۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
رشد سود سازی بیمه کوثر
تحلیل بنیادی و تکنیکال بیمه کوثر

رشد سود سازی بیمه کوثر

بیمه کوثر با افزایش سود سازی، وضعیت بنیادی مناسبی دارد و بنظر قیمت در حال آماده شدن برای شکست مقاومت تکنیکالی است.

هادی بهرامی؛ بازار: در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روز بشر محسوب میشود. خطرات تجارت دریایی مثل طوفان ها و غارت توسط دزدان دریایی در زمان قدیم، خسارت های سنگین و ریسک های مختلفی به همراه داشت که سبب به وجود آمدن موسسات و کسب و کار بیمه ای شد.
در نیمه دوم دهه ۸۰ پذیرش شرکت‌ها در گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس آغاز شد. نمادهای دی، البرز، آسیا و پارسیان اولین شرکت‌های عرضه ‌کننده سهام گروه بیمه در بازار بورس هستند. عرضه همه نمادهای مذکور در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ انجام شد و طی سال های فعالیت با افت و رشد های فراوانی همراه بوده است. صنعت بیمه نسبت به بانک و پتروشمی کوچک تر است و به همین دلیل، از تحریم ها اثرات غیر مستقیمی میپذیرد که از اثرات منفی تحریم میتوان به افزایش هزینه خسارت ها و از اثرات مثبت، به افزایش نرخ فروش و درآمد های عملیاتی اشاره کرد. در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه کوثر میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت
شرکت بیمه کوثر حدود ۱۱ سال در عرصه صنعت بیمه به فعالیت مشغول است. این شرکت در تاریخ ۶ مهر ۱۳۸۹ در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این شرکت دارای ۸ شعبه، ۳۱ سرپرستی و بیش از ۷۰۰ نمایندگی در سراسر کشور است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده بیمه مرکزی از آمار عملکرد شرکت‌های بیمه از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹، بیمه کوثر حدود ۴ درصد سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داده ‌است.
سطح یک توانگری مالی شرکت بیمه‌ کوثر برای پنجمین سال متوالی توسط بیمه ‌مرکزی تأیید شد. ارزش بازار شرکت ایران خودرو در بورس، مبلغ ۸ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۳.۱ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.

زمینه فعالیت
۱- انجام عملیات بیمه‌ ای مستقیم در انواع رشته‌ های بیمه زندگی و غیر زندگی مانند بیمه‌ های اموال، اشخاص، مسئولیت و مهندسی بر اساس پروانه فعالیت صادره از بیمه مرکزی.
۲- تحصیل پوشش بیمه‌ های اتکایی از داخل یا خارج از کشور در رابطه با بیمه ‌نامه‌ های صادره در چهارچوب ضوابط بیمه مرکزی.
۳- قبول بیمه ‌های اتکایی از مؤسسات بیمهٔ داخلی یا خارجی در حدود مقررات مربوط مشروط به رعایت ظرفیت نگهداری شرکت و ضوابطی که بیمه مرکزی اعلام می‌کند.
۴- سرمایه‌ گذاری از محل سرمایه ذخایر و اندوخته ‌های فنی و قانونی در چهارچوب ضوابط مصوب شورای‌ عالی بیمه.


ترکیب سهامداران اصلی : موسسه بازنشستگان نیرو های مسلح با ۴.۹۵ میلیارد سهم، گروه مالی مهرگان تامین با ۴.۸۷ میلیارد سهم و شرکت سرمایه گذاری شستان با ۴.۶۷ میلیارد سهم به ترتیب مالک ۱۹.۸، ۱۹.۵ و ۱۸.۷ درصد از شرکت بیمه کوثر میباشند.


تحلیل صورت سود و زیان
طبق ترازنامه سال ۱۴۰۱ جمع دارایی های جاری شرکت به مبلغ ۱۲ هزار و ۸۴۸ میلیارد تومان، جمع بدهی‌های جاری ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و جمع حقوق صاحبان سهام ۳ هزار و ۹۷۱ میلیارد تومان میباشد که جمع کل دارایی ها با افزایش ۴۸ درصدی به مبلغ ۱۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و جمع کل بدهی ها با افزایش ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱۰ هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان میباشد.

طبق صورت سود و زیان سال منتهی به ۱۴۰۱، درآمد حق بیمه شرکت به مبلغ ۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۷۳۲ میلیارد تومان و در نهایت سود خالص به مبلغ ۱ هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۵۷، ۴۷ و ۱۳۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

جمع درآمد های ۹ ماهه شرکت مبلغ ۷ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان، هزینه های عمومی و اداری مبلغ ۶۰۸ میلیارد تومان و سود خالص مبلغ ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۶۱، ۲۹ و ۴۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است.


سود خالص شرکت بیمه کوثر در یکسال اخیر 138 درصد و در 9 ماه اخیر 41 درصد نسبت به دوره مشابه رشد داشته است. اگر قیمت بتواند مقاومت ۴۰۰ تومانی را با موفقیت شکسته و از آن عبور کند، میتوان انتظار رشد بیشتری از قیمت سهم داشت؛ در غیر اینصورت، با از دست رفتن حمایت ۲۷۵ تومان کف ماژور، استاتیکی و معتبر ۱۹۵ تومان در دسترس خواهد بود


تحلیل تکنیکال سهام کوثر
قیمت پس از افت ۳۷ درصدی که از اردیبهشت ماه امسال داشت، با برخورد به حمایت معتبر ۲۷۵ تومان واکنش مثبت داده و توانست ۳۰ درصد رشد کند. در حال حاضر قیمت داخل یک کانال تریدینگ رنج میان مدتی بلاتکلیف و راکد است. اگر قیمت بتواند مقاومت ۴۰۰ تومانی را با موفقیت شکسته و از آن عبور کند، میتوان انتظار رشد بیشتری از قیمت سهم داشت و هدف بعدی در صورت شکست مقاومت، ۷۰۰ تومان خواهد بود؛ در غیر اینصورت، با از دست رفتن حمایت ۲۷۵ تومان کف ماژور، استاتیکی و معتبر ۱۹۵ تومان در دسترس خواهد بود.

رشد سود سازی بیمه کوثر



سخن پایانی
تحرکات صنعت بیمه برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بیمه ای باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، میزان حق بیمه صادره، ضریب نفوذ بیمه، صورت سود و زیان و سایر موارد توجه کرد. افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی با وجود افزایش نرخ فروش، میتواند هزینه خسارت ها را هم افزایش داده و برخی شرکت های بیمه ای را دچار ورشکستگی کند. پس، باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات بیمه ای به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۷۰٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha