۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
در مناطق روستایی مددجوی فاقد مسکن نداریم
مدیرکل تامین مسکن کمیته امداد:

در مناطق روستایی مددجوی فاقد مسکن نداریم

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در مناطق روستایی تقریبا دیگر مددجوی فاقد مسکن نداریم.

به گزارش بازار، محمود توکلی مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که در صبح روز دوشنبه با اشاره به اینکه متولی تأمین مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و کلانشهرها، وزارت راه و شهرسازی است گفت: مددجویان به دلیل عدم تمکن مالی و فقدان ارتباطات اجتماعی کافی از طرح‌های کشوری مسکن برخوردار نبوده‌اند و کمیته امداد به عنوان یاور خانواده‌ها کمک می‌کند که خدمات مسکن شامل آنها شود و مشکل مسکن به هزینه کمتر سامان بگیرد.

توکلی تاکید کرد: تمرکز اصلی کمیته امداد امام خمینی بر مددجویان روستایی بوده که در مناطق روستایی تقریباً دیگر مددجوی فاقد مسکن نداریم، به دلیل رفع مشکل مسکن در روستاها رویکرد ما برای سال آینده از روستا به سمت شهر می‌رود.

توکلی ادامه داد: در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، فارس و گلستان حجم عملکرد بیشتری را در بحث مسکن روستایی داشتیم.

وی افزود: هدف گذاری امداد برای امسال ۵۰ هزار واحد بوده که تقریباً بیش از ۲۱ هزار واحد جدید که به صورت تخریب و بازسازی بوده در سامانه‌های امداد ثبت شده است و ۶ هزار واحد در مراحل پایانی قرار گرفته و تحویل موقت داده شده است احتمالاً تا پایان سال واحدهای تحویل داده شده به ۳۱ هزار واحد می‌رسد.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد بیان داشت: تمرکز اصلی کمیته امداد بر مددجویان روستایی بوده است اما به دلیل اینکه دیگر در روستاها مددجوی فاقد مسکن نداریم و در شهرها متقاضی مسکن بیشتری وجود دارد در سال جدید به مسکن شهری می‌پردازیم، البته سعی ما در این است که ترغیب به مهاجرت صورت نگیرد. بهسازی مسکن غیر مقاوم روستایی در برنامه کمیته امداد است اما در مسکن شهری اگر ظرفیت خیرین و سرانه اجازه دهد انجام می‌شود. البته با بنیاد مسکن تفاهم داریم که مددجوهای معرفی شده در اولویت قرار بگیرند.

توکلی در بحث اقدامات مسکن شهری گفت: در حوزه حمایت و سلامت خانواده در شهرها عمدتاً با ودیعه و اجاره رفع مشکل می‌شود، اما مددجویان اگر تمایل به سکونت در شهرستان‌های کوچک داشته باشند در احداث و خرید کمیته امداد به مددجوها کمک می‌کند.

وی در خصوص بهبود سازی مسکن روستایی تصریح کرد: اگر مددجو مالک هسته اصلی مسکن باشد در قالب تعمیرات یا تأمین فضای جانبی در مناطق روستایی هم کمک می‌کنیم. عمدتاً در روستاها مسکن غیر مقاوم وجود دارد که گزینه تخریب و نوسازی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مددجویانی که کمتر از یک سال سابقه حمایتی داشته باشند و مددجویانی که به صورت تک خدمتی برای خدمات خاص وارد شده‌اند و اساساً جز گروه معیشت‌بگیر نیستند مشمول خدمات احداث و خرید نخواهند بود.

توکلی ادامه داد: برای اینکه برآورد پروژه‌های ساختمانی تأمین شود منابع مختلفی وجود دارد یک بخشی از منابع از سمت مساعدت خیرین تأمین می‌شود پولی که مردم در صندوق صدقات می‌اندازند بخشی از آن را برای همین تأمین مسکن استفاده می‌کنیم. اگر این مدل مالی نبود خیرین خاص وارد می‌شوند.

وی در خصوص طرح‌های کشوری مسکن برای مددجویان گفت: جامعه هدف ما سیال است اگر مددجوها به تراز توانمندی برسد از گردانه مددجوها خارج و تعداد جدیدی وارد می‌شود
نهادهای دولتی باید پیگیری کنند که بتوانند مددجوها در این طرح‌ها شرکت کنند خیلی از مددجوها توان پرداخت اقساط تسهیلات بانکی با درصدهای بالا را ندارند

توکلی در خصوص تسهیلات مسکن کمیته امداد گفت: سرانه تسهیلات مسکن ممکن است متغیر باشد ۱۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۵۰ میلیون به صورت میانگین در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۲۷۰٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha