۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
واکنش بازار سهام به سیاست پنهان دولت| بی اعتنایی به سیگنال ها حتی در سهم های ارزنده
بازار گزارش می دهد؛

واکنش بازار سهام به سیاست پنهان دولت| بی اعتنایی به سیگنال ها حتی در سهم های ارزنده

قیمت دلار در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفته اما معامله گران این نرخ را باور نکردند زیرا انتخابات در پیش است و سیگنال های کنترلی دولت به بازار سهام باعث شده فعلا چشم انداز معاملات کوتاه مدت ترسیم شود.

بازار؛ گرچه بورس: بازار سهام همچنان درگیر بازار ارز و اثر اتفاقات سیاسی است که قیمت ها را به صورت لحظه ای در تب و تاب قرار داده است، در یک هفته گذشته قیمت ارز ۱۰ درصد افزایش یافته اما برخی فعالان بازار معتقدند که قیمت ارز می تواند تا ۵۰ درصد دیگر افزایش یابد و تنها سرعت گیر آن انتخابات مجلس است.

از طرف دیگر با رشد قیمت ارز، معاملات دولت و مجلس برای نرخ واردات کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۳ هم تغییراتی ایجاد می کند که ممکن است چندان خوشایند جامعه مصرف کننده هم نباشد، به همین دلیل است که بورس نسبت به رشد ده درصدی قیمت ارز واکنش مثبتی نداشته، چراکه مطمئن شده این اثر توری دلار موقتی بوده و به زودی به نقطه قبلی بر می گردد یا در همین محدوده نوسانی باقی خواهد ماند.

به گفته محمود مرادی در آینده بورس رشد خود نسبت به دلار را جبران خواهد کرد، به همین دلیل است که در روزهای اخیر تعداد فروشنده های بازار سهام به شدت کاهش داشته است و این نشان دهنده ارزندگی بازار سهام نیز هست، اما فعلا تثبیت نرخ ارز به سیاست های دولت بستگی دارد

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فعلا قیمت دلار بالا رفته اما بورس رشدی نداشته است، گفت: در آینده بورس هم رشد خود نسبت به دلار را جبران خواهد کرد، به همین دلیل است که در روزهای اخیر تعداد فروشنده های بازار سهام به شدت کاهش داشته است و این نشان دهنده ارزندگی بازار سهام نیز هست، اما فعلا تثبیت نرخ ارز به سیاست های دولت بستگی دارد.

او با بیان اینکه قیمت واقعی دلار بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است، افزود: البته قیمت دلار در بازار آزاد بستگی به توان عرضه دولت بستگی دارد اگر بتواند تقاضای دلار را از طریق عرضه مهار کند شاید بتواند قیمت ارز را در محدوده ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان تثبیت کند در غیر این صورت شاهد رشد قیمت آن خواهیم بود که بر بازار کالا و بازار سهام تاثیر گذار خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی مشخص نیست صادرات نفت و منابع ارزی کشور چقدر است، تصریح کند: در چند وقت اخیر خبرهای مربوط به تاثیر اخلال در مبادلات تجاری دریای سرخ بر تجارت ایران و چین هم روی بازار دلار تاثیر می گذارد و این روند می تواند دومینووار روی بازارهای دیگر هم تاثیر می گذارد.

او با اشاره به اینکه برخی شرکت های صادراتی هم اکنون ذخیره دلاری دارند، گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار به سمت شرکت های فولادی صادرات محور رفته اند و این روند در ادامه می تواند در معاملات بازار تاثیر گذارتر باشد.

وضعیت تجارات خارجی ایران‌و تاثیر آن بر نرخ ارز

در محاسبات قیمت دلار کارشناسان وضعیت تجارات خارجی ایران را در نظر می گیرند، در هفته های اخیر تجارت ایران با کشورهایی مانند پاکستان، عراق و... با چالش های مواجه شده و برخی پیش بینی کرده اند که ناترازی های در تجارت خارجی بروز کرده و همین موضوع به نوسانات نرخ ارز افزوده است.

پویان مظفری معتقد است که در مقطع کنونی تحت تاثیر تنش های سیاسی قیمت دلار را نوسانی کرده و هر پایینی از نگاه متفاضیان فرصت خریده بوده به همین دلیل قیمت ارز همچنان صعودی باقی مانده است

پویان مظفری با اشاره به اینکه در چند وقت اخیر عرضه افزایش داشته به دلیل بی کیفیت بودن ارزهایی است که در اختیار تجار بوده، گفت: برای نمونه بیشتر ارزهای تجار دینار عراق است، به همین دلیل عرضه ها بیشتر از تقاضا بوده و از طرف دیگر بخشی از ثبات بازار ارز به دلیل این است که قبل از انتخابات هستیم.

او با تاکید بر اینکه کنترل بازار ارز برای دولت بعد از انتخابات برای دولت سخت خواهد بود، افزود: در مقطع کنونی تحت تاثیر تنش های سیاسی قیمت دلار را نوسانی کرده و هر پایینی از نگاه متفاضیان فرصت خریده بوده به همین دلیل قیمت ارز همچنان صعودی باقی مانده است.

در حال حاضر سه نوع معامله ارز در سامانه ی نیما داریم. دلار نیما برای کالاهای اولویت یک که عمدتا توسط پتروشیمی‌ها تامین می‌شود و موسوم به نرخ حواله نیماست و آخرین نرخ برای این دسته ۳۸ هزار تومان بوده که در ماه‌های اخیر تغییری نداشته است، نوع دیگری از معاملات در سامانه نیما، به نیمای توافقی موسوم است و هر کس که عجله داشته باشد (زمان کافی برای گرفتن تخصیص ارز دسته ی اول را نداشته باشد، چون این تخصیص حداقل ۲ ماه طول می‌کشد) به سراغ این دسته از معاملات می‌آید. نرخ معاملاتی در این دسته متغیر است و وابسته به نوع ارز و کشور منشا دارد اما کف نرخ در این معاملات از ۴۲ هزار تومان در دو هفته ی اخیر تا ۴۶ هزار تومان بالا آمده است و حتی نرخ‌های ۴۸ هزار تومان نیز بعضا مورد معامله قرار گرفته است.

نوع دیگری از معاملات به معاملات کوتاژ معروف است و بیشتر برای رفع تعهد انجام می‌شود. نرخ کوتاژ معمولا بالاترین نرخ رسمی است و در دو هفته اخیر از محدوده ۴۷ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان بالا آمده است. به نظر می رسد با قرار گرفتن در فصل افزایش تقاضا برای واردات کالا و مواد اولیه، نرخ دلار در بازار تامین ارز برای افزایشی شده است. البته به دلیل اصرار به حفظ نرخ ۳۸ تومان از سوی بانک مرکزی (و البته فسادهایی که به دلیل این رانت بوجود می آید) صف خرید نیمای حواله در حال افزایش است و احتمالا در ماه های آتی به بیش از سه ماه نیز برسد. همچنین برای شکستن تقاضا در این نوع ارز، سپرده ی لازم برای گرفتن تخصیص از سوی بانک مرکزی به ۱۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش، وضعیت تابلوی بورس و حرکت شاخص کل حکایت از این دارد که قیمت دلار در محدوده ۵۶ هزار تومان قرار گرفته اما معامله گران این نرخ را باور نکردند زیرا انتخابات در پیش است و سیگنال های کنترلی دولت به بازار سهام باعث شده فعلا چشم انداز معاملات کوتاه مدت ترسیم شود. از این رو بسیاری از کارشناسان معتقدند که سهامداران باید برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند و دست از نوسانگیری کوتاه مدت بردارند.

کد خبر: ۲۷۰٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha