۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
۸۰درصد تونل‌های حماس همچنان سالم هستند
وال استریت ژورنال:

۸۰درصد تونل‌های حماس همچنان سالم هستند

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت: با گذشت ۱۱۴ روز از جنگ غزه وبه رغم تلاش های اسراییل (رژیم صهیونیستی) تقریبا ۸۰ درصد تونل‌های حماس همچنان سالم هستند.

به گزارش بازار، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام این کشور گزارش داد که بعد از هفته‌ها تلاش رژیم صهیونیستی برای ویرانی تونل‌های جنبش حماس، تقریبا ۸۰ درصد این تونل‌ها همچنان سالم هستند.

این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی خان‌یونس در نوار غزه دستگاه پمپ آب نصب کرده تا تونل‌های حماس را غرق در آب کند.

در این گزارش آمده است که این پمپ ها آب را به داخل تونل‌های حماس می ریزند.

وال استریت ژورنال اواسط آذر نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: اسرائیل سیستمی از پمپ‌های بزرگ را برای آن که شبکه تونل‌های حماس در نوار غزه را از آب دریا پر کند، آماده کرده است.

این نشریه نوشت: پر کردن تونل‌ها در نوار غزه از آب دریا برای بیرون راندن اعضای حماس، منابع آبی را تهدید خواهد کرد.

سوم آبان ماه نیز "سیمور هرش" خبرنگار مشهور آمریکایی در یک یادداشت در پلتفورم «ساب‌استک» با طرح این موضوع نوشته بود که رژیم اسراییل پیش از حمله زمینی قصد دارد در تونل‌های حماس آب جاری کند.

وی افزود: یک مقام آمریکایی مطلع به من گفت که سران رژیم اسرائیل در نظر دارند پیش از اعزام نظامیان (به غزه) در سیستم تونل گسترده حماس آب بیاندازند.

فاش شدن طرح رژیم صهیونیستی درباره حمله به تونل‌های حماس درحالی است که کارشناسان مسائل راهبردی اعلام کردند که با وجود محدودیت‌های موجود، حدود ۳۴۰ کیلومتر تونل در غزه وجود دارد که نقشی محوری در تحولات آینده نبرد در سرزمین‌های اشغالی دارد.

تخمین زده شده که این تونل‌ها دارای ارتفاع ۱.۸ تا ۲ متر و عرض ۱.۵ متر باشند که قدرتی راهبردی برای رزمندگان مقاومت ایجاد می‌کند.

براساس نظر کارشناسان، از دیگر نکات قابل‌توجه در این تونل‌ها عدم‌توانایی شناسایی راداری دشمن است.

نکته دیگر درباره این تونل‌ها، عدم کارآیی بمب‌های رژیم‌صهیونیستی در تخریب آنهاست، چرا که با توجه به تجربه‌های حماس در طول سال‌های گذشته و برآوردهای انجام شده از قدرت تخریب بمب‌های صهیونیست ها، تونل‌ها در عمقی ساخته شده که بمب‌های آمریکا و اسرائیل که در افغانستان هم از آنها استفاده شد، توان تخریب و نفوذ به آنها را ندارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، ارزیابی دقیق میزان انهدام تونل ها برای مسئولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی دشوار است و بخشی از آن نیز به عدم توانایی آنها درباره مشخص کردن دقیق مسافت تونل هاست.

مسئولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند که فقط بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تونل های حماس آسیب دیده یا قابل استفاه نیست و اکثر آنها هم در شمال نوار غزه است.

علاوه بر دستگاههای پمپاژ آب در شمال نوار غزه که اواخر سال گذشته میلادی برای تخریب تونل های این منطقه نصب شده بود، در ماه جاری میلادی نیز رژیم صهیونیستی دستکم یک دستگاه پمپاژ آب در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه را برای تخریب شبکه تونل ها نصب کرد.

به گفته یک مقام رژیم صهیونیستی، اولین دستگاههای پمپاژ، آب دریای مدتیرانه را ب داخل تونل های غزه پمپاژ می کرد، اما دستگاه های جدید آب را از داخل سرزمین های اشغالی به نوار غزه پمپاژ می کند.

مسئولان آمریکایی گفتند که دیوارها، موانع و سیستم های دفاعی غیرقابل انتظار باعث کندی یا توقف جریان آب در تونل ها شده است و آب دریا برخی از تونل ها را دچار ریزش کرده است، اما آنطور که مسئولان اسرائیلی امیدوار بودند، تاثیرگذار نبوده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از "مک مولروی" معاون سابق دستیار وزیر دفاع و افسر پیاده نظام سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به (سیا) نوشت: راهبرد حماس درباره تونل ها همان مرکز ثقل آن است.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha