۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
۴۰درصد رب گوجه تولیدی کشور صادر می شود| آسیا؛ صدر نشین تولید
بازار گزارش می دهد؛

۴۰درصد رب گوجه تولیدی کشور صادر می شود| آسیا؛ صدر نشین تولید

در شرایطی که چین، هند و ترکیه ۳ تولیدکننده برتر رب گوجه فرنگی محسوب می شوند به گفته دبیر انجمن سندیکای صنایع کنسروی در ایران نیز سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن رب گوجه تولید و ۴۰درصد تولیدات هم صادر می گردد.

بازار؛ گروه صنعت: سالانه حدود ۱۹۰ میلیون تن گوجه فرنگی در سراسر دنیا تولید می شود و طبق داده های جهانی کشور چین با تولید ۶۵ میلیون تن در صدر تولید این محصول غذایی است.

چین، هند و ترکیه؛ در صدر تولید رب گوجه فرنگی

از سوی دیگر کشورهای هند با تولید ۲۱ میلیون تن، ترکیه با ۱۳ میلیون تن، ایالات متحده با ۱۰ میلیون تن، ایتالیا با ۶.۶ میلیون تن، مصرف با ۶ میلیون تن، اسپانیا با ۴.۷ میلیون تن، مکزیک با ۴ و نیم میلیون تن، برزیل با ۳.۶ میلیون تن و نیجریه نیز با تولید سالانه ۳ میلیون و نیم تن رب گوجه فرنگی در جایگاه دوم تا دهم دنیا قرار دارد.

میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران: در کشور حدودا ۶۰۰ هزار تن رب تولید داریم که حدود ۴۰ درصد آن صادر می شود و مابقی هم مصرف داخلی است که به صورت مستقیم یا در دیگر محصولات مصرف می شود

بر اساس این گزارش، ایران نیز جزو تولید کنندگان گوجه فرنگی است که در حوزه صادرات نیز فعال است به صورت رب اسپتیک بخشی از تولیدات این بخش راهی بازارهای صادراتی می شود. به طوری که «محمد میر رضوی» دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران در گفتگو با بازار می گوید: سالانه در کشور حدودا ۶۰۰ هزار تن رب تولید داریم که حدود ۴۰ درصد آن صادر می شود و مابقی هم مصرف داخلی است که به صورت مستقیم یا در دیگر محصولات مصرف می شود.

میر رضوی افزود: در حالی ۴۰ درصد از تولیدات این بخش صادر می شود که اصلی ترین بازارهای صادراتی ما در این حوزه، کشورهای «ترکیه، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی» است.

وی همچنین در خصوص اصلی ترین مزیت رقابتی رب گوجه فرنگی تولیدی ایران در بازارهای نامبرده نیز گفت: در واقع مزیت رقابتی زمانی است که قیمت ما قابل رقابت با سایر رقبا باشد، ضمن اینکه بحث نوسانات ارزی هم در این مورد مهم است.

تبعیت واحدهای با تولید متفرقه از قیمت مصحولات برندهای مطرح کشور

دبیر سندیکای صنایع کنسروی ایران همچنین در خصوص وضعیت تولید و بازار نیز گفت: خوشبختانه بازار خوب است به دلیل اینکه در فصل تولید، گوجه فرنگی بسیار فراوان بود و فعلا به اندازه کافی رب گوجه فرنگی موجود هست.

میررضوی همچنین در خصوص قیمت ها نیز اظهار داشت: همانطور که گفته شد امسال شرایط تولید خوب بوده و خوشبختانه مشکلی در این حوزه نداریم و به این ترتیب طبق توافقاتی که با اعضای سندیکا انجام شده، فعلا هیچ افزایش قیمتی در مورد این محصول نخواهیم داشت.

وی ادامه داد:

طبعتا وقتی محصول برندهای مطرح صنعت ثابت باشد سایر واحدهایی که به طور متفرقه رب تولید می کنند هم از آن قیمت تبعیت می کنند. بنابراین فعلا قیمت رب ۸۰۰ گرمی درب ایزی اوپن ۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و درب معمولی هم ۵ هزار تومان است.

در حوزه تولید رب گوجه فرنگی از منظر قاره ای، آسیا با ۱۱۹ میلیون متریک تن در سال سهم قابل توجهی در تولید جهانی گوجه فرنگی دارد و پس از آن اروپا با ۲۴ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد

نکته قابل تامل اینکه بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده، در حوزه تولید رب گوجه فرنگی از منظر قاره ای، آسیا با ۱۱۹ میلیون متریک تن در سال سهم قابل توجهی در تولید جهانی گوجه فرنگی دارد و پس از آن اروپا با ۲۴ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد.

در واقع طبق آمار سازمان فائو، آسیا، به رهبری چین و هند، بزرگترین قاره تولید کننده گوجه فرنگی است و هر دو کشور مجموعاً مسئول بخش قابل توجهی از تولید گوجه فرنگی در جهان هستند. از سوی دیگر، اروپا به تولیدکنندگان کلیدی مانند روسیه، ایتالیا و اسپانیا می بالد که به خاطر انواع گوجه فرنگی با کیفیت بالا، به ویژه آنهایی که برای تبدیل به محصولاتی مانند رب و سس گوجه فرنگی مناسب هستند، معروف هستند.

از سوی دیگر آمریکای شمالی، به ویژه ایالات متحده و مکزیک، همچنین یک قاره تولید کننده گوجه فرنگی قابل توجه است و ایالات متحده منبع اصلی گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده است. آفریقا، آمریکای جنوبی، اقیانوسیه، آمریکای مرکزی و خاورمیانه همگی به تولید جهانی گوجه فرنگی کمک می کنند و هر منطقه نقش مهمی در تامین تقاضای جهانی برای این میوه همه کاره مورد استفاده در غذاهای سراسر جهان ایفا می کند.

کد خبر: ۲۷۰٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha