۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
کمربند طلایی سبلان، یک تیر با ده‌ها نشان/ جاذبه‌های گردشگری به دیدار مسافران می‌آیند
بازار گزارش می‌دهد؛

کمربند طلایی سبلان، یک تیر با ده‌ها نشان/ جاذبه‌های گردشگری به دیدار مسافران می‌آیند

اردبیل- این، حرف عجیبی نیست که بگوییم کمربند طلایی سبلان، اتفاق آغازین در جهت ارتباط شبکه‌ای مکان‌های گردشگری در کل کشور است و چقدر خوب است که با جدی گرفتن آن، مهم‌ترین اولویت توسعه‌ای استان در کنار کشاورزی باشد.

محمدباقر محمدی؛ بازار: «کمربند طلایی سبلان در طول سه سال عملیاتی می‌شود» این خبری بود که اکبر بهنام جو استاندار اردبیل در تیرماه ۹۷ در حضور و نشست با سرمایه‌گذاران بخش گردشگری خبر داد.

پروژه مهم و جذاب که بی‌شک نقش پررنگی در رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی منطقه می‌توانست داشته باشد.

استانی که اقتصادش بیشتر بر کشاورزی و به‌مراتب کمتر بر گردشگری استوار بود حالا به نظر می‌رسید که عزمش را جزم کرده تا بارونق گردشگری بتواند اقتصادش را از تک‌محوری بودن خارج کند و گردشگری نیز بتواند همپا و یا شاید کمی بیشتر از حوزه کشاورزی به اقتصاد استان کمک کند.

اتفاقی که با توجه به تجربه موفق کشورهای توریست پذیر، حمایت همه آحاد مردمی و رسانه‌های محلی را نیز به دنبال داشت.

حال در این میان شنیدن ایجاد کمربندی طلایی در مسیری که پر از جاذبه‌های بکر و طبیعی است همه را برای روزهای خوش آینده امیدوار کرد.

در همین رابطه اکبر بهنام جو استاندار اردبیل نیز با اشاره به جایگاه ممتاز اردبیل در بحث گردشگری اظهار کرد: در این زمینه ما وظیفه تأمین زیرساخت‌ها نظیر راه دسترسی مناسب، توسعه فرودگاه، تکمیل راه‌آهن و سایر خدمات زیربنایی را داریم تا گردشگران با رغبت و علاقه بیشتر نسبت به سرمایه‌گذاری در استان اردبیل اقدام کنند.

استاندار اردبیل با اشاره به احداث کمربند طلایی سبلان اظهار کرد: در قالب این مسیر گردشگری جاذبه‌های گردشگری سرعین به مشکین‌شهر و شمال استان اردبیل متصل می‌شود.

در همین خصوص نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با تکمیل این مسیر شاهد افزایش ماندگاری مسافران در استان و بهره‌مندی هر چه بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری منطقه خواهیم بود.

وی ایجاد زیرساخت‌ها را پیش‌زمینه رونق صنعت گردشگری دانست و افزود: ایجاد زیرساخت در این منطقه زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران توانمند و گردشگران در منطقه را فراهم خواهد آورد.

فلاحی اظهار کرد:‌ استان اردبیل قابلیت‌های بسیار بالایی در بخش گردشگری دارد و برای توسعه زیرساخت‌های این حوزه نیز اقدامات شاخصی انجام‌شده است که نیازمند تبلیغ و معرفی هر چه بیشتر این اقدامات و زیرساخت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل همچنین از برنامه‌ریزی برای تحقق شعار اردبیل ۱۴۰۰ بر قله گردشگری کشور خبر داد و افزود:‌ در راستای دستیابی اردبیل به سهم خود در حوزه گردشگری هدف‌گذاری‌های اساسی انجام‌شده و برنامه‌های مختلفی در دست اجرا است.

علی فرهادی کارشناس اقتصاد گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه گردشگری نقش کلیدی در توسعه اقتصادی استان دارد گفت: صنعت گردشگری به‌عنوان متنوع‌ترین و جذاب‌ترین صنعت که می‌تواند درآمد سرشاری را روانه کشورها کند شناخته می‌شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی استان اردبیل برای جذب و ماندگاری گردشگران را مهم عنوان کرد و گفت: قطعاً ایجاد کمربند گردشگری در کنار جذابیت‌های مصنوعی، طبیعی و تاریخی همچون پل‌های معلق مشکین‌شهر و هیر، مناطق بکر و دیدنی سردابه، جنگل‌های فندق لو، بقعه شیح صفی الدین اردبیلی و...، می‌تواند تحول بزرگ اقتصادی را برای استان اردبیل رقم بزند.

فرهادی انتقال آداب‌،رسوم و سنن منطقه را نیز از دیگر مزایای توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: البته باید در کنار نگاه اقتصادی_گردشگری، نگاه فرهنگی_گردشگری نیز در استان تقویت شود.

کارشناس حوزه گردشگری بابیان اینکه باید زیرساخت‌های گردشگری نیز موردتوجه جدی مسئولان باشد گفت: یکی از اهداف در حوزه گردشگری بحث ماندگاری و البته ترغیب گردشگران برای حضور چندین‌باره در استان هست که برای این مهم ابتدا باید زیرساخت‌ها آماده شود تا مسافران داخلی و خارجی، خاطره‌ای خوب و جذاب را برای اطرافیان خود تعریف کنند.

وی اظهار کرد: لازم است مسئولان استان اردبیل در راستای جذب گردشگر برای احداث هتل، ایجاد بزرگراه و مسیرهای جذاب و آسان، توسعه بوم گردی، ارائه خدمات تفریحی و...، اقدامات مناسبی انجام دهند.

البته در این میان یکی از موضوعات چالشی در مسیر کمربند طلایی سبلان اجرای برخی فعالیت‌های تخریبی پیرامون طبیعت کوه سبلان بود که بهنام جو استاندار اردبیل با قاطعیت از عدم صدور مجوز برای این قبیل اقدامات خبر داد.

 وی بابیان اینکه مجوزی برای طرح‌هایی همچون استحصال مواد معدنی صادر نخواهد شد تا منظره طبیعی منطقه حفظ شود گفت: سرمایه‌گذاری در این منطقه صرفاً به طرح‌های مهم جاذب گردشگر محدود خواهد شد.

استاندار اردبیل بیان کرد: زیرسازی مشکین‌شهر پایان‌یافته و در آینده‌ای نزدیک آسفالت می‌شود و ادامه آن از سردابه تا سرعین نیز با مصالح بومی و سازگار با اقلیم منطقه زیرسازی خواهد شد گفت: تمام تلاش ما بر این است تا فعالیت‌های به نحوی باشد که آسیب زیست‌محیطی به منطقه وارد نشود.

بهنام جو اظهار کرد: با احداث این کمربند طلایی پیمودن مسیر سه‌ساعته از مشکین‌شهر تا سردابه و سرعین به ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در این مسیر ایجاد می‌شود.

استاندار اردبیل البته تکمیل این مسیر را گامی مهم برای ثبت جهانی کوه سبلان نیز عنوان کرد.

باید اذعان کرد که موضوع ارتباط شبکه‌ای مکان‌های گردشگری در یک استان یا منطقه، تا قبل از این صرفاً موضوع موردعلاقه دانشگاهیان بوده و در کشور ما نتوانسته آن‌چنان‌که بایدوشاید، زمینه اجرایی به خود گیرد.

در این داستان، یک گردشگر که ممکن است فقط برای دیدن سرعین به استان اردبیل آمده باشد، حالا شرایطی برایش فراهم می‌شود در یک مسیر درست، آسان، راحت و منظم، ضمن سفر به سرعین، دسترسی به مناطق گردشگری دیگر هم به‌صورت شبکه‌ای برایش فراهم می‌شود. یعنی او در مسیری قرار می‌گیرد که در یک مسیر، مهم‌ترین جاذبه‌های استان را تماشا کند و این یعنی استفاده بهینه و بیشتر از حضور یک گردشگر در استان.

این، حرف عجیبی نیست که بگوییم کمربند طلایی سبلان، اتفاق آغازین در این حوزه در کل کشور است و چقدر خوب است که با جدی گرفتن آن، مهم‌ترین اولویت توسعه‌ای استان در کنار کشاورزی باشد.

کد خبر: ۲۷٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha