخت و تامین مالی این نیروگاه گفت: مذاکرات با روسیه در این خصوص ادامه دارد. مذاکرات صورت گفته مثبت بوده و امیدوارم که شرایط بهبود بخشیده شود.

روسیه بخشی از تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه را ساخته و ما منتظر حمل آنها به ایران هستیم

به گفته او روسیه بخشی از تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه را ساخته و ما منتظر حمل آنها به ایران هستیم.

مدیرعامل توانیر همچنین با اشاره به این نکته که منابع مورد نیاز برای احداث نیروگاه از طریق وام دولتی کشور روسیه تامین خواهد شد، گفته که دولت ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

البته متولی صنعت برق کشور در حالی هیچ توضیحی درباره اینکه روسیه تا چه اندازه به تعهدات خود پایبند بوده نداده، که چندی پیش ناصر اسکندری معاون شرکت برق حرارتی به بازار گفته بود که تعلل هایی از سوی روس ها در روند اجرای کار صورت گرفته اما پیگیری های لازم در حال انجام است.

به گفته او، روس ها علاقه مند هستند که مپنا هم به این پروژه ورود کرده و ساخت نیروگاه سیریک را با همکاری این شرکت ایرانی دنبال کنند.

لازم به یادآوری است که کل مبلغ قرارداد ۱ میلیارد و ۴۰۶ میلیون یورو است که از محل خط اعتباری روسیه رقم ۱۱۹۷ میلیون یورو تأمین مالی خواهد شد و مابقی این رقم معادل ۲۱۱ میلیون یورو به‌عنوان آورده کارفرما از منابع داخلی شرکت برق حرارتی تأمین می‌شود. اما به نظر می رسد با وجود گذشت بیش از ۲.۵ سال اعتبار چندانی از سوی روس ها تامین نشده و پیشرفت چندانی هم در روند اجرای کار حاصل نشده است.

کد خبر: ۲۷۱٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
      0 0
      ۵۰سال طول خواهد کشید تا روسیه این نیروگاه را نصف ونیمه تحویل بده ودراین مدت باجگیری فراوان