۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
به بهانه تکرارهای ناگوار؛ بهای ارزان «جان کارگران»
یادداشت؛

به بهانه تکرارهای ناگوار؛ بهای ارزان «جان کارگران»

سمنان- «تکرار حوادث کارگری در استان سمنان به وضوح نشان می دهد که شرایط ایمنی کارگری نیاز به ارتقا دارد»، این بخشی از یادداشت محمد حسین عابدی خبرنگار بازار است.

محمد حسین عابدی، بازار؛ انفجار معدن در طزره همزمان با اسفندماه سال گذشته با چهار مصدوم آغاز یک برهه سیاه برای جامعه کارگری استان سمنان بود که روز به روز بر تعداد حوادث آن افزوده می شد. هنوز بهار سال ۱۴۰۲ به اتمام نرسیده بود که جرثقیل در یک کارخانه صنعتی در شاهرود جان اوپراتور خود را گرفت و یک جوان که نان آور خانواده خود بود را زیر خروارهای خاک محصور ساخت.

دوازدهم شهریورماه اما تلخ ترین حادثه معدنی کشور در سال های اخیر رخ داد و در آن شش کارگر جان خود را از دست دادند هشتم آبان ماه آتش سوزی در کارخانه ای در مهدیشهر جان یک کارگر را گرفت و هشتم دی ماه انفجار در یک کارخانه صنعتی در گرمسار چهار نفر را به بیمارستان فرستاد.

حادثه پشت حادثه

دو حادثه صنعتی در یک هفته در استان سمنان جان چهار کارگر را گرفت و در نهایت واژگونی اتوبوس کارگران کارخانه کفش در محور سمنان – مهدیشهر به جان باختن سه کارگر انجامید. این ها گوشه ای از حوادث مهمی هستند که از اسفند ماه سال قبل تا کنون برای جامعه کارگری استان سمنان رخ داده است.

جامعه کارگری استان سمنان مشخصاً می خواهند که این دست حوادث تکرار نشود

جامعه کارگری که بیش از ۱۰۰ مصدوم و قطع عضو و سوختگی شدید و از کار افتادگی و ... را در همین ماه های اخیر شاهد بوده، بیش از هر زمانی در اوج مظلومیت به دنبال احقاق حقی است که مورد غفلت مسئولان ارشد استان سمنان قرار گرفته است.

مسئولانی که کافی است ۲۴ ساعت خودشان را جای این کارگران قرار دهند که در ارتفاع ۳۰ متری داربست و ۸۰۰ متری عمق زمین مشغول به کار هستند و هرگز در محل کارشان از اسپلیت های سرمایشی و گرمایشی و مطبوع کننده هوا و حقوق بالای ۱۰ میلیون تومانی هم خبری نیست.

مطالبات جامعه کارگری

جامعه کارگری ضمن اعتراض به این حجم از حوادث خواستار بررسی جوانب آن شده است رییس کل دادگستری استان سمنان هم به این حوادث ورود کرده اما مشخص نیست که در نهایت این ورود ها آیا می تواند به کاهش حوادث هم منجر شود یا خیر؟ قدر مسلم اینکه شرایط ایمنی کار در استان بسیار مناقشه برانگیز است و در پی تداوم این شرایط، قطعاً حوادث هفته های اخیر، آخرین موارد از این دست نخواهد بود.

بهای ارزان جان کارگران یکی از موضوعاتی است که این روزها بار دیگر در فضای مجازی و محافل اجتماعی استان سمنان مورد بحث قرار گرفته است. برخی عقیده دارند که اگر اتوبوس حامل کارگران به جای این قشر مثلا طلاب، دانشجویان یا ورزشکاران را حمل می کرد امروز تمام داشته های استان سمنان بسیج می شد تا بتوانند علل این حادثه را بررسی کنند اما اینجا جان کارگران ارزان است.

تکرار حوادث کارگری در استان سمنان به وضوح نشان می دهد که شرایط ایمنی کارگری نیاز به ارتقا دارد اما حوادث یکی پس از دیگری در استان رخ می دهند و مسئولان به جز همدردی با خانواده های بازمانده و همچنین قول پیگیری علل حوادث کار دیگری را صورت نداده اند.

عدم تکرار حوادث

جامعه کارگری استان سمنان مشخصاً می خواهند که این دست حوادث تکرار نشود. حمل و نقل کارگران با اتوبوس درون شهری در محورهای برون شهری آن هم اتوبوس هایی که با واژگونی مانند مقوا از وسط تا می شود، یکی از موضوعاتی است که این روزها به وضوح به آن نقد وارد شده است بحثی که البته مجوز آن را شورای ترافیک و فرمانداری سمنان صادر کرده است.

نیاز به ارتقای ایمنی حتی در سخنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز طی روزهای اخیر نمود پیدا کرد

نیاز به ارتقای ایمنی حتی در سخنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز طی روزهای اخیر نمود پیدا کرد حجت الاسلام مطیعی حتی در نماز جمعه هم خواستار برخورد با مسئولان این فجایع شد. مشکل اما اینجا است که برای ارتقای ایمنی و حفظ جان کارگران عزم جدی نیست وگرنه تکلیف معدن رزمجاه خیلی وقت پیش می بایست روشن می شد.

جامعه کارگری از جمله مظلوم ترین و با حجب و حیا ترین اقشار کشورمان است که کمتر صدای اعتراض آنان را می شنویم اما شرایط غیرایمن محیط های کار تا آنجا رسیده که حتی صدای این قشر همیشه ساکت هم درآمده است. مردم هم خواستار توجه به جامعه کارگری و ایمنی محیط کار هستند و امیدوارند که به زودی شاهد کاهش این دست حوادث باشیم.

با جان باختن کارگر که اکثراً هم سرپرستان خانوار هستند نه تنها یک فرد بلکه یک خانواده تحت تاثیر قرار می گیرد و یک ظرفیت توانمند تولید و چرخاننده چرخ اقتصاد کشورمان هم از بین می رود اهمیت کارگران کمتر از دانشجویان و طلاب و هنرمندان و ورزشکاران و ... نیست. باید به فکر این قشر بود.

کد خبر: ۲۷۰٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha