۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
 قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تیراژ تولید را پایین می آورد
در گفتگو با کارشناس صنعت خودرو مطرح شد؛

قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار تیراژ تولید را پایین می آورد

عسکریان، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار در بلندمدت انگیزه توسعه تولید و تیراژ را در نزد خودروسازان نابود می کند چون با توجه به معضلاتی که در زمینه سرمایه در گردش و انبارداری وجود دارد معمولا خودروسازان انگیزه اصلی شان کسب سود بیشتر در حاشیه بازار و عدم افزایش تولید را دارند.

بازار؛ گروه حمل و نقل: سال گذشته شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو حذف و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جایگزین آن شد، از طرف دیگر قیمت خودرو در بازار داخلی در دو ماهه اخیر با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است، به همین دلیل کارشناسان امر از قیمت گذاری های انواع خودرو براساس قیمت حاشیه بازار در آینده ای نزدیک خبر می دهند.

اقبال وزارت صمت به نرخ گذاری خودرو براساس قیمت حاشیه بازار
به طوری که خبرها حاکی از آن است که جلسات مختلفی در نزد مسئولین دولتی برای حل این مشکل گرفته شده و آنها با همفکری با مدیران دو شرکت خودروساز، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به این نتیجه رسیده اند که بهترین راهکار ممکن اصلاح قیمت گذاری خودرو و تعیین قیمت آن در حاشیه بازار است.

بعد از اعلام نرخ جدید شورای رقابت در دو ماه گذشته اختلافات شدیدی برای اعلام نرخ نهایی خودرو توسط شورای رقابت و سازمان حمایت رخ داد و نتیجه این شد که این دو نهاد مسئول هیچ کدام به توافقی دست نیافته و نرخ جدیدی اعلام نکردند.

سپس اواخر اردیبهشت این دو نهاد مسئول در نشستی مشترک به این نتیجه رسیدند قیمت خودروهای تولید ایران خودرو ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش یابد و نتیجه نهایی را فردای آن روز اعلام کنند اما دو بیش از یک ماه گذشته و هنوز اختلافات وزارت صمت و شورای رقابت سر جای خود باقی مانده تا جایی که معاون امور صنایع وزارت صمت، شورای رقابت را مسئول اعلام نرخ های جدید اعلام کرد ولی رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفته بود که ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید خودروها را اعلام خواهد کرد.

فرمول حاشیه بازار از کجا آمد؟ 
شهریور سال ۹۷ بود که اعلام شد با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار عهده‌دار تعیین قیمت شده‌اند. 

هفته‌ها گذشت اما این دو نهاد قیمت جدید خودروها را اعلام نکردند و سرانجام نیز وزارت صنعت،  معدن و تجارت، فرمول حاشیه بازار را ملاک قیمت‌گذاری قرار داد. با اعلام این وزارتخانه، خودروسازان مجاز شدند از ابتدای بهمن سال گذشته، قیمت محصولات خود را تا ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین کنند تا عملا شبه آزادسازی رخ بدهد.

خودروسازان از این فرمول استقبال کرده و امیدوار شدند تا پس از سال‌ها زیان، محصولات خود را با قیمتی نزدیک به بازار تعیین و به تدریج از زیان خارج شوند.

 اما در وضعیت فعلی خودروسازان  معتقدند که قیمت گذاری دستوری منجر به ضرر خودروساز و کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شده است و باید روی به قیمت گذاری در حاشیه بازار آورد.

این در حالی است که برخی کارشناسان نیز همچنان تاکید می‌کنند فرمول حاشیه بازار از کارآمدی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند منحنی قیمت خودروهای داخلی را نزولی کند.

قیمت گذاری حاشیه بازار تیراژ تولید را پایین می آورد
به همین دلیل به سراغ امیر حسین عسکریان، کارشناس حوزه خودرو آمده ایم تا از وی در خصوص بهترین راهکار قیمت گذاری خودرو توسط مسئولین امر جویا شویم.

وی در این خصوص می گوید: متاسفانه شنیده شده دولتمردان و مسئولین وزارت صمت دوباره به سمت قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار روی آورده اند اما باید به این نکته اذعان کرد که مهمترین و اساسی ترین ایراد وارد شده به این نوع قیمت گذاری در کشور، بازار غیرعمیق خودرو است.

وی افزود: به این معنا که حقیقتا بازار خودرو در ایران همانند سایر کشورهای توسعه یافته دنیا بازاری شکل یافته و شفافی نیست که عرضه‌کنندگان و متقاضیان به‌صورت ذره‌ای و با تعداد بالا در آن حضور یابند و قوانین مدونی بر آن حاکم باشد که کشف قیمت به صورت عادلانه در آن صورت گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه یادآور شد: البته یکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو انحصاری بودن آن در دست دو شرکت بزرگ خودروساز یعنی ایران خودرو و سایپاست به همین دلیل می توان گفت واگذاری قیمت به حاشیه بازار همان واگذاری قیمت به تولیدکنندگان و انحصارگران این عرصه است.

عسکریان تصریح کرد: زمانی که قیمت ها توسط نهادهای مسئول به حاشیه بازار واگذار شد طبیعتا دو تولید کننده بزرگ براساس تیراژ تولیدات خود و میزان تقاضای موجود در بازار می توانند قیمت ها را تغییر دهند که باید منتظر باشیم هر دو خودروساز آن طوری که بیشترین سود را برای آنها به همراه داشته باشد بازار خودرو را تنظیم می کنند.

وی افزود: با این وجود باید به این نکته نیز اذعان کرد که نرخ گذاری خودرو در حاشیه بازار در بلندمدت انگیزه توسعه تولید و تیراژ را در نزد خودروسازان نابود می کند چون با توجه به معضلاتی که در زمینه سرمایه در گردش و انبارداری وجود دارد معمولا خودروسازان انگیزه اصلی شان کسب سود بیشتر در حاشیه بازار و عدم افزایش تولید را دارند.

کد خبر: ۲۷٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha