۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
قیمت کاذب فولاد در بازار آزاد؛ تنها ۱۵ درصد فولاد مصرفی را از بورس کالا تهیه می کنیم
مدیر عامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور:

قیمت کاذب فولاد در بازار آزاد؛ تنها ۱۵ درصد فولاد مصرفی را از بورس کالا تهیه می کنیم

مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی با اشاره به سهمیه ۱۵درصدی تامین فولاد از بورس کالا گفت: ۸۰ درصد نیاز را از بازار آزاد می خریم که آنجا هم با چند دست شدن کالا و افزایش کاذب قیمت مواجه ایم.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که فولادسازان مدعی هستند قیمت فولاد و محصولات فولادی از ابتدای سال در کارخانه ها افزایشی نداشته است و حتی به گفته سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان گاهی کاهشی هم بوده است اما واقعیت ها در بازار آزاد چیز دیگری است و فعالان صنعت که فولاد اصلی ترین ماده مصرفی آنها محسوب می شود نسبت به این امر معترضند و قیمت ها را صعودی می دانند. این در حالی است که نوسان و افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی در هر بخشی که باشد روی هزینه های تمام شده کالاهای تولیدی اثر مستقیم می گذارد موجب گرانی هایی می شود که به صورت زنجیروار روی بخش های دیگر نیز تاثیرات خود را می گذارد.

۱۵درصد ظرفیت تولید ما به سهیمه بورسی فولاد اختصاص می یابد

سعید زارع حقیقی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور (کامسی) در گفتگو با بازار و در خصوص میزان نوسان قیمت مواد اولیه یعنی فولاد و آهن آلات از ابتدای سال می گوید: تهیه مواد اولیه ما در دو بخش صورت می گیرد؛ یکی از کانال «بورس کالا» است و دیگری از بازار آزاد است. در واقع بورس کالا بر اساس یک ضوابط و شرایط ورود پیدا می کند و منافع کارخانه ها را لحاظ می کنند و معمولا با بازار هماهنگ است و ما هم بهره مند می شویم. با این وجود مقدار این بخش بسیاری کم است یعنی ۱۵ درصد ظرفیت تولید ما را به سهمیه بورسی اختصاص می دهند.

زارع حقیقی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور: بخشی از مواد اولیه مصرفی ما از بازار آزاد تامین می شود که در بازار آزاد نیز با چند پدیده دیگر از جمله «چند دست شدن کالا و افزایش کاذب قیمت ها» مواجه هستیم، این در حالی است که مجبوریم حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه را از بازار تهیه کنیم و با این معضلات مواجه هستیم

زارع حقیقی ادامه داد: از سوی دیگر بخشی از مواد اولیه مصرفی ما از بازار آزاد تامین می شود که در بازار آزاد نیز با چند پدیده دیگر از جمله «چند دست شدن کالا و افزایش کاذب قیمت ها» مواجه هستیم. این در حالی است که مجبوریم حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه را از بازار تهیه کنیم و با این معضلات مواجه هستیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی تولید کنندگان سازه های فولادی کشور همچنین خاطر نشان کرد: با این وجود در راستای کم کردن این چالش ها و مشکلات تعاونی این کالاها را در اندازه های بالا خرید می کند و بین اعضای خود تقسیم می کنیم. به این ترتیب این اقدام باعث حذف واسطه گری می شود و با قیمت های مناسب به همکاران داده می شود.

گفتنی است یکی از اصلی ترین مسائل پیرامون فعالیت در بخش سازه های فولادی که ارتباط مستقیمی با ساخت و ساز و صنعت ساختمان سازی دارد بحث قیمت مواد اولیه مصرفی همچون آهن آلات و ورق های فولادی است. لذا در حالی که به گفته فعالان بخش سهمی 15 درصدی از ظرفیت تولید تولید کننده ها از بورس کالا تامین می شود و مابقی باید از بازار آزاد خریداری شود افزایش قیمت ها به طور خاص بازار را دچار تغییر و تحولاتی می کند. این در شرایطی است که با گفته کارشناسان جهانی قیمت فولاد در آینده روندی صعودی خواهد داشت که عمدتا به دلیل محدود شدن منابع اولیه تهیه فولاد یعنی سنگ آهن است و این امر می تواند زنگ خطری برای صنایع پایین دستی مصرف کننده فولاد باشد و بازار آنها را نیز دچار تحولاتی اساسی نماید.

کد خبر: ۲۷۰٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha