۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
رقابت سازه های فولادی ایران با شرکت های پیشرو در جهان | خود تحریمی فرصت صادرات را می سوزاند 
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛ 

رقابت سازه های فولادی ایران با شرکت های پیشرو در جهان | خود تحریمی فرصت صادرات را می سوزاند 

گرگان- علی رغم اینکه سازه های فولادی ایران در سال های اخیر رشد قابل توجه ای داشته اما برخی رفتار ها و خودتحریمی ها از سوی مسئولان صادرات این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت سازه های فولادی ایران در سالیان اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. به اعتقاد فعالان این حوزه مشکلات و تحریم های بانکی مصیبتی است که این صنعت هم از آن مستثنی نبوده و مانعی برای صادرات به حساب می آید. کشور چین به عنوان رقیب ایران در این صنعت محسوب می شود اما فعالان حوزه سازه های فولادی بر این باورند که اگر مشکلات تحریمی برداشته شود حتی چشم بادومی ها هم توان رقابت با ایران را ندارند.

به همین منظور خبرنگار بازار گفت‌وگویی با «یوسف زرین کاسه» دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران ترتیب داده است. وی از خام فروشی در این صنعت افسوس خورده و معتقد است اگر بتوانیم در صادرات سازه موفق عمل کنیم، برگشت ارز ۲.۵ برابری را نسبت به خام فروشی شاهد خواهیم بود. زرین کاسه همچنین به نقش پررنگ دولت در فراهم کردن بستر صادرات این صنعت اشاره کرده و بر این باور است که برای موفقیت در این حوزه به ارتباطات و کاهش چالش های حوزه اقتصادی نیاز داریم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

رقابت سازه های فولادی ایران با شرکت های پیشرو در جهان | خود تحریمی فرصت صادرات را می سوزاند 

* جزئیات برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته بفرمایید

نخستین دوره نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته ۲۴ تا ۲۷ بهمن ماه سال‌جاری در سایت نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می شود.
شهر آفتاب امکانات بسیار بهتری نسبت به محل نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول دارد. در این دوره از نمایشگاه حدود ۱۱ انجمن و اتحادیه مشارکت دارند که به دنبال ایجاد فضایی شفاف و به دور از لابی گری هستند. تمام تلاش ما انجام اقدامات لازم از طریق انجمن های مختلف صنعت ساختمان است.

* صنعت سازه های فولادی کشور در چه جایگاهی قرار دارد؟

سازه های فولادی در ایران رقیب شرکت های پیشرو در سطح جهان هستند و در رتبه بین هشت تا ۱۰ دنیا قرار دارند.
تصور از سازه های فولادی، ساختمان و اسکلت فلزی بوده، این در حالی است که همکاران ما در ساخت اتوبان تهران به شمال، برج میلاد و بسیاری از سازه های دیگر در کشور دخیل هستند.

بیشتر شرکت های بزرگ سازه های فولادی دولتی بوده و در حال صادرات مواد خام هستند اما چنانچه به جای خام فروشی، سازه صادر شود، شاهد برگشت ارز بیش از ۲.۵ برابری خواهیم بود

* تمایز بین سازه های فولادی با سایر صنایع حوزه ساختمان چیست؟

تمایزی که بین سازه های فولادی با دیگر صنایع حوزه ساختمانی وجود دارد این است که هر سازه مختص یک ساختمان خاص است.
یکی از حُسن های سازه های فولادی این است که همیشه قابلیت استاندارد سازی داشته و به جهت ایجاد پوشش روی سازه مشکلات زنگ زدگی در آن به وجود نخواهد آمد.

رقابت سازه های فولادی ایران با شرکت های پیشرو در جهان | خود تحریمی فرصت صادرات را می سوزاند 

* چطور می توان از ظرفیت سازه های فولادی برای صادرات بهره برد؟

سازه های فولادی سفارشی ساخته می شوند اما نکته مهم اینجاست که برای صادرات بایستی از ظرفیت و ارتباطات به نحو احسن استفاده شود. در جام جهانی توافقات خوبی در حوزه سازه های فولادی انجام شده بود اما در دقیقه نود با تحریم مواجه شدیم. خدمات مهندسی در این صنعت قابل صادرات است، ضمن اینکه دستگاه های خوبی مرتبط با این حوزه در کشور وجود دارد.

بیشتر شرکت های بزرگ سازه های فولادی دولتی بوده و در حال صادرات مواد خام هستند اما چنانچه به جای خام فروشی، سازه صادر شود، شاهد برگشت ارز بیش از ۲.۵ برابری خواهیم بود. خود تحریمی از چالش های این بخش به حساب می آید لذا چنانچه موضوعات داخلی حل شود مسائل خارج کشور قابل حل است.

* توسعه صنعت سازه های فولادی مستلزم چه راهبردی است؟

در برهه ای بخش خصوصی و دولت مقابل هم قرار گرفتند که این مسئله سبب ضربه به اقتصاد شد. اکنون اتاق ایران از نظر جایگاهی وظیفه پیشبرد اهداف را دارد و بایستی با مجموعه ها و افراد آسیب زا در صنایع گفت و گو کرده و مشکلات را حل کند. انجمن های مختلف صنعت ساختمان باید با هم همکاری داشته و برای هم سود در نظر بگیرند که تحقق این چشم انداز هم نیاز به تمرین دارد.

* نقش دولت در توسعه این صنعت را چطور می بینید؟

دولت ها بازیگر اصلی اقتصاد هستند، به عنوان مثال در بازسازی کشور سوریه می توانستیم بازار خوبی در صنعت ساختمان داشته باشیم ضمن اینکه این کشور خود از این مسئله استقبال کرده بود اما دیپلماسی اقتصادی در این زمینه وجود نداشت. بازی اشتباه دولتمردان در برخی مواقع شرایط اشتباهی را رقم می زند و فرصت ها را از تولید کنندگان داخلی می گیرد.

کد خبر: ۲۷۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha