۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
ضربه کاری پتروشیمی تندگویان به صنایع نساجی| معامله پلی استر در دی و آذر ۳۰ تا ۴۶  درصد کاهش یافت
عرضه نخ فیلامنت پلی استر ۱۲ درصد کمتر شد

ضربه کاری پتروشیمی تندگویان به صنایع نساجی| معامله پلی استر در دی و آذر ۳۰ تا ۴۶ درصد کاهش یافت

کاظمی نایب رییس انجمن صنایع نساجی گفت: عرضه پلی استر پتروشیمی شهید تندگویان در بورس در گریدهای مختلف ۳۰ الی ۴۶ درصد افت داشته، که در کنار رکود اقتصادی، ضربه شدیدی را به فعالان نساجی وارد کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مسئولین پتروشیمی کشور مدعی اند که مقدار عرضه محصولات در بورس امسال بیشتر از پارسال بوده و این مساله باعث کاهش صادرات و افت درآمدهای ارزی شده است. اما صنایع پایین دستی خیلی این ادعا را مخصوصاً در مواد پلیمری که مواد اولیه صنایع پایین دست داخلی است تایید نمی کنند. صنعت نساجی یکی از صنایعی است که حیاتش به محصولات پلیمری صنایع پتروشیمی گره خورده است. حالا این صنعت با کاهش مواد اولیه پتروشیمی آن هم در روزهای پایانی سال که به نوعی مهم ترین روزهای فعالیت آنها محسوب می شود، مواجه شده است. شاهین کاظمی نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران به بازار می گوید: میزان عرضه و به تبع آن معامله محصولات پلی استر پتروشیمی شهید تندگویان در بورس در در طی ۲ ماه گذشته در گریدهای مختلف از ۳۰ الی ۴۶ درصد افت داشته است، که در کنار رکود اقتصادی حاکم بر بازار، ضربه شدیدی را به فعالان صنعت نساجی در این حوزه وارد کرده است.

عرضه پلی استر در ۱۰ ماهه امسال ۴ درصد کمتر شد

پلی استر (پلی اتیلن ترفتالات) و پلی پروپیلن مهمترین پلیمرهایی مصرفی در حوزه نساجی هستند در بورس کالا عرضه می شوند. در ادامه بد نیست که نگاهی به وضعیت عرضه این محصولات در بورس داشته باشیم.

مقدار عرضه چیپس پلی استر نوع نساجی مقدار عرضه از سوی پتروشیمی تندگویان در ۱۰ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کمتر شده است. این موضوع منجر به افزایش رقابت و قیمت در این حوزه شده است

کاظمی نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با بازار با اشاره به این نکته که پتروشیمی شهید تندگویان تنها عرضه کننده چیپس پلی استر در بورس کالاست، ادامه می دهد: بررسی آمار میزان معاملات ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری و مقایسه آن با آمار میزان معاملات ۱۰ ماهه ابتدای سال گذشته حاکی از آن است در حوزه چیپس پلی استر نوع نساجی مقدار عرضه از سوی پتروشیمی تندگویان کمتر شده است. طبیعی است که به دلیل کاهش عرضه میزان معاملات نیز تقریباً ۴ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. این موضوع منجر به افزایش رقابت و قیمت در این حوزه شده است.

اما کاهش عرضه در چیپس پلی استر نوع نساجی در شرایطی اتفاق افتاده که عرضه و معاملات چیپس پلی استر نوع بطری در بورس روند افزایشی داشته و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۵ درصد بیشتر شده است.

لازم به یادآوری است مهمترین بازار مصرف پلی استر در صنایع نساجی در تولید الیاف استیپل و نخ فیلامنت است و پس از آن صنایع تولید بطری یکبار مصرف و همچنین فیلم های بسته بندی است.

میزان عرضه-معاملات نخ فیلامنت پلی استر ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است دارد که وضعیت بازار این محصول در حالت قرمز قرار داده است

البته این شرایط نگران کننده تنها محدود به چیپس پلی استر نبوده و وضعیت عرضه در حوزه نخ فیلامنت پلی استر شرایط بدتری را داشته است. به گفته نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران، میزان عرضه-معاملات نخ فیلامنت پلی استر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است که وضعیت بازار این محصول در حالت قرمز قرار داده است.

بدیهی است که در زمانیکه تولید الیاف استیپل و نخ فیلامنت کاهش یابد به صورت زنجیروار افت تولید به بخش های پایین دستی بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه و ... نیز سرایت می کند و در انتها بازار مصرف محصول نهایی نظیر پوشاک، منسوجات خانگی و یا منسوجات صنعتی از این موضوع دچار نوسان می شود.

بیشترین کاهش عرضه به نام آذر و دی ثبت شد

بررسی آمار ماهانه حاکی از آن است که بیشترین میزان این افت مربوط به ۲ ماه آذر و دی ماه بوده است. در این دو ماه میزان عرضه و به تبع آن معامله محصولات چیپس پلی استر پتروشیمی شهید تندگویان در بورس در گریدهای مختلف از ۳۰ الی ۴۶ درصد افت داشته است، که در کنار رکود اقتصادی حاکم بر بازار، ضربه شدیدی را به فعالان صنعت نساجی در این حوزه وارد کرده است. البته این موضوع ناشی از عملکرد خاص شرکت پتروشیمی تندگویان نیست و به حوزه تامین مواد اولیه این شرکت توسط سایر پتروشیمی ها نیز مرتبط است.

عرضه پلی پروپیلن نساجی ۸ درصد بیشتر شد

پلی پروپیلن از دیگر محصولات پتروشیمی حیاتی در صنعت پتروشیمی محسوب می شود. گرانول پلی پروپیلن نیز که توسط تعدادی از پتروشیمی ها در بورس عرضه می شود دارای انواع مختلفی به نام های پلی پروپیلن نساجی، پلی پروپیلن شیمیایی، پلی پروپیلن فیلم و پلی پروپیلن پزشکی است.

مهمترین بازار مصرف گرانول پلی پروپیلن در صنایع نساجی جهت تولید نخ بی سی اف فرش ماشینی، نوار گونی بافی، نخ سردوزی، منسوجات بی بافت اسپان باند و ملت بلون، نخ قنادی، نخ عدل بندی و غیره است. پس از آن صنایع تولید قطعات پلیمری و پلاستیکی بازار دوم مصرف این گرانول است. البته که به نسبت کمتری از این پلیمر در صنایع تولید فیلم BOPP و همچنین قطعات بهداشتی نیز استفاده می شود.

پلی پروپیلن نساجی در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان تقریباً ۸ درصد بیشتر عرضه-معامله شده که این میزان درخصوص پلی پروپیلن شیمیایی تقریباً ۳ درصد است

به گفته نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران، پلی پروپیلن نساجی در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل به میزان تقریباً ۸ درصد بیشتر عرضه-معامله شده که این میزان درخصوص پلی پروپیلن شیمیایی تقریباً ۳ درصد است.

کد خبر: ۲۷۱٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
      0 0
      نسبت به سال قبل عرضه کمتر شده ...خدا میدونه این مواد کجا میره